Sv: Avliving av nyfødte dyr, av markedshensyn
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Det er egentlig så trist at det er vondt. Tenk om folk visste hva de ødela?
De endringene de (helt åpent og ønsket) gjennomfører er irreverslible.
Hva er det med folk som gjør at de ikke kan tenke mer en et år eller to fram i tid, eller tenke litt uten for egen hverdag?
Faen heller, vi spiser mat hver enest dag. Vi må ha mat. Og vi må ha rent vann. Og vi holder på å ødelegge hele greia.
Og jeg vet ikke noe om hva som er ødelagt. 
Jeg så et program i en netflix-serie om en amerikansk kokk som sammen med sin bror begynte å tenke annerledes. De var vokst opp med bestemorens gård, og ville ta vare på den. De oppdaget at den holdt på å gro igjen, så det måtte gjøres noe. Og det ene tok det andre - gris fordi de trengte å gjøre sånn, kyr fordi jorda trengte at osv osv osv. Kokken hadde begynt å samarbeide med andre bønder, blant annet en bonde som produserte en sort gresskar for konsummarkedet. Konsummarkedet skulle ha store gresskar, så det ble fokusert på størrelse. Kokken lurte på om ikke de kunne forsøke å dyrke fram gresskar som var mindre og der smak var det viktigste. Det var ikke storskalaproduksjon, men... de fikk frem en som var mindre og som hadde smak - og som kokken brukte i sine restauranter.
Sånne historier blir jeg engasjert av. Og tenker på når jeg skal handle mat. Og jeg skulle ønske det var mulighet for at flere tenkte som den kokken.
|