Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Flyktningene i Middelhavet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-15, 22:37   #41
Michelle
X First Lady

Medlem siden: Sep 2006
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Flyktningene i Middelhavet

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hillary; jeg synes det er ufint å kalle andre for tåpelige når man faktisk diskuterer på helt saklig nivå med rasjonelle problemstillinger. Jeg diskuterte fra en annen synsvinkel enn pøbel mente, men blir sur over å bli kalt tåpelig av den grunn.

Beklager virkelig. Var dumt av meg. Er så engasjert i dette da jeg daglig får vite om hva som egentlig skjer. Dette er ikke snakk om kun økonomiske flyktninger men mennesker i reel nød som flykter fra krig. Jo lengre tid det tar før vi og andre land reagerer skikkelig jo flere dør.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-15, 22:42   #42
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ihvertfall satt over litt penger til Røde kors i kveld. Der kan man også velge spesifikt å hjelpe syrere i Europa eller i hjemlandet. Eller man kan sende sms Syria til tlf 2272 (200 kr).

Supert og igjen beklager at jeg lot følelsene renne over. Tar tilbake det med tåpelig.

Gammel 23-08-15, 22:43   #43
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Alt i orden!!

Gammel 23-08-15, 22:48   #44
Michelle
X First Lady

Standard

Alt i orden!!

Takk Jeg skjønner det er viktig å diskutere bredere og langsiktige konsekvenser av å ta inn flyktninger. Det kan vi også gjøre her.

Men akkurat nå er det mange, mange tusen som kjemper for sitt liv, og vi og andre land sitter på baken og tenker og tenker. Det er ikke tid til det og regjeringer må handle.

Gammel 23-08-15, 22:49   #45
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg syns også dette er vanskelig. Jeg vil så gjerne hjelpe dem å komme hit, men ser samtidig at pengene rekker så mye mer til om vi hjelper de som f.eks. er i Libanon. Da får flere hjelp. Hvem kan bedømme hva som er best her?

En av de mest effektive omfordelingstiltakene vi kan gjøre er å ta imot flere flyktninger og sette dem i arbeid. De aller fleste sender store deler av lønna si "hjem", for å forsørge familien som er igjen. Og selv om man kan si mye om ulempene med "brain drain", så finnes det en del ressurspersoner i tidligere krigssoner som har fått hjelp og utdannelse i Norge, og nå kan bidra i sitt hjemland.

Den akutte katastrofen tror jeg ikke vi kan avverge.

Hallus valgus er en metafor for "fri helsehjelp"- I tillegg kommer selvsagt mange andre økonomiske beslutninger som må tas i dag. Skal de ha krav på det samme som andre flyktninger i Norge eller ikke?

Det ser ut til at svaret på det er ja (jeg har ihvertfall ikke fått med annen debatt), og det vil jo prege antallet man kan ta imot. Jeg mener som sagt kanskje svaret kan være nei (gjerne all over mht flyktninger og asylsøkere), og heller ta imot flere. Samtidig som man yter bistand til folk i havsnød og i naboland.

Jeg trodde asylsøkere bare hadde krav på nødvendig hjelp? Og disse vil vel ha status som asylsøkere til søknadene er behandlet?

Vi er langt unna gymsalnivå. Det er massevis av tomme folkehøyskoler, internater og hoteller rundt omkring i landet. Tving gjerne kommunene, men gi dem samtidig nok penger til å dekke de reelle utgiftene.

Gammel 23-08-15, 22:52   #46
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Vi er langt unna gymsalnivå. Det er massevis av tomme folkehøyskoler, internater og hoteller rundt omkring i landet. Tving gjerne kommunene, men gi dem samtidig nok penger til å dekke de reelle utgiftene.

Ja vi kan ikke forvente at kommunene selv skal dekke dette så staten Norge må bidra med ytelser til de ulike kommunene. Og jeg tror dette er av et så stort omfang og økende at det på sikt vil kreve litt av noen og enhver av oss. Vi må kvitte oss med fremmedfrykten og kanskje innse at dette er mennesker i nød som trenger ikke bare økonomisk støtte.

