Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Opprinnelig lagt inn av Katta, her.
Det som er spesielt med å kalle seg vegetarianer istedenfor andre matissues er at det er akseptert som noe andre skal tilrettelegge for. Jeg synes vel strengt tatt ikke det er så veldig mye mer høyverdig enn "liker ikke", men jeg aksepterer at det regnes som det og jeg tilrettelegger for "liker ikke" også når jeg har gjester. Selv om det blir vanskeligere og vanskeligere med gjester på grunn av økende grad av kostholdssærheter blant voksne.
Uten at jeg har tenkt så fryktelig grundig igjennom det tenker jeg at det er forskjell på å være vegetarianer og på å være sær; jeg skjønner godt argumentet med at "kjøtt er lik", selv om det er i overkant spissformulert. Jeg er overrasket over hvor mange her som ikke skjønner at det er utenkelig for en vegetarianer å spise mat som har fått kjøttsaft på seg, det synes jeg faktisk er selvinnlysende, selv om jeg personlig spiser kjøtt med god appetitt.
Hadde jeg fått en vegetarianer på besøk hadde jeg anstrengt meg langt mer for å tilrettelegge enn om det var snakk om en paleofantast med selvdiagnostiserte intoleranser som ikke liker paprika, det må jeg innrømme.