Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Å være vegetarianer er vanskelig …

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-15, 08:37   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes det er uhøflig å ikke lage mat som alle kan spise i en middag. Jeg synes det er uhøflig å ta med egen mat uten å avtale med vert. Ingen av delene hadde ramlet meg inn å gjøre.

.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette, jeg har i hvert fall aldri servert mat ikke alle kan spise. Er det sånn at kjøttetere alltid MÅ ha kjøtt i maten, slik at vegansk mat er noe mange ikke kan spise? Ingen har klaget hos meg i hvert fall, men mulig jeg har "sære" venner som faktisk klarer å spise (god) mat uten kjøtt i ny og ne. Og jeg sjekker alltid på fporhånd hva gjester ikke liker/tåler om jeg ikke kjenner dem godt. Helt uten ydmykhet vil jeg si at jeg er en svært så betenksom vert, og de fleste liker godt å spise hos meg, kjøttis eller ei.

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Hvis man er veganer av overbevisning, ikke på grunn av helsen, så kan man fint spise kjøtt.

Ja, man dør ikke. Men tror ikke du finner særlig mange veganere som velger å spise noe animalsk på besøk hos andre uansett. Jeg hadde ikke gjort det, da hadde jeg sittet uten mat. For meg er ikke dyr eller dyreprodukter mat, det blir for meg omtrent som å skulle spise gråstein. Ser ikke på det som mat i det hele tatt (for meg).

Bare for å oppklare noe som tydeligvis må oppklares: jeg ble ikke veganer for å være vanskelig overfor middagsverter, restauranter og andre. Jeg ble ikke veganer fordi jeg er ei kreseræv som ikke liker ditt og datt. Jeg innså hvor mye grusomt som skjer i den industrien og hvor negativt kjøttindustrien påvirker miljøet og bestemte meg for å ikke støtte det. Jo mer jeg leste, jo mer sikker ble jeg. Tror dere jeg elsker å være veganer? På mange måter ja, men tror dere jeg elsker å blir sett på som sær, måtte planlegge måltider så grundig, ikke kunne spise overalt eller å lese tråder som dette der jeg blir sammenlignet med et barn som æsjer over grønnsaksfatet eller som fratar stakkars middagsgjester biffen sin i ny og ne? Nesten hver dag skulle jeg ønske at jeg aldri hadde blitt veganer, at jeg fremdeles kunne leve som alle andre og spise alt jeg kom over uten å tenke på hvor det kom fra. Men jeg kan ikke, for meg er det ikke mat lenger, det er lidelse. Jeg vet godt at mange dyr har det godt, men hvor mange kjøttetere sjekker bakgrunnen til dyra, melken eller eggene de spiser? Jeg synes det er enklere å bare holde meg borte fra alt, for å være på den sikre siden, dessuten er jeg (enda så dum dere synes jeg er, visstnok) imot konseptet "dyr er forbruksvarer for mennesker og intet annet". Jeg skjønner ikke hva som gjør MEG så "grusom" når jeg velger å avstå fra slikt, enn en person som fråtser i egg, kjøtt og melk ute å tenke over hva som ligger bak.
Denne tråden har fått meg til å revurdere hele medlemsskapet mitt på FP, for å være ærlig. Jeg trodde ikke slike holdninger fantes her inne, på et forum som består av kloke, miljøbevisste og oppegående mennesker. Tidligere, skulle jeg valgt noen ukjente å spise middag hos der jeg var trygg på at jeg ikke fikk servert noe jeg ikke skulle ha, eller invitert noen ukjente som jeg visste ikke dukket opp med koteletter i veska, hadde jeg invitert FPere. Ser nå at den tanken ikke gjelder lenger, for å si det sånn. Jeg hadde ikke tenkt å skrive dette, bare liste meg ut av tråden, men jeg klarer ikke. Så får dere bare synes jeg er en følsom særing (det er sånn jeg føler meg etter denne tråden, selv om dere kanskje vil si dere ikke mener det sånn). Jeg gidder ikke mer.

Sist redigert av Dixie Diner : 31-03-15 kl 08:50.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:24.