Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Å velge en partner med lik bakgrunn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-15, 11:24   #101
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å velge en partner med lik bakgrunn

Hm?

Det er ingen fordom at folk velger seg partnere med tilsvarende utdanningslengde?
Jeg har ikke sett noen med høyere utdanning mene noe om folk med lavere utdanningslengde enn dem selv, men de uten høyere utdanning, feks du og -ea- var kjapt ute med de vanlige (fritt etter hukommelsen) "jeg er smart selv om jeg ikke har høyere utdanning" og "høyt utdannete folk kan være skikkelig ubrukelige og folk uten utdanning kan være skikelig smarte."

Det later til at dem uten høyere utdanning får piggene ut bare temaet blir diskutert. Og diskusjonen er på overordnet og statistisk nivå. Det er ingen forsking på deg eller meg, men på de gruppene vi tilhører.

Gammel 03-06-15, 11:31   #102
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Okei.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 11:31   #103
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Han er høyskoleutdannet på lik linje som meg, jeg startet utdannelsen etter at jeg traff han. Vi har i dag tilsvarende lik jobb, men i forskjellige bransjer. Vi har veldig ulike interesser, men samtidig har vi nok av felles ting å snakke om. Lønnsmessig er jeg snart på hans nivå.

Sist redigert av Fløyel : 06-06-15 kl 07:31. Årsak: Moderert til mindre personlig
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 11:35   #104
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hm?

Det er ingen fordom at folk velger seg partnere med tilsvarende utdanningslengde?
Jeg har ikke sett noen med høyere utdanning mene noe om folk med lavere utdanningslengde enn dem selv, men de uten høyere utdanning, feks du og -ea- var kjapt ute med de vanlige (fritt etter hukommelsen) "jeg er smart selv om jeg ikke har høyere utdanning" og "høyt utdannete folk kan være skikkelig ubrukelige og folk uten utdanning kan være skikelig smarte."

Det var da et par som savnet å kunne diskutere krig og fred og politikk og sånt med sine lavere utdannede partnere, var det ikke? Men det er vel for så vidt ikke en fordom.

Gammel 03-06-15, 11:42   #105
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg diskutere vesentlig mer krig og fred og politikk og sånn med min kjæreste ute utdannelse enn jeg gjorde med eksen ned. :datapunkt:

Gammel 03-06-15, 11:43   #106
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Mener det var en undersøkelse hvor man ba folk på gata rangere folk etter utseende 1-10. Alle bildene var av folk som var i parforhold. Undersøkelsen viste at de som var "sammen" scoret omtrent likt på utseeendeskalaen (altså var like "pene").

De sier også at man ofte velger en partner som bekrefter dine egne gener. Hvis du f.eks. ser på Håkon & Mette-Marit eller Carl Philip og Sofia, er det oppsiktsvekkende hvor mye de ligner på hverandre. Gutta er likere partnerne sine enn sine egne søstre.

Ja, det der er ganske morsomt! Jeg kjenner noen som virkelig er helt kliss like. Nå legger jeg nok sikkert merke til det bare når det er slik, så det er vel bittelitt uvitenskapelig. Men læll.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 11:52   #107
Marla Singer
Bør lage seg en tittel selv

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, dette med nivået på diskusjoner har vel sammenheng med at det er mer sannsynlig at en person med et visst utdanningsnivå har lært noe om sånt som forskjellen mellom synsing og vitenskapelig kunnskap, logikk, rasjonalitet og analyse? Det betyr ikke at det er usannsynlig at en uten utdanning har lært det, men at det på gruppenivå vil være flere med utdanning som har lært noe om det enn ikke? Det er jo haugevis av folk uten utdanning som kan disse tingene, men det er litt mer tilfeldig om de kan det eller ikke. Eller har hørt om det, blir kanskje mer rett. Det er jo ganske mange med utdanning som fortsatt ikke skjønner det.

Er dette frekt å si? Da må dere si ifra.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 11:53   #108
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Mener det var en undersøkelse hvor man ba folk på gata rangere folk etter utseende 1-10. Alle bildene var av folk som var i parforhold. Undersøkelsen viste at de som var "sammen" scoret omtrent likt på utseeendeskalaen (altså var like "pene").

De sier også at man ofte velger en partner som bekrefter dine egne gener. Hvis du f.eks. ser på Håkon & Mette-Marit eller Carl Philip og Sofia, er det oppsiktsvekkende hvor mye de ligner på hverandre. Gutta er likere partnerne sine enn sine egne søstre.

Jasså. Finnes det "forskning" på det altså?

Jeg pleide å si som barn at jeg synes mammaene og pappaene i barnehagen lignet på hverandre, men jeg ble alltid korrigert med at det ikke stemte fordi de ikke delte genmateriale (det var nok dog ikke akkurat de ordene som ble brukt).

Gammel 03-06-15, 11:58   #109
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marla Singer, her.

