Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-15, 19:03   #61
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Fikk sjokk forrige gang jeg var i Oslo med barn og bil. Parkerte like ovenfor Storosenteret og tok trikken nedover mot sentrum, først og fremst pga de ville prisene i parkeringshusene i sentrum. Men vi betalte en formue for den trikketuren t/r fra Storo til sentrum. Nå husker jeg ikke helt hvilken type billett vi kjøpte, det kan ha vært et dagskort fordi det lønte seg, husker som sagt ikke. Men det ble flere hundre kroner. Kunne like gjerne parkert i sentrum sånn økonomisk sett iallfall.

Om barna er under 16 år så reiser fire av dem de gratis med en voksen i helgene (lør-søn, og helligdager tror jeg?). Billetten kan brukes fritt i en time. Voksen koster 30 og barn 15. Så er man to voksne og noen barn på en ukedag så blir det fort litt penger, ja.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 19:04   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

.

Tog fra Østfold og Vestfold til Oslo, det er dyrt, kan være like dyrt som lavprisbillett til Trondheim.

Ja, tog burde bli MYE billigere. Jeg reiser ofte til et sted ca 2 timer fra Oslo. Tur/retur for to voksne og ett barn (selv om barnet er gratis) blir over 1000,-

Gammel 19-10-15, 19:07   #63
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Om barna er under 16 år så reiser fire av dem de gratis med en voksen i helgene (lør-søn, og helligdager tror jeg?). Billetten kan brukes fritt i en time. Voksen koster 30 og barn 15. Så er man to voksne og noen barn på en ukedag så blir det fort litt penger, ja.

Til sammenlikning koster en billett i Berlin 25 kroner, og den kan man bare bruke som overgang om man kjører i samme retning. Så Oslo er ikke crazy dyrt, sammen liknet med andre storbyer, egentlig.

Gammel 19-10-15, 19:07   #64
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kollektivpriser varierer mye ja, men det er dyrt sammenlignet med en del land vi kan sammenligne oss med.

Vi vurderer Oslokort nå vi skal til Oslo med svigers pga rabatter osv på stedene de skal, samt at det dekker transport. Jeg tror vi kom fram til at vi betaler 2200 for hele familien for kortet for tre døgn.

I Berlin betalte vi 56 euro for omtrent det samme og da er også flyplasstransport inkludert.

At vi må ligge høyere enn Tyskland er forståelig, men at prisnivået oppleves som veldig høyt skjønner jeg.

Traff nettopp noen ungdommer på øko-arbeid i Norge. De syntes kollektivprisene våre var veldig rare. Man kan få veldig gode priser på langdistanse ved god planlegging, men å reise i byer koster masse.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 19:16   #65
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en ukedag i sommerferien. Det ene barnet har også ledsagerbevis, men vi fikk aldri noen klarhet i hvordan vi skulle ordne dette.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 19:18   #66
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men 30/15 synes jeg ikke var en upris. Bussbilletter i Stavanger koster såvidt jeg husker 36/16, eller kanskje til og med over 40 for voksen, jeg husker ikke fordi jeg knapt reiser kollektivt, dessverre. Det er ikke tilrettelagt for det her. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg reagerte på Oslo-prisen, det er jo billigere enn hjemme. Hmm. Kanskje det var fordi vi betalte 90 kr for hver enkelttur?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 19:23   #67
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Kanskje du betalte på trikken, hyacinth? Da koster det mye mer enn med forhåndskjøpt bilett.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 19:24   #68
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det ser ut til at det er dyrere i både Trondheim og Bergen også. Jeg syns ikke oslopriden på kollektivtransport er veldig mye dyrere enn Berlin, med tanke på hva man får for pengene (eller forskjellen på prisnivå ellers).

