|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
This is normal!
|
![]() Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVereDet er kort vei til NAV for de som ikke fullfører videregående. Og det er også mange felles kjennetegn ved de som dropper ut (kilde):
Vente-og-se-holdning på helsestasjon, i barnehage og skole har vært veldig ødeleggende, har jeg inntrykk av. Nå tror jeg dette er i ferd med å snu, siden tidlig innsats er høyt oppe på dagsorden, men fortsatt er det mye å hente i forhold til bedre systemer for å fange opp og hjelpe barn som trenger ekstra støtte.
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVere
Jeg har ikke tall på dette, skriver bare om det jeg ser, og jeg har vært ganske lenge i skolen nå. Jeg har også et bestemt inntrykk av at for mange av disse elevene, er det heller ikke NAV som er målet, de ville aldri stilt opp i en reportasje av typen i HI (som jeg nå har lest) og mange har foreldre som kan betale for et år eller tre på gutte/jenterommet mens poden/jenta prøver ut litt forskjellig (en jobb her, et fag der osv) Problemet er jo bare at det ikke er så greit å begynne på videregående når man er 23 og de andre 16-17, og at de man møter på en evt. voksenopplæring kanskje heller ikke er folk man matcher helt med. Så blir det NAV-tiltak, så blir man kanskje sett på med skeptiske øyne fordi man har hull i CV og har vært i kontakt med NAV (noe man ikke burde bli, men...) og så har man det gående. Den første gruppen havner på NAV fort, og kanskje uten blygsel, den andre gruppen havner der gradvis, og med mye mer skam og frustrasjon knyttet rundtdet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
This is normal!
|
Det hadde jo vært veldig interessant og funnet ut om det har vært en endring, for det er jo ingen tvil om at de som vokser opp nå har det annerledes enn da jeg var ung (og der følte jeg meg plutselig 50 år eldre).
![]() |
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|