Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dusjvegger eller dusjkabinett?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-15, 10:09   #21
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dusjvegger eller dusjkabinett?

Ja, ikke minst det med dusjmengde har jo økt veldig.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 10:11   #22
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I mitt gamle hus ble det bygget nytt bad i 1993. Veggene i dusjen ble kledd med Fibo-Trespo baderomspanel, alle skjøter ble sveiset(for at det skulle bli tett), gulvet ble støpt på med riktig fall mot sluk og det ble lagt et industribelegg på gulvet. Dusjforheng og ikke dører fordi det skulle brukes av en i rullestol.
Det er ikke antydning til fukt eller råte, og jeg kan garantere at hverken nal eller klut er brukt etter dusjing siden 1997! Så det er fullt mulig å få det tett.

Det man skal huske på er at forutsatt at det er brukt feks Litexplater(vanntette plater som er godkjent som membran. Det må brukes membran i alle skjøter og riktig festematriell for platene) som underlag, må overflatebehandlingen, feks plater eller flis også være mest mulig vanntette. Det mange ikke tenker over er at fugene ikke er tette og velger små flis i dusjsonen (ofte fordi det er lettest å legge pga fall). Dvs at det er viktig at membran er på plass og er tett(en membran er ikke tett om du har skrudd en skrue i, uten å gjøre det på riktig måte).
Marmorflis/sandsteinsflis suger vann og må behandles.
I sluket skal det være membran over kanten og klemring. Der er det mange som synder, og jeg har selv blitt fortalt i en forretning som selger dette, at det bare er å kutte den klemringen om den ikke "passer" helt.

Og ja, jeg er gift med en rørlegger som stadig var ute i oppdrag på bad/vaskerom og i 99% av tilfellene var ikke våtromsnormen fulgt(denne er bare en norm og ikke et krav, og mange håndverkere velger enkle utveier).

Vi har to baderom(14 og 9 år)hvor det dusjes rett på vegg/flis og begge badene er fremdeles tette og like fine.dog er de enkle dørene uten ramme enklest å gjøre rent, kun en list i bunnen som kan taes av/byttes, og vi bruker ikke nal/klut etter hver dusj. Kun normal rengjøring.
Den gangen vi skal gjøre noe på badene kommer vi til å velge baderomspaneler fordi fuger må få noen runder med tannbørste og skrubb innimellom.

Gammel 19-08-15, 10:19   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Estetisk så ønsker jeg jo dusjvegger, men jeg har jo hørt at fagfolk har begynt å gå tilbake på at det er like bra med vegger som kabinett i det siste, nettopp fordi de ser en del skader på selv nye bad etter ny standard.

Det har vi fått høre både fra takstmann som utførte våtromstest på vårt bare 2 år gamle bad for to år siden og det har vi hørt fra rørlegger som vi bruker nå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 10:27   #24
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Uten tvil kabinett, og har bodd med begge deler. Lettere å skifte et kabinett, og mindre utsatt for fuktskade osv. Kabinetter tåler gjerne mer skrubbing enn vegger, men det avhenger naturligvis av hvilket materiale og hvilken utforming du velger. Som ellers er ikke alt dyrt bra, men kvalitet koster mer enn ikke-kvalitet. Et kabinett tåler større belastning (mer dusjing). Det er nok mye hva man er vant til og har opplevd, og jeg er nok farget av mine erfaringer når jeg synes dusje på vegg er "ekkelt", og andre har helt motsatt erfaring.

Fuger er porøse og ikke vanntette, som Gullet sier over. særlig obs med små barn og do. Tror jeg ville gått for belegg på gulvet om jeg skulle valgt igjen, faktisk. Synes ikke det er vanskelig å vaske kabinett, tvert i mot. Men man må lære hvordan man kan flytte kabinettet for vask (det er jo bare å vippe opp avløpsrøret og dra hele greia til siden), - dessuten kan man ta av dørene som regel og ta dem med ut for en skikkelig avkalkingsrens, om man vil. Det går jo ikke med vegger.

Skal du pusse opp bad, vil jeg gjøre oppmerksom på hvor viktig det er at doen spyler riktig. Skikkelig hater den doen vi har som er dårlig på at vannet når fronten av skåla. Det er særlig en ulempe for sittetissing, hvor det ikke blir tilstrekkelig skylt.

Sist redigert av Charlie : 19-08-15 kl 10:33.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 10:28   #25
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serena, her.

I nybygg med dagens standard hadde jeg valgt dusvegger. Dusjkabinett er forferdelig å holde rene, og de er sjelden pene.

Helt enig

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 10:44   #26
Isa
--

Isa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk nytt bad i mai og vi surret veldig mye frem og tilbake.

Vi valgte til slutt dusjkabinett, etter at jeg fant dette:

Veldig lett å holde rent og jeg synes ikke det ser så veldig "dusjkabinett" ut.

Den hvite kanten på kabinettet er høyere enn på bildet.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 10:50   #27
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var finere enn de andre jeg har sett. Hvor mye kostet det, Isa?

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 10:56   #28
Isa
--

Isa sin avatar

Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Det var finere enn de andre jeg har sett. Hvor mye kostet det, Isa?

Finnes i flere størrelser også:
http://vvskomplett.no/novellini-glax...ngang-skyvedor

Festes i veggen, så det er ikke mulig å flytte på.

Gammel 19-08-15, 22:14   #29
Geitrams

Medlem siden: Jun 2009
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Da vi kjøpte huset vårt var det dusjvegger her, og noe av det første vi gjorde var å kaste de ut og kjøpe kabinett. Dusjing rett på flisene hadde allerede begynt å sette sine spor, spesielt i fugene. Hvis man velger et kvalitetskabinett er det så og si ingen foringer hvor det legger seg skitt, og de er enkle og stilrene. Og man har en bekymring mindre i forhold til fukt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-15, 22:49   #30
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isa, her.

Vi fikk nytt bad i mai og vi surret veldig mye frem og tilbake.

Vi valgte til slutt dusjkabinett, etter at jeg fant dette:

Veldig lett å holde rent og jeg synes ikke det ser så veldig "dusjkabinett" ut.

Den hvite kanten på kabinettet er høyere enn på bildet.

Vi har det samme. Er veldig fornøyd med det.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 09:30   #31
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var det første pene kabinettet jeg har sett, samt at det ser lettere ut å holde rent.

Anne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-15, 09:32   #32
Isa
--

Isa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Det var det første pene kabinettet jeg har sett, samt at det ser lettere ut å holde rent.

I tillegg er det ikke sånn "rælete" i dører og hengsler. Tunge glassdører som man skyver.

Gammel 20-08-15, 09:43   #33
Anne

Anne sin avatar

Anne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det var lekkert Greit å vite at det fins alternativer til de fæle vanlige som er på markedet.

Gammel 20-08-15, 11:14   #34
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, akkurat det var pent.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 08:34   #35
Anne

Anne sin avatar

Standard

http://www.finn.no/finn/realestate/h...1539999286.jpg

Sjekk dette?

eller dette?

http://www.finn.no/finn/realestate/h...1539999286.jpg

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.