|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hugser du din første skuledag? | |||
Ja! |
![]() ![]() ![]() ![]() |
42 | 35,29% |
Tja.. Usikker på om eg hugser dagen eller om eg har sett bilete |
34 | 28,57% |
Nei |
41 | 34,45% |
Anna/grønnsak |
2 | 1,68% |
Deltakere: 119. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg begynte på skolen i 1992, og selv da kalte vi læreren vår for Frøken.
![]() |
![]() |
#82 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg hadde bare mannlige lærere opp igjennom hele barneskolen, så ingen frøken der. Men storesøstra mi hadde frøken. Læreren vår var ung og moderne, så vi kalte han bare med fornavnet, for det var det han insisterte på. Alle andre mannlige lærere ble omtalt med etternavn av elevene. Inkludert min far, som også var lærer på samme skole.
![]() |
#83 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg husker at mamma var med og at venninnen min var der. Ikke så mye mer.
![]() |
#84 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg begynte på barneskolen i 1976, på det som da var Norges største barneskole. Jeg husker at det hang opp plakater i skolegården med navnene på de som skulle gå i de ulike klassene. Jeg var et krisemaksimerende barn, og da vi kom til 1D husker jeg at jeg nesten gråt, for jeg var sikker på at de hadde glemt meg. Men så, endelig, sto navnet mitt der. Under 1F.
![]() |
#85 |
Semiaktiv
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Vi lærte å lese med Alababa. Det husker jeg. "Ola lo".
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 20-08-15 kl 10:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg innbiller meg at jeg husker min første skolestart. Samtidig er dagen dokumentert i bilder (den gangen vi tok det litt seriøst og satte dem i albom...) slik at det er ikke lett å vite om jeg faktisk husker det, eller tror jeg husker det pga. bildene.... om du skjønner... |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Trøtt
|
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg husker ingen ting fra første skoledag.
![]() |
#88 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg husker ikke noe fra første skoledag. Husker hva jeg hadde på etter å ha sett bilder, men kan ikke huske hva vi gjorde. Husker noen glimt fra ting vi gjorde og hendelser det første året, men ikke første skoledag. Det var i 1987.
![]() |
#89 |
villende
|
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg husker ikke noe fra selve skoledagen, men jeg husker starten på dagen. Og jeg har sett bildet foreldrene mine tok utenfor huset vårt. Jeg hadde musefletter og den fineste kjolen min. Og ingen fortenner. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Epikur
|
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg har spurt, og den offisielle versjonen var at jeg var så stor og flink at jeg klarte det helt fint selv.
![]() |
#91 |
Fluctuat nec mergitur
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Huff Harriet, så nitrist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Nei. Men jeg husker ting fra første klasse. Enkelt for meg fordi jeg byttet klasse etter jul. Jeg husker jeg hadde fadder, at jeg mistet en tann og jeg husker vi hadde svømming, at jeg kom mye for sent for skolen var 300 m unna og jeg gikk alene. Min mor var gravid med invalidiserende bekkenløsning og jeg tror jeg klarte meg mye alene. Jeg husker at jeg var ett år eldre enn naboungene. Og at vi flyttet til jul og jeg begynte på ny skole.
![]() |
#93 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hugser du første skuledag?
Ja, nå ble noen minner vekket! Jeg hadde også denne boken, og jeg husker også de plastbrikkene. Så spennende å snu dem, men jeg husker ikke hva de het.
![]() |
#94 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Lille*My, jeg tror det må ha vært Løko, det brettet altså. Jeg hadde forøvrig nøyaktig samme lesebøker som deg, men på nynorsk (Kva las du no?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Kamerat Pære
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg hadd også "med a og b til alababa" og "Hva leste du nå?". Husker at lesebøkene begynte å bli slitne og jeg lurer nesten på om vi var det siste kullet som hadde dem på vår skole. De var tapet i ryggen med sånn rød, grønn eller blå stofftape (ligner på gaffa) som jeg ikke tror man får tak i lengre.
![]() |
#96 |
Semiaktiv
Løko ja! Det var det!
![]() |
#97 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Når jeg tenker på det, så er det ganske spes dette med målform. Tenk at man blir tvunget til å rettskrive på en måten som kanskje ikke føles naturlig for en, både den ene og den andre veien.
![]() |
#98 |
Semiaktiv
Hehe, ja, men med så mange dialekter som finnes så er det vel ikke mange som får skrive slik det er 100% naturlig uansett, så lenge vi har ambisjoner om å ha felles regler for rettskriving.
![]() |
#99 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Hugser du første skuledag?Jeg hadde seks mnd med nynorsk, halvannet år med bokmål, og så nynorskkommune ut videregående. Men jeg husker ikke mye av det. Annet enn at jeg sa "honnes, hannes og dies" og det måtte jeg tvert slutte med altså. Da vi flyttet.
![]() |
#100 |
Glamorøs
|
Nei, jeg mener ikke at man skal skrive dialekt, men for meg er det svært unaturlig å skrive nynorsk, jeg snakker ikke noe som er i nærheten av å likne (selv om målentusiaster påstår at Oslo indre øst-sosiolekta er bare sååå lik
![]() |
|
|