Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-15, 10:21   #101
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Det eneste virkelige problemet jeg ser der er om det ikke er mulig å kjøre til jernbanestasjonen. For det burde det være.

Mja, men det er jo temmelig komplisert å gjøre det nå også. Nå kjører jeg ikke bil selv, og vi har ikke bil, men selv i perioden da vi hadde det, fant vi aldri på noe sånt. (For øvrig, om man absolutt kjøre til jernbanestasjoner, stopper jo alle langdistansetogene på stasjoner utenfor sentrum, så det er fullt mulig å gå av og på der.)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:22   #102
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt poeng Toffskij. Jeg har heller aldri kjørt til jernbanestasjonen i Oslo (logisk nok). Jeg har tatt drosje derfra. Og det var veldig enkelt.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:23   #103
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drosje synes jeg det må være mulig å ta i den bilfrie sonen, men det regner jeg vel egentlig med at man får.

Gammel 20-10-15, 10:26   #104
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Drosje synes jeg det må være mulig å ta i den bilfrie sonen, men det regner jeg vel egentlig med at man får.

Det håper jeg.

"Alle i denne byen er ikke 30 år gamle sprekinger." Pøbelpappa, 76, med kneproteser og hjertesvikt.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:29   #105
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

E18 har jeg også blitt ambivalent til. Jeg syns det er fantastisk fascinerende hvor greit det egentlig har gått med tunnelrehabiliteringen, og hvordan trafikken faktisk automagisk justerer seg til omtrent samme kønivå som før. Det virker som om det finnes en smertegrense: Mer kø enn sånn og sånn, så finner nok folk alternativer til at køen havner på akkurat den smertegrensen. Snedig.

Jeg syns det er synd at man ikke fikk til en større innsats rundt den situasjonen. Jeg tenker at man kunne hatt mye mer trøkk rundt alternativer og for å få folk over på andre transportmidler. De kunne hatt "sykle-til-jobb"-kampanjer i samarbeid med de store bedriftene på Fornebu og andre som ligger langs hele Ring 3, med virkelig flotte, store gevinster, for eksempel elsykler. Jeg tror elsykler virkelig kan monne i sommerhalvåret, men de er jo grusomt dyre.

Jeg syns det er fantastisk at de endelig fikk stengt kollektivfeltet for matpakkesjåfører i elbil, i det minste, slik at bussene fikk en dramatisk reduksjon i tiden det tar til byen.

Er det kommet noe om hvorvidt elbiler skal være lov innenfor sonen eller ikke, forresten?

Gammel 20-10-15, 10:34   #106
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det håper jeg.

"Alle i denne byen er ikke 30 år gamle sprekinger." Pøbelpappa, 76, med kneproteser og hjertesvikt.

Såklart det skal være lov med taxi og annen transport?

Poenget er å få bukt med privatbilismen. Det vil komme unntaksregler som ivaretar disse problemstillingene, men i hovedsak skal ikke mannen i gata bruke bil for å komme seg på jobb i sentrum.

Det er 90.000 arbeidsplasser og ca 10% kjører bil til jobb - selv om de helt fint kunne ha tatt offentlig transport. Det kan ikke være slik at man kan velge å bo med grønn hage og kreve at de som bor i byen må holde ut med biltrafikk.

Gammel 20-10-15, 10:38   #107
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Saint, her.

Såklart det skal være lov med taxi og annen transport?

Poenget er å få bukt med privatbilismen. Det vil komme unntaksregler som ivaretar disse problemstillingene, men i hovedsak skal ikke mannen i gata bruke bil for å komme seg på jobb i sentrum.

Det er 90.000 arbeidsplasser og ca 10% kjører bil til jobb - selv om de helt fint kunne ha tatt offentlig transport. Det kan ikke være slik at man kan velge å bo med grønn hage og kreve at de som bor i byen må holde ut med biltrafikk.

nei det er jeg helt enig med deg i - og jeg er heller ikke imot planene om et bilfritt sentrum. Jeg er imot skrinleggingen av vestkorridoren. Så lenge vi har en hovedtransportåre som går tvers igjennom byen, må vi jo sørge for å oppgradere den. det går fint an å oppgradere E18 samtidig som man struper bilismen i sentrum.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 20-10-15, 10:40   #108
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg har også gått ut fra at drosje selvsagt må være lov. Og jeg tenker også at man gjerne kan være rundhåndet med dispensasjon for folk som er dårlige til bens eller har spesielle transportbehov av andre grunner. De utgjør uansett en ganske liten prosentandel av den totale mengden privatbiler, og poenget er vel å redusere så mye som mulig, ikke prinsipielt fjerne hver eneste bil?