Gammel 23-08-15, 22:54   #47
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Vi må kvitte oss med fremmedfrykten og kanskje innse at dette er mennesker i nød som trenger ikke bare økonomisk støtte.

Men det gjelder jo svært mange av dagens flyktninger i Norge.

Gammel 23-08-15, 22:55   #48
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

.

Jeg er så forbannet på Carl I og Siv og co at jeg mister all saklighet. Og jeg er forbannet på at Høyre gikk inn i regjering med disse. Alt for å få makt.
At Siv kan sitte i en regjering som har forpliktet seg til å føre igjennom stortingsflertallet om å ta imot flyktninger fra Syria fatter jeg ikke når hun samtidig i valgkanpen oppfordrer kommunene til å si nei.

Jeg er også forbannet på Høyre. Her i huset har vi begge "alltid" stemt høyre. Men no more. Altså har faktisk sansen for at FRP viser en viss gjennomføringskraft i praktiske saker. Men alle verdier FRP står for når det kommer til medmenneskelighet er så fjernt fra noe jeg vil assosieres med. Synes de får si så mye ondskapsfullt omtrent uimotsagt. Høyre kunne ha benyttet anledningen til en politisk skilsmisse - det har sannelig vært gode anledninger til det. Men de snur det døve øret til. Usmakelig.

Gammel 23-08-15, 22:56   #49
Michelle
X First Lady

Standard

Jeg kom til å tenke på krigen i tidligere Jugoslavia (Serbia, Bosnia mfl.)
Da var det ikke så mye debatter om hvorvidt vi kunne/skulle ta i mot. Hvorfor?
Kan det være at de var Europeere?

Gammel 23-08-15, 23:03   #50
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg kom til å tenke på krigen i tidligere Jugoslavia (Serbia, Bosnia mfl.)
Da var det ikke så mye debatter om hvorvidt vi kunne/skulle ta i mot. Hvorfor?
Kan det være at de var Europeere?

Enklere regler, mer liberal politikk, ingen Schengen, ikke båtreise, ikke Dublinavtale?

Ikke sikker altså, kaster bare ut forslag.

Gammel 23-08-15, 23:04   #51
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er forbanna på Siv Jensen for at hun saboterer stortingsvedtaket om 8000 flyktninger.

Ut over det bør vi alle - både privat - og gjennom statsbudsjettet bidra vesentlig til å avhjelpe situasjonen i Jordan, i Hellas og i Italia og andre steder hvor det overstrømmes av flyktninger.

Pelle har jo et poeng. Man kan ikke slippe inn alle, men også vi må ta imot og hjelpe en god del, akkurat som andre land gjør. 8000 synes jeg ikke da er et veldig høyt tall for et landstrakt land som Norge - det snur neppe opp ned på noe som helst.

Jeg skal gå inn og lese artikkelen du linket til - så skal jeg gi en skjerv på det ene eller andre viset.

Gammel 23-08-15, 23:04   #52
Michelle
X First Lady

Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er også forbannet på Høyre. Her i huset har vi begge "alltid" stemt høyre. Men no more. Altså har faktisk sansen for at FRP viser en viss gjennomføringskraft i praktiske saker. Men alle verdier FRP står for når det kommer til medmenneskelighet er så fjernt fra noe jeg vil assosieres med. Synes de får si så mye ondskapsfullt omtrent uimotsagt. Høyre kunne ha benyttet anledningen til en politisk skilsmisse - det har sannelig vært gode anledninger til det. Men de snur det døve øret til. Usmakelig.

Det gjorde vi begge også for lenge siden. Jeg var også i min pure ungdom aktiv i unge høyre. I voksen alder har jeg snudd mere og mere til den andre siden. Det som nå har skjedd med alliansen med Frp har skuffet meg voldsomt og da tenker jeg også på dette partiets menneskesyn og at vi er oss selv nærmest.
Jeg tror at Høyre på sikt ville ha vunnet på å ta et kraftig oppgjør og avstand fra div holdninger fra Frp.

Gammel 23-08-15, 23:06   #53
Michelle
X First Lady

Standard

Enklere regler, mer liberal politikk, ingen Schengen, ikke båtreise, ikke Dublinavtale?

