Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Husk å stemme til kirkevalget

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-15, 10:44   #21
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Husk å stemme til kirkevalget

Det er slik i Frankrike også, så vidt jeg vet.

Og det finnes også folk som jobber i kirken, som mener at de burde fratas retten av prinsipp, når de ikke vil vie alle. (Og det samme burde selvsagt gjelde andre trosselskap med samme reservasjoner)

Gammel 21-08-15, 11:11   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å frata vigselsrett hjelper ikke de homofile kristnes utfordring. De ønsker kirkelig velsignelse over sitt ekteskap og selv om det er enkelt å få utført i dag ønsker man seg litugier for dette, noe kirkemøtet vil vedta hvis det blir bare noen få stemmer flere i neste periode.

Prinsippet med å ha vigsel som en offentlig oppgave er jeg enig i, men rent praktisk funker det ok slik det er i dag. Det gir greie tilbud i hele landet.
Det hele kan jo gjøres enda enklere ved at man bare gifter seg elektronisk. I prinsippet er det ikke noe i veien for det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 11:17   #23
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Å frata vigselsrett hjelper ikke de homofile kristnes utfordring.

Nei, men jeg synes igrunnen de som skal vigsle må ta alle eller ingen. Uavhengig av hva homofile måtte ønske.

Gammel 21-08-15, 11:20   #24
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hjertensfryd, her.

Takk. Då fann eg ut av eit par ting. Dei har ikkje liste her, så då var det ikkje så rart at eg ikkje fann den.

Der det bare er ei liste kan man sjekke kandidatene og stemme på dem man er enig med.

Det er bispedømmerådsvalget som er viktig i den saken. Menighetsrådsvalg er også viktig, men der handler det mer om andre ting.

Gammel 21-08-15, 11:28   #25
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Nå er det jo sånn at veldig mange i Norge er medlem av kirka uten å bruke den noe særlig aktivt, tenker dere at det er viktig at de også stemmer? I så fall hvorfor?

Jeg er ateist men medlem av statskirken. Og jeg stemmer ved alle kirkevalg.

Grunnen til det er at sånn som jeg ser det er statskirken en makt som affiserer veldig mange og jeg ønsker å påvirke. Jeg stemmer derfor for kandidater som er er for en liberalisering av kirken, som er for likestilling, mot diskriminering av homofile, ikke mot abortloven, etc.

Gammel 21-08-15, 11:31   #26
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er mange land der det er sånn - Tyskland, blant annet, og jeg lurer på om Frankrike har det også?

Ja, det er slik i Frankrike også, det har det vært siden den franske revolusjon. Man kan velge å ha en seremoni i kirken etterpå, men det er ikke det som er den offisielle vielsen.
Ellers er jeg enig i at kirken burde fratas vigselsretten, jeg kan ikke se en eneste grunn til at de skal beholde den.

Jeg er ikke med i statskirken så jeg skal selvsagt ikke stemme. Mannen min er latskapsmedlem, dvs døpt og konfirmert, men ikke kristen på noe vis. Jeg vet faktisk ikke hva han skal gjøre, jeg legger meg ikke opp i det.

Gammel 21-08-15, 11:32   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg foretrekker å ikke være medlem av en organisasjon som går så til de grader på tvers av det jeg står for. Jeg kan ikke melde meg inn i alle organisasjoner jeg er uenig med, for å prøve å forandre dem innenfra, så jeg velger å stå utenfor. Men veldig bra at de som er medlemmer jobber for å få kirken til å bli en anstendig institusjon, som ikke driver med diskriminering av egne medlemmer.

Enig!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 11:57   #28
Guava

Guava sin avatar

Standard

Vigsel er pr i dag nesten ferdig utført av Skatteetaten. Det er de muntlige løftene som bevitnes av vigselsperson.
Det leddet kan fint gjøres elektronisk. Da har det offentlige dekket det de trenger og så kan man lage seremonier selv eller i regi av tros eller livssynssamfunn.

En slik løsning er helt ok, mer praktisk enn om folk må reise langt eller det må ansettes egne folk til å få den siste bekreftelsen.
Evt kan NAV få oppgaven å bevitne og da blir det tilgjengelig nesten over alt. Jeg er bare i tvil om oppmøte bør være nødvendig.

Slike løsninger fikser ikke de homofiles utfordringer, men det kan gjøre livet enklere for de mest konservative.

Gammel 21-08-15, 12:02   #29
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er ateist men medlem av statskirken. Og jeg stemmer ved alle kirkevalg.

Grunnen til det er at sånn som jeg ser det er statskirken en makt som affiserer veldig mange og jeg ønsker å påvirke. Jeg stemmer derfor for kandidater som er er for en liberalisering av kirken, som er for likestilling, mot diskriminering av homofile, ikke mot abortloven, etc.

der kan du se. Jeg er kristen og medlem av Huma-Etisk forbund. Fordi jeg er i mot sammenblanding av stat og religion og ikke vil at de skal få penga mine.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 12:30   #30
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg ble veldig overrasket når jeg fikk valgkort, for jeg er ikke medlem av statskirka. fikk ryddet opp i det når jeg ringte kirkekontoret. Ellers hadde jeg stemt!

Gammel 21-08-15, 12:31   #31
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lite jeg hadde stemt da, og gjort dem oppmerksom på det etterpå.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 15:21   #32
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal stemme på Åpen folkekirke.