Gammel 20-10-15, 10:41   #109
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg tenker for øvrig at allerede da man planla Gardermoen, burde ha lagt E6 og E18 slik at de gikk utenfor Oslo. At hovedtransportårene skal gå gjennom byen slik de gjør nå, er jo helt tragisk planlegging. Hvorfor i all verden skal man gjennom Oslo sentrum hvis man skal fra Tønsberg til Hamar?

Gammel 20-10-15, 10:42   #110
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men for oss som er direkte berørt, vil nye forsinkelser legge sten til forurensningsbyrden. det er jo også delte meninger om utbedret E18 vil gi økt biltrafikk også. jeg tenker at slik ståa er i dag, hvor køene står i timevis ut og inn av byen hver dag, ikke er noen drømmesituasjon, og det må gjøres noe med.

Jeg har full forståelse for at det er skrekkelig å bo tett inntil en slik utbygging, og en slik vei i det hele tatt. Men det er vel heller ingenting som tilsier at det vil bli mindre trafikk med utbyggingen? Det er vel også en viss fare for at trafikken øker, og køen forblir. Med forbehold, altså, jeg har virkelig veldig liten peiling på denne utbyggelsen, bakgrunn, prognoser for endring, om det er kollektivfelt eller ordinære kjørefelt som bygges ut osv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:43   #111
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg opplever at politikerne våre gjør dette - ganske på tvers av partitilhørighet også. Nå er dessuten vestkorridoren vedtatt og den er en del av Oslopakke 3 som allerede er vedtatt, og det er vel tvilsomt om Oslo-politikerne kan gjøre noe annet enn å skape uro og forsinkelser i denne saken. Men for oss som er direkte berørt, vil nye forsinkelser legge sten til forurensningsbyrden. det er jo også delte meninger om utbedret E18 vil gi økt biltrafikk også. jeg tenker at slik ståa er i dag, hvor køene står i timevis ut og inn av byen hver dag, ikke er noen drømmesituasjon, og det må gjøres noe med.

Enig i dette. Lokalpolitikerne i Akershus (og tildels Buskerud) er jo de eneste som faktisk jobber for dette prosjektet, når de spurte partiene sentralt om det i forbindelse med lokalvalget var det jo ingen (eller veldig få, husker ikke) som var spesiellt interesserte i en ny E18.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:43   #112
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor i all verden skal man gjennom Oslo sentrum hvis man skal fra Tønsberg til Hamar?

Men det trenger man da ikke? Eller mener du at Ring3 er Oslo sentrum?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:46   #113
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det trenger man da ikke? Eller mener du at Ring3 er Oslo sentrum?

jeg ville ikke valgt ring 3 hvis jeg skulle fra Tønsberg til Hamar - jeg ville valgt E18 og E6 - gjennom tunnelene i sentrum, ja. Og jeg mener at man for lenge siden burde laget en ring 4 - langt utenfor byen for de som ikke skal inn hit. Litt slik det var tanken at Oslofjordtunnelen var tenkt å skulle være for folk som skal fra østsiden av Oslofjorden til vestsiden.

Gammel 20-10-15, 10:47   #114
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ha mulighet til å parkere for å hente folk ved Oslo S tenker jeg bør være en mulighet. Det er vanskelig nå, men det er mulig. Det vil også bli enklere når det ikke er så mye annen trafikk i sentrum.
Eventuelt at det er lov i helgene og ellers på tidspunkt hvor det ikke alltid er gode forbindelser kollektivt videre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:49   #115
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Når toget begynner å gå igjen, er vi lovet 15 min. Ruter, jeg håper det stemmer.

Vi har fått det fra vår stasjon, ihvertfall - som normalt stopper på din. Nydelig!

