Sv: Tips Bodø - Lofoten - Vesterålen - Senja - Tromsø - Alta - Kautokeino - Luleå
Hvor på Senja skal dere? Hvis dere kommer over med ferga fra Andøya til Gryllefjord, så bruk de første minuttene til å kjøre sakte gjennom nedre og øvre "gate" og la dere fascinere av alle de grusomme husene. Ikke for ingenting at Hellfjord ble spilt inn der, tror jeg.
Var der for et par uker siden og lever enda på inntrykkene. 
Hamn i Senja er en selvsagt perle. Gjør som dronning Sonja og gå opp til Sukkertoppen og få utsikt over vakre Bergsfjorden.
Nikkelverket like ved Hamn kan være verdt en spasertur. Dvs restene av nikkelverket. Gå ned i fjæra på høyre side på veien ned mot gruva og finn rester av smeltet "stein" i fjæra.
Basecamp Senja på Skaland har daglige rib-turer ut i fjorden, med strandhogg på øyene. Kanskje får dere se "lenestolen", restene av en gammel strandet hval med skikkelig Stord ryggsøylebein.
Gulldassen i Ersfjordbotn på Senja (finnes også en Ersfjord på Kvaløya utenfor Tromsø) må dere se. Ny av året i anledning Nasjonal turistvei, tror jeg. Evt at veivesenet har for mye penger... Der er også Senjas flotteste strand.
Litt lenger nord på Senja ligger Husøya - kjent fra "da damene dro" på tv2.
Ferge fra Botnhamn til Sommarøya er flott.
Bryggejentene utenfor Tromsø hadde jeg styrt unna. Trenger ikke det når dere har vært i Lofoten og på Senja.
|