Gammel 19-10-15, 19:28   #69
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det er jo enkeltbillettene i Berlin som er dyre. Og som jeg oppfatter som litt far off i forhold til prisnivået forøvrig i Berlin. De andre billettprisene er vel forholdsvis lavere.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 19:31   #70
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går nok helt greit med den sonen de har tegnet bilfritt nå. Men jeg tror nok vi tar bilen til et senter de gangene vi skal storhandle klær osv. Jeg er ingen handlefan, så de gangene vi drar på shopping tar vi i litt. Da er lange gåavstander og buss uaktuelt, for oss fire blir det 420,- i billett. Så på den måten blir ikke sentrum et sted vi vil handle noe særlig. Men det er jo mye annet man kan dra til Oslo for da!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 19:58   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Storhandling i sentrum ville jeg nok aldri gjort, uansett. Jeg syns Karl Johan og sentrene i byen er temmelig ukoselige.

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det er jo enkeltbillettene i Berlin som er dyre. Og som jeg oppfatter som litt far off i forhold til prisnivået forøvrig i Berlin. De andre billettprisene er vel forholdsvis lavere.

Ja, litt lavere er det nok. Et dagspass i Berlin koster ca 65,- (men varer bare til 0300 på natten), mens en 24-timersbillett i Oslo koster 90,-

Ikke meningen å forsvare prisnivået til Ruter spesielt altså, men jeg syns andre byer egentlig ikke er veldig mye billigere. Jeg syns Ruter heller bør gjøre det lettere å forstå at barn er gratis i helgene, samt gjøre det lettere å kjøpe billetter på forhånd enn å senke prisene.

Gammel 19-10-15, 20:18   #72
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes kollektivtilbudet i Oslo er veldig bra, jeg elsker ruterappen og bruker alltid kollektivt når jeg skal bevege meg rundt i sentrum. Fra der jeg bor ca 3 km utenfor bygrensa, derimot, er det skikkelig pes å reise kollektivt. Vi har lokaltog, men det har vært stengt i årevis pga ombygging. Når toget begynner å gå igjen, er vi lovet 15 min. Ruter, jeg håper det stemmer.

I dag er jeg forresten fly forbanna på det nye byrådet i Oslo. :sinna: Ved å stikke kjepper i hjul for E18-utviklingen, sier de samtidig at alle vi ca 30 000 som bor nær veien i dag utenfor bygrensa bare kan ha det like bråkete og forurenset og møkkete som vi har hatt det frem til nå. Et miljøengasjement som bare strekker seg til bygrensa er ikke mye verdt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 19-10-15 kl 20:20. Årsak: Rettet grusom særskrivingsfeil
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 20:29   #73
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Nå er det en ganske liten del av Oslo dette - i utgangspunktet(...) - inkluderer. Det er vel et område hvor det vel ikke er all verdens av vanlig privatbilisme i utgangspunktet, men mye "næringskjøring" av forskjellig slag. For en del firmaer som holder til her kan det nok være aktuelt å flytte.

Å kjøre i dette området er vel noe de aller fleste i utgangspunktet prøver å unngå - med mindre man ikke har en tilhørighet, dvs. at man bor eller jobber.

Det er litt tåpelig at det skal bli ganske tungvint å kjøre noen til Oslo S slik jeg forstår det nå.

Gammel 19-10-15, 21:18   #74
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Hva med hotellene i sentrum? Litt tungvint for turistene dersom de ikke får kjøre frem til hotellet/parkere i nærheten. Eller kommer hotellene utenfor grensen?

Gammel 19-10-15, 21:22   #75
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Nei, det er mange hoteller innenfor. Jeg har ikke inntrykk av at de har veldig mange bilgjester egentlig. Men det er bare gjetning. Man kan ikke kjøre helt fram til Grand nå heller.

Gammel 19-10-15, 21:22   #76
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det er litt tåpelig at det skal bli ganske tungvint å kjøre noen til Oslo S slik jeg forstår det nå.

Det har vært tungvint i mange år allerede.