Gammel 21-08-15, 15:40   #33
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Der det bare er ei liste kan man sjekke kandidatene og stemme på dem man er enig med.

Det er bispedømmerådsvalget som er viktig i den saken. Menighetsrådsvalg er også viktig, men der handler det mer om andre ting.

Jeg skal stemme og det skal mann og datter gjøre også, jeg har ikke vært en aktiv bruker i vår kirke, men merker at jeg liker den bedre nå ettersom vi har en veldig åpen prest (hun som dro med regnbueflagget på prekestolen). De gjør et fantastisk arbeid med barn og unge, den har rett og slett blitt mer folkelig. Men det jeg lurer på er om man kan stryke de kandidatene som ikke deler mitt syn?

Gammel 21-08-15, 15:50   #34
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg skal stemme og det skal mann og datter gjøre også, jeg har ikke vært en aktiv bruker i vår kirke, men merker at jeg liker den bedre nå ettersom vi har en veldig åpen prest (hun som dro med regnbueflagget på prekestolen). De gjør et fantastisk arbeid med barn og unge, den har rett og slett blitt mer folkelig. Men det jeg lurer på er om man kan stryke de kandidatene som ikke deler mitt syn?

Man kan ikke stryke, men man kan gi inntil tre kandidater dobbeltstemme.

På bispedømmerådsvalget kan du levere inn lista til åpen folkekirke om du vil stemme inn noen som deler ditt syn. Åpen folkekirkes lister består utelukkende av kandidater som ønsker å åpne opp for homofilt ekteskap i kirken.

Nominasjonskomiteenes lister har også mange kandidater med dette synet, men den listen er blandet og om man vil ha inn noen som står på den lista må man sørge for å kumulere dem man er enig med.

I noen bispedømmer er det kun en liste og da må man sjekke kandidatenes synspunkter og gi dem man er enig med dobbeltstemme.

Menighetsrådsvalget er også et viktig valg. Der kan man også kumulere inntil tre, men ikke stryke. Der er det stort sett en liste rundt omkring hvor synspunktene er blandet. Det er nok litt forskjellig rundt omkring hvor gode presentasjoner av de kandidatene som ligger ute.

Gammel 21-08-15, 15:50   #35
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Husk å ikke blande dem med Levende folkekirke da.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-15, 15:54   #36
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Eg veit ikkje om du kan stryke, men du kan setje eit kryss ved tre kandidater som du vil gje ei ekstra stemme.

Elles er det viktig med ei open kyrkje, men eg kjem til å stemme fra noinasjonskomiteens liste, det er folk der også som er opne for å vie likekjønna. Det er mange andre saker som eg meiner bør få fokus og som eit bispedømmeråd og bør vere opptekne av.

Gammel 21-08-15, 17:35   #37
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Her er det åpen forlkekirke liste til bisperådet, å den er grei, men ikke til meniughetsrådet, og det finne NADA av informasjon om hva kandidatene står for. Null, niks, nada

Gammel 21-08-15, 18:21   #38
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke stemmerett, så jeg har ikke full oversikt. Men jeg så en notis om at de ikke hadde greid å stille full liste til menighetsrådsvalget her, og at man derfor kunne føre opp hvem som helst som slengere. Lurer på hvor mange man evt måtte alliert seg med for å få inn noen som aldri har tenkt tanken.

Gammel 21-08-15, 18:22   #39
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes kirken burde fratas vigselsretten, ettersom de ikke vil vie alle som har rett til å gifte seg etter ekteskapsloven.

Eller egentlig synes jeg kirken (og alle andre livssynssamfunn) burde fratas vigselsretten uansett - at de kan holde seg til den religiøse delen av ritualet (og så kan de få bestemme helt selv hvilke regler folk må følge for å få ta del i dette, som ved dåp og konfirmasjon), men at man skal være nødt til å gifte seg "borgerlig" for at ekteskapet skal være juridisk gyldig. Skille ritualet fra jussen, altså, og la folk velge fritt om de vil ha begge eller bare det ene. Men det har jeg ment i mange år.

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Nei, men jeg synes igrunnen de som skal vigsle må ta alle eller ingen. Uavhengig av hva homofile måtte ønske.

Derfor har jeg, gjennom mitt kommuneparti og fylkesparti, jobbet for å gi vigselsrett kun til staten, det er tross alt egentlig en avtale mellom to mennesker og staten ekteskapet er i Norge. Ting tyder på at vi er mange nok til at det i hvert fall kan bli en kampsak på neste landsmøte. Og at vi får det gjennom.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-15, 01:21   #40
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Her er det åpen forlkekirke liste til bisperådet, å den er grei, men ikke til meniughetsrådet, og det finne NADA av informasjon om hva kandidatene står for. Null, niks, nada

Samme her, så jeg må ty til en venninne som står på lista og som jeg kan gå god for selv. Du kjenner ingen du kan spørre da?

Jeg prøvde å lese i det siste menighetsbladet og de hadde intervjuet 5 som ikke får min stemme, de var for den gode norske kirke som stod for de grunnleggende verdiene som biblen tar for seg. Fint! Men man kan ikke tolke alt ordrett fra den boka! Derav spørsmålet om man kan stryke noen fra lista.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:24.