Gammel 20-10-15, 10:49   #116
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg har full forståelse for at det er skrekkelig å bo tett inntil en slik utbygging, og en slik vei i det hele tatt. Men det er vel heller ingenting som tilsier at det vil bli mindre trafikk med utbyggingen? Det er vel også en viss fare for at trafikken øker, og køen forblir. Med forbehold, altså, jeg har virkelig veldig liten peiling på denne utbyggelsen, bakgrunn, prognoser for endring, om det er kollektivfelt eller ordinære kjørefelt som bygges ut osv.

Det vil uansett bli MYE mindre overflatetrafikk ved utbyggingen. Bomiljøet for ca 30 000 mennesker i Asker og Bærum vil bli radikalt endret til det bedre. Luften vil bli MYE renere. Støyen vil bli kraftig redusert.

Og det vil bli mye bedre tilrettelagt for kollektivtrafikk og sykler. Tenk strekningen Tåsen - Ullevål stadion før og etter tunnelen kom.

Gammel 20-10-15, 10:51   #117
Observatøren

Observatøren sin avatar

Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

TØI har forsket en del på dette, og det er i praksis slik at hver gang man øker kapasiteten økes trafikken. Og det går raskere og raskere.

Vi bor veldig sentralt i byen, og har de siste årene opplevd en ekstrem økning i trafikk i nærområdet vårt. Skoleveien til barna har gått fra 8000 til 15000 kjøretøy I DØGNET! Statens vegvesen anbefaler 4-felts vei når man når det antallet - men i trange bygater er det ikke mulig.

Problemet er at disse bilene ikke kjører gjennom byen. De kjører til byen, det er dagpendlere som skal på jobb og trenger å parkere - fordi det er "enklere" å kjøre enn å ta kollektivt. Mer enn 80% av trafikken på E18 stopper, starter eller stopper/starter i Asker og Bærum. Bare ca 15% er gjennomgangstrafikk, altså trafikk som ikke skal til sentrum.

Gammel 20-10-15, 10:53   #118
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

jeg ville ikke valgt ring 3 hvis jeg skulle fra Tønsberg til Hamar - jeg ville valgt E18 og E6 - gjennom tunnelene i sentrum, ja.

Jepp. Fint lite å spare på ring 3, kun mer hakkete kjøring.

Gammel 20-10-15, 10:53   #119
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker for øvrig at allerede da man planla Gardermoen, burde ha lagt E6 og E18 slik at de gikk utenfor Oslo. At hovedtransportårene skal gå gjennom byen slik de gjør nå, er jo helt tragisk planlegging. Hvorfor i all verden skal man gjennom Oslo sentrum hvis man skal fra Tønsberg til Hamar?

Det er helt håpløst og det samme gjelder i flere byer. I Kristiansand er det en katastrofe at E18 går gjennom byen. Nå ser det heldigvis ut til at det endres, men det var næringslivet i utganspunktet som stod på for å ha veien gjennom byen.
Rushtrafikken i Kristiansand er ikke som i Oslo, men med tanke på byens størrelse er den kanskje mer håpløs.

I Trondheim skal de også lose mer trafikk utenfor byen nå. Omkjøringsveien går utenom sentrum, men likevel går den for tett på slik det er nå.

Før den nye veien åpnet langs Mjøsa sparte vi tid på å kjøre utenom Oslo på trafikkerte tidspunkter. Jeg tror ikke vi sparer tid på det nå, men akkurat det å måtte gjennom Oslo sentrum når man ikke har noe der å gjøre er i grunnen meningsløst når det er mer enn nok trafikk der fra før.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:53   #120
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Å ha mulighet til å parkere for å hente folk ved Oslo S tenker jeg bør være en mulighet. Det er vanskelig nå, men det er mulig. Det vil også bli enklere når det ikke er så mye annen trafikk i sentrum.
Eventuelt at det er lov i helgene og ellers på tidspunkt hvor det ikke alltid er gode forbindelser kollektivt videre.

Jeg synes ikke egentlig det burde være noen prioritet. Jeg ville heller oppfordret til henting på Skøyen/Lysaker/Lillestrøm og forbedret fasilitetene der.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:29.