Altså, dette med nivået på diskusjoner har vel sammenheng med at det er mer sannsynlig at en person med et visst utdanningsnivå har lært noe om sånt som forskjellen mellom synsing og vitenskapelig kunnskap, logikk, rasjonalitet og analyse? Det betyr ikke at det er usannsynlig at en uten utdanning har lært det, men at det på gruppenivå vil være flere med utdanning som har lært noe om det enn ikke? Det er jo haugevis av folk uten utdanning som kan disse tingene, men det er litt mer tilfeldig om de kan det eller ikke. Eller har hørt om det, blir kanskje mer rett. Det er jo ganske mange med utdanning som fortsatt ikke skjønner det.

Er dette frekt å si? Da må dere si ifra.

Næsj, klart det ikke er frekt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 12:00   #110
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det var da et par som savnet å kunne diskutere krig og fred og politikk og sånt med sine lavere utdannede partnere, var det ikke? Men det er vel for så vidt ikke en fordom.

Var det denne du mente?

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Mannen min har en kunsthåndverkutdannelse, tror det er 3-4 år eller noe sånt. Jeg har to høyere utdannelser og har dermed et mye høyere utdannelsesnivå. Det betyr at vi har litt vanskelig for å snakke sammen og ender som oftest opp med å kline istedet.

Jeg har mange venner uten universitetsgrad, men de fleste av dem har vært innom universitet eller høyskole.

Var det vanskelig å skjønne at denne var en spøk?

Gammel 03-06-15, 12:12   #111
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det denne du mente?

Var det vanskelig å skjønne at denne var en spøk?

Det holder nok ikke med bare én mastergrad for å ta den, vettdu.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 12:19   #112
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg var ganske sikker på at det var denne, men jeg vet jo ikke:

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Mann nr 1 (ex) hadde fagutdannelse (kuldetekniker), i hovedsak med 2 årig fagskole. Så vi hadde hverken lik bakgrunn ift utdannelse, eller antall år utdannelse.

Mann nr 2 (nåværende) er sykepleier, men med masterutdannelse og jobber innen psykisk helse. Så utdanningslengden er ganske lik, men ikke faget. Jeg merker at vi har bedre diskusjoner ift politikk, helse og samfunn, enn jeg og ex hadde. Og det liker jeg. Og så må jeg innrømme at for meg, som har et helseproblem, synes det er godt med en som forstår meg, og har kunnskap og kompetanse innenfor faget, som faktisk har hjulpet meg flere ganger (feks ift medisinering).

Gammel 03-06-15, 12:23   #113
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Var det denne du mente?

Nei, selvfølgelig var det ikke den. Det var Nessie og Odelias innlegg jeg tenkte på. (Og begge var personlige erfaringer, helt uten generalisering, og ikke noe galt med innleggene.)

Gammel 03-06-15, 12:24   #114
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det holder nok ikke med bare én mastergrad for å ta den, vettdu.

Skjempegøy!

Gammel 03-06-15, 12:26   #115
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skjempegøy!

Man kan bli for høyt utdannet også, vet du. Det sier min mor.

Gammel 03-06-15, 12:28   #116
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mye mulig, men når tråden først hadde så mange festlige fordommer fra før, var det på sin plass med litt fordommer enda flere veier.

Jeg synes virkelig ikke tråden har mange fordommer mot folk uten høyere utdanning. Tvert imot er det mange som skriver, og som også mener, må man gå ut fra, at de er veldig klar over at høy utdanning ikke nødvendigvis = meget intelligent. Og omvendt. Og så er det, som Esme sier, selvsagt flere smarte mennesker i gruppen med folk som har høyrere utdannelse enn i gruppen som ikke har det. Nå vet man jo statistisk at det er slik, og det gir jo også perfect sense, i alle fall for meg.

Esme: Nei, det var ikke vanskelig å skjønne at det var en spøk, men jeg noterte meg at det var mennesker uten høy utdannelse som ikke tok den.
:dukker:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 12:29   #117
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 356
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

hey, folkens! Ikke noen såre tær, takk. det er snat - på SYSTEMNIVÅ at folk med høyere utdannelse har bedre helse, lever lenger, tjener med og har høyere IQ. Det betyr ikke at alle som ikke har høyere utdanning er storrøykende, ignorante iddjoter uten evne til å tenke sjæl eller prosessere informasjon, eller at alle med en (eller flere) mastere, er dritschmarte.

:kumbajah!: :Peace:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 12:29   #118
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men utdannelse og skole er jo så gøy!
Jeg har jo slettes ikke behov for noe mer skolegang sånn som det er i dag, med jeg innrømmer gjerne at jeg uten problem kunne ha tenkt meg å ta en master til en gang. Jeg er bare usikker på hva, og hvorfor Annet enn at jeg elsker å lære nye ting, og det å være student. Får satse på en doktorgrad når kidsa har fløyet ut av redet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 12:30   #119
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

hey, folkens! Ikke noen såre tær, takk. det er snat - på SYSTEMNIVÅ at folk med høyere utdannelse har bedre helse, lever lenger, tjener med og har høyere IQ. Det betyr ikke at alle som ikke har høyere utdanning er storrøykende, ignorante iddjoter uten evne til å tenke sjæl eller prosessere informasjon.

:kumbajah!: :Peace:

Svært så diplomatisk du var da
Kan ikke folk få vranglese litt, sånn at det blir litt her?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-15, 12:31   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har statsministeren vår høyere utdanning?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:06.