|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
kamerat
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?
Mja, men det er jo temmelig komplisert å gjøre det nå også. Nå kjører jeg ikke bil selv, og vi har ikke bil, men selv i perioden da vi hadde det, fant vi aldri på noe sånt. (For øvrig, om man absolutt må kjøre til jernbanestasjoner, stopper jo alle langdistansetogene på stasjoner utenfor sentrum, så det er fullt mulig å gå av og på der.)
|
|
|
#103 |
|
kamerat
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Drosje synes jeg det må være mulig å ta i den bilfrie sonen, men det regner jeg vel egentlig med at man får.
|
|
|
#104 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det håper jeg.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?E18 har jeg også blitt ambivalent til. Jeg syns det er fantastisk fascinerende hvor greit det egentlig har gått med tunnelrehabiliteringen, og hvordan trafikken faktisk automagisk justerer seg til omtrent samme kønivå som før. Det virker som om det finnes en smertegrense: Mer kø enn sånn og sånn, så finner nok folk alternativer til at køen havner på akkurat den smertegrensen. Snedig.
|
|
|
#106 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Såklart det skal være lov med taxi og annen transport?
|
|
|
#107 |
|
Panzerekstremfeminist
|
nei det er jeg helt enig med deg i - og jeg er heller ikke imot planene om et bilfritt sentrum. Jeg er imot skrinleggingen av vestkorridoren. Så lenge vi har en hovedtransportåre som går tvers igjennom byen, må vi jo sørge for å oppgradere den. det går fint an å oppgradere E18 samtidig som man struper bilismen i sentrum.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#108 |
|
flisespikker
|
Jeg har også gått ut fra at drosje selvsagt må være lov. Og jeg tenker også at man gjerne kan være rundhåndet med dispensasjon for folk som er dårlige til bens eller har spesielle transportbehov av andre grunner. De utgjør uansett en ganske liten prosentandel av den totale mengden privatbiler, og poenget er vel å redusere så mye som mulig, ikke prinsipielt fjerne hver eneste bil?
|
|
|
#109 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Jeg tenker for øvrig at allerede da man planla Gardermoen, burde ha lagt E6 og E18 slik at de gikk utenfor Oslo. At hovedtransportårene skal gå gjennom byen slik de gjør nå, er jo helt tragisk planlegging. Hvorfor i all verden skal man gjennom Oslo sentrum hvis man skal fra Tønsberg til Hamar?
|
|
|
|
|
#110 |
|
Glamorøs
|
Jeg har full forståelse for at det er skrekkelig å bo tett inntil en slik utbygging, og en slik vei i det hele tatt.
|
|
|
#111 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i dette. Lokalpolitikerne i Akershus (og tildels Buskerud) er jo de eneste som faktisk jobber for dette prosjektet, når de spurte partiene sentralt om det i forbindelse med lokalvalget var det jo ingen (eller veldig få, husker ikke) som var spesiellt interesserte i en ny E18. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
Panzerekstremfeminist
|
jeg ville ikke valgt ring 3 hvis jeg skulle fra Tønsberg til Hamar - jeg ville valgt E18 og E6 - gjennom tunnelene i sentrum, ja. Og jeg mener at man for lenge siden burde laget en ring 4 - langt utenfor byen for de som ikke skal inn hit. Litt slik det var tanken at Oslofjordtunnelen var tenkt å skulle være for folk som skal fra østsiden av Oslofjorden til vestsiden.
|
|
|
|
|
#114 |
|
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Å ha mulighet til å parkere for å hente folk ved Oslo S tenker jeg bør være en mulighet. Det er vanskelig nå, men det er mulig. Det vil også bli enklere når det ikke er så mye annen trafikk i sentrum. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Vi har fått det fra vår stasjon, ihvertfall - som normalt stopper på din. Nydelig!
|
|
|
#116 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det vil uansett bli MYE mindre overflatetrafikk ved utbyggingen. Bomiljøet for ca 30 000 mennesker i Asker og Bærum vil bli radikalt endret til det bedre. Luften vil bli MYE renere. Støyen vil bli kraftig redusert.
|
|
|
|
|
#117 |
|
|
TØI har forsket en del på dette, og det er i praksis slik at hver gang man øker kapasiteten økes trafikken. Og det går raskere og raskere.
|
|
|
#118 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
#119 |
|
|
Det er helt håpløst og det samme gjelder i flere byer. I Kristiansand er det en katastrofe at E18 går gjennom byen. Nå ser det heldigvis ut til at det endres, men det var næringslivet i utganspunktet som stod på for å ha veien gjennom byen. |
|
|
|
|
|
#120 |
|
kamerat
|
Jeg synes ikke egentlig det burde være noen prioritet. Jeg ville heller oppfordret til henting på Skøyen/Lysaker/Lillestrøm og forbedret fasilitetene der.
|
![]() |
|
|