Ikke sikker altså, kaster bare ut forslag.

Gode tanker og du er nok inne på noe der

Gammel 23-08-15, 23:26   #54
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har en venninne som er journalist og som dro til Lesvos i vår og laget reportasje om dette. Hun har planer om å dra nedover igjen nå snart, ta med seg klær og annet utstyr. Det de kunne fortelle var likt det du beskriver, pøbelsara. Det er dokumentert med bilder.

Frp skal i alle fall ikke få min stemme! Jeg føler vi har en plikt til å hjelpe, men er litt usikker på hvordan, hvor osv.

Gammel 23-08-15, 23:29   #55
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det var det, Pelle. Helt fryktelig.

Jeg tenker at hvis du setter over et 6 km sund i Middelhavet med bare en dino-badering som flytevest til babyen din, så er du desperat. jeg kan ikke tro at folk som har noen som helst økonomiske ressurser som gjør det mulig for dem å velge noe annet, velger dino-baderingen i stedet for.

Og så tenker jeg at det er en lang, lang vei fra strendene i Middelhavet til bosetting i norske kommuner, og det at man har gjort noen dårlige valg i siste instans tidligere, ikke må hindre oss i å prøve å gjøre det bedre fra nå av. Det er millioner av folk på flukt i verden nå. Først må vi forsøke å hindre at de dør i forsøket på å komme seg til fred. Så må vi se hvordan vi, alle sammen - og da mener jeg hele Europa - kan dele denne gigantiske oppgaven mellom oss. Å krangle om de er verdige flytninger eller ei og om vi har råd til å hjelpe dem eller ei, blir helt surrealistisk når titusener setter livet på spill hver eneste uke, og når fattige land som Italia og hellas må ta en så stor del av ansvaret for å sørge for at de har de aller mest grunnleggende tingene.

Konflikten i Syria er ikke løst, og selv om /når den skulle bli det, trenger disse folka et sted å være hvor deres grunnleggende menneskerettigheter kan ivaretas i mellomtiden. De må få mat, de må gå på skole, de må få mulighet til å forsørge seg og familiene sine, og de få nødvendig helsehjelp. Jeg tenker at vi i anstendighetens navn, må bidra med vårt.

Gammel 23-08-15, 23:38   #56
Michelle
X First Lady

Standard

Men det gjelder jo svært mange av dagens flyktninger i Norge.

Ja det har du helt rett i.

Gammel 23-08-15, 23:42   #57
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir bare forbannet når jeg hører "vi må hjelpe de i nærområdene deres", som et argument mot å ta imot 8000 hit til Norge.
For meg er det ikke enten eller. Ja, vi må hjelpe til for å bedre situasjonen der mange av disse flyktningene kommer fra, men det at vi ikke kan ta imot 8000 fordi "hvem skal ha rett til å plukke ut de heldige som får komme?" Jeg kjøper ikke argumentasjonen. Vi kan og må hjelpe det, OG ta i mot flere her.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 00:06   #58
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Pøbelsara, takk for at du deler og minner oss på hva som er virkeligheten for mange. Jeg hadde et innlegg tidligere om hvordan vi kan hjelpe dem som blir ingen, men jeg ser at det er en annen diskusjon.

Vet du hvor disse menneskene havner etter at de er registrert? Blir de fraktet videre av greske myndigheter? Eller er de helt overlatt til seg selv og lokalbefolkningen?

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-15, 00:17   #59
millact

Standard

Lilletrille: Jeg har inntrykk av at de er litt overlatt til seg selv etter ankomst, men helt sikker er jeg ikke. Skal se om jeg kan finne artikkelen min venninne skrev for avisen i vår.

Men her fant jeg en fra mannen hennes:
http://www.agderforskning.no/files/K...%20Mydland.pdf

Gammel 24-08-15, 08:32   #60
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, så er det ikke noe særlig organisert mottaksarbeid, nei. De må selv ta seg de seksti kilometerne over øya til Mytlini hvor de må registrere seg. Mottaksarbeid og transporten videre blir i stor grad gjort av lokale krefter, men når det kommer så mange,blir det veldig mye for dem å klare.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:22.