Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-15, 23:03   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg skjønner at det er irriterende, men det er jo systemfeil, ikke egentlig et argument mot å kjøpe tjenester når det er kostnadseffektivt.

Ja, jeg er enig med deg i at man godt kan kjøpe tjenester når det tilfører noe. Jeg vil påstå at det ikke er så kostnadseffektivt som det ofte påstås da det for det første er bukken-til-havresekken-situasjon med undersøkelser og behandling av relativt friske pasienter og for det andre ikke er noe system for håndtering av komplikasjoner utover det offentlige mange steder. Det stikker endel dypere enn "irriterende" da et finansieringssystem som det vi har gir en systematisk nedprioritering av tunge, upopulære sykdommer, barn og eldre. Du har dog rett i at det er et systemproblem. Det er imidlertid litt lite engasjement for å påvirke dette i riktig retning, jeg vil tro delvis fordi det er ganske komplisert og gjør seg dårlig i tabloid presse. Jeg ser imidlertid frem til den politikeren som slutter å sammenligne effektivitetstall og begynner å snakke om god medisin istedenfor.

For å skifte fokus bittelitt og bli litt mer kommunal igjen synes jeg jo det kan være veldig fint å sette ut noe sånt som du beskrev isted med hjemmetjenester til psykisk syke til en bedrift som greier å ivareta dette på en utmerket måte fordi de kan gå inn mye mer fleksibelt enn et stort apparat. Men å sette ut hele sykehjemsdriften i en kommune på anbud fordi anbud synes jeg er tullerusk selv om det kunne komme inn et anbud som på papiret var endel billigere enn det kommunen greier å drive for idag. Slike store sentrale oppgaver mener jeg det er lurest at kommunen styrer. Ett sykehjem eller en skole i en by derimot kan fint være privat som et suplement. Derimot blir det idiotisk dersom det private får stikke av med inntektsgrunnlaget til det offentlige tilbudet, noe som av og til skjer i mindre kommuner.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:57.