Gammel 19-10-15, 21:24   #77
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Hva med hotellene i sentrum? Litt tungvint for turistene dersom de ikke får kjøre frem til hotellet/parkere i nærheten. Eller kommer hotellene utenfor grensen?

Det må vel bli unntak for hotellene.
Det er mange hoteller innenfor grensen.

Gammel 19-10-15, 21:24   #78
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er fantastisk at de endelig går en grønnere vei i byen vår, og gleder meg over bilfritt sentrum innen rimelig tid. De må selvsagt bygge ut innfartsparkering, og det i stor grad, men slikt sier seg jo selvsagt selv. Vi har en stor innfartsparkering, en mindre en og en ganske liten. Alle disse, selv den store, er full fra morningen av. Regner med det er ganske likt rundt om i Oslo og rett utenfor. Skal man inn til sentrum så trenger man, og skal ikke mener jeg, kjøre inn til Ring 1 for å ta kollektivt videre. Det skal absolutt utbygges parkeringsmuligheter der også, men ikke som primærvalg for folk flest. De bør velge parkering lengre ut.

Jeg bekymrer meg ikke så mye for HC parkering, selv om det er et behov for meg til tider. Slikt vil jo løses. Samme med utrykningstrafikk.

Hvis man ser hvor mye biler det er i Sentrum hver eneste dag, så skjønner man at det er et behov. Og da snakker jeg ikke om varetransport og håndverkere.

Når det gjelder kollektivprisene i Oslo, så synes jeg de er helt greie. Tenker ikke over det engang. Med Ruter app så er det også enkelt å kjøpe andre type billetter enn enkeltbillett. Døgnbillett eller Ukesbillett koster faktisk ikke så mye, synes jeg.

At noen velger å kjøre forbi Oslo pga dette, kan jeg leve fint med. Tviler faktisk på at det kommer til å gjelde mange. Vi trenger en grønnere by rett og slett. Ingen vei utenom. Og jeg mener begrensing av biltrafikken er viktig i denne sammenhengen. Folk har egentlig bevist at de må tvinges i større grad når det gjelder å velge kollektivt. Ok, kanskje man ikke sparer tid på å kjøre kollektivt, men man sparer miljøet og en stor bonus er at tiden kan faktisk brukes aktivt til noe.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 21:26   #79
Guava

Guava sin avatar

Standard

Nei, det er mange hoteller innenfor. Jeg har ikke inntrykk av at de har veldig mange bilgjester egentlig. Men det er bare gjetning. Man kan ikke kjøre helt fram til Grand nå heller.

Vi har overnattet på Royal Christiania noen gange. De har stor parkeringskjeller og det var mange biler der. Tror nok de ville tape en del om ikke gjestene kunne bruke kjelleren.

Gammel 19-10-15, 21:46   #80
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lest i en undersøkelse at det ofte blir mer uro, særdeles på kvelder i områder uten biltrafikk/gågater. Dvs at det kan bli områder der det ofte ikke er hyggelig å gå på kvelder og der vi som ikke skaper uro holder oss unna og det si sin tur skaper en ikke helt optimal utvikling. Jeg skal se om jeg finner artikkelen igjen, det var en god stund siden jeg leste og jeg vet ikke en gang om det var på nett. Noen annen som har lest det?

Vi kjører til tider ned til byen for å kjøpe noe, f. eks. om det er noen gode tilbud på akkurat det vi er ute etter. Jeg tror ikke at vi kommer å gjøre det om vi ikke kan svippe forbi med bilen om vi uansett er ute og kjører (om det ikke er veldig mye å spare selvsagt. Det blir ikke til at man kjører et sted/hjem for å parkere bare for å ta bane til butikken om man heller kan kjøpe tingen et annet sted. Ofte så handler vi både her og der når vi er ute på kjøperunde og da bruker vi en av elbilene. Noen av oss jobber i sentrum.

Jeg ser at det kan bli utfordringer for bedrifter som har ansatte som kjører mye bil i tjenesten.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:50.