Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-15, 21:52   #81
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Vi har overnattet på Royal Christiania noen gange. De har stor parkeringskjeller og det var mange biler der. Tror nok de ville tape en del om ikke gjestene kunne bruke kjelleren.

Parkeringshuset er åpent for andre enn hotellgjester også, men de kommer nok helt klart til å miste noen gjester til hoteller utenfor. Kan hende det endrer seg på lengre sikt, og at Oslo etterhvert får en annen type turister enn tidligere.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 22:37   #82
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er også glad for at barn nå skal reise gratis kollektivt. Da blir det et alternativ å ta kollektivt med barna i hverdagen. Jeg har månedskort selv så da vil det ikke koste ekstra å ta buss til trening.

Jeg lurer også på om mange kjøpesenter innfører betalingsparkering? Storo har det. Jeg var på Linderudsenteret nylig og der tar de 5,- timen nå.

Gammel 19-10-15, 22:44   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Jeg er også glad for at barn nå skal reise gratis kollektivt. Da blir det et alternativ å ta kollektivt med barna i hverdagen.

Var det ikke bare på dagtid, slik at skoler og barnehager kommer seg rundt?

Gammel 19-10-15, 22:59   #84
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er allerede flere hoteller man ikke kan kjøre til uten at jeg tror det er noe stort problem. Jeg tenker at bilfri sone midt i byen kan være veldig fint og at det kan trekke folk mer enn det jager folk vekk (det blir jo veldig mye hyggeligere), men om det er helt rasjonelt å tenke at ring 1 skal være grensen er jeg mer usikker på. Da havner vel både Oslo S og legevakten innenfor.

Gammel 19-10-15, 23:10   #85
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Var det ikke bare på dagtid, slik at skoler og barnehager kommer seg rundt?

Var det sånn? Prisverdig det altså. Jeg trodde de skulle inn føre omtrent som i København. Der reiser barn under der 12 år gratis med betalende voksen hele tiden. Det har jeg savnet.

Gammel 19-10-15, 23:15   #86
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Var det sånn? Prisverdig det altså. Jeg trodde de skulle inn føre omtrent som i København. Der reiser barn under der 12 år gratis med betalende voksen hele tiden. Det har jeg savnet.

Ja, tror det er sånn i London også. Det hadde vært fint.

Gammel 19-10-15, 23:22   #87
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hvordan er kollektivparken i Oslo? Er den rustet til å ta i mot alle tidligere bilister?

Eller er det som i Bergen, hvor selskapet selv har sagt rett ut at de ikke har kapasitet til å ta unna dersom det blir en masseøkning på kort tid?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 23:31   #88
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er viktigere for meg at barna går gratis når de IKKE er sammen med en betalende voksen. Men det er en avsporing.

Gammel 19-10-15, 23:31   #89
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Kollektivkapasiteten må økes. Vet togene herfra er altfor fulle på de heftigste avgangene i rush'en. Bussene også. Men ingen av de kjøres jo f.eks. like ofte som t-banen.

IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-10-15, 23:52   #90
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det virker helt urealistisk at man ikke skal kunne kjøre til Oslo S og legevakten.

Ift gratis kollektivtransport for barn er jeg i grunnen mer opptatt av hvor de skal ta pengene fra enn akkurat hva som blir gjennomført.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 00:16   #91
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Legevakten er så vidt jeg kan se utenfor, og grensa går så tett opp til Oslo S at det kan hende den er utenfor også.

Sist redigert av Tallulah : 20-10-15 kl 00:23. Årsak: Utenfor, ikke innenfor
Gammel 20-10-15, 01:03   #92
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Legevakten er så vidt jeg kan se utenfor, og grensa går så tett opp til Oslo S at det kan hende den er utenfor også.

Legevakten har også en base ved Aker, men Skaden er vel kun i sentrum.

IzziCreo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 09:39   #93
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke formulere noe fornuftig etter å ha lest at det fins folk som synes t-baner er kjipe.

T-baner, bybaner og trikker er det beste som fins.

Gammel 20-10-15, 09:49   #94
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg kan forstå at de som bor innenfor ring 1 og 2 synes kollektivt er dyrt. Men det er blitt mye rimeligere de siste fem årene for oss rett utenfor ring 3 og for alle innen Akershus.

Tog fra Østfold og Vestfold til Oslo, det er dyrt, kan være like dyrt som lavprisbillett til Trondheim.

Jeg lastet AtB for Trondheim, enkeltbilletter er dyre. Enkeltbilletter i London, .

Jeg og eldste tok banen til og fra fotballcup i byen sist helg. Alle andre kjørte, brukte tid i kø, tid til å finne parkeringsplass og sutret over 50,- pr time selv utenfor sentrum.

Niks, noen heldig utvalgte i Akershus fikk en ekstra sone å betale under siste omlegging. Vi bor ikke langt fra Oslo, men er vi to eller fler lønner det seg å kjøre selv. Det bør være sammenligningsgrunnlaget man ser litt ut fra, spesielt når folk bor litt kronglete til.

Men nok om det, jeg håper egentlig at dette kan føre til en oppblomstring av nisjebutikker og enda mer liv i gatene. Den bilfrie sonen er jo egentlig ganske liten. Og om det bygges flere innfartsparkeringer synes jeg det er strålende! Det er jo nyttig både til hverdags og fest.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 09:49   #95
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig usikker på hva som er fornuftig, faktisk. Ja til å redusere så mye som mulig. Så finnes der jo noen fornuftige grunner til å kjøre i sentrum.

Jeg må jo innrømme at jeg kjører i Bergen sentrum noen veldig få ganger i året og prøver å huske hvorfor. Delvis i forbindelse med jobb, fordi jeg skal ha med meg tunge ting. Og delvis for å være snill med et barn som er sent ute til kulturskolen. Det første ville det blitt veldig vanskelig å ikke kunne gjøre. Det andre kan hun egentlig godt ta på egen kappe.

Det de har gjort i London er simpelthen å gjøre det veldig dyrt å kjøre i sentrum. Veldig høye bompenger. Kanskje ikke så veldig sosialt, men veldig effektivt.

Men jeg skjønner ikke at noen kjører i sentrum i fremmede byer frivillig. Jeg har riktignok kjørt i Oslo, men foretrekker glatt kollektiv om jeg har mulighet. I Oslo kjører jeg dit jeg skal, parkerer og lar bilen stå.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 09:51   #96
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det totalt sett blir ordentlig fint. Klart det blir noen nye irritasjonsmoment, men noen gamle blir borte.

Og så liker jeg frisk luft. Det er jo en fin bonus.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 09:52   #97
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Her er bildet i VG. Og det er jo også verdt å huske på at dette ikke er noe som skal innføres i morgen, og hvordan det skal løses er jo noe man må diskutere seg frem til. Jeg tror ikke de mener at man bare skal ha sykkeldrosjer og håndkjerrer innenfor Ring1.

Jeg håper de greier å ha en god dialog med flere, og at de henter inn forskere og byplanleggere for å gjøre dette ordentlig.

Ang. utbyggingen av E18 fra vest, så er jeg litt sånn ja, tja. Nei, miljøengasjementet skal ikke stoppe på bygrensa. Samtidig så må jo lokalpolitikerne i Akershus ta sitt ansvar også, da. Det er tross alt deres innbyggere. Men jeg syns Oslo må utrede nøye hva en forkasting av de planene vil medføre, slik at det ikke bare blir symbolpolitikk, men faktisk har en miljøeffekt. Jeg er usikker på om det er riktig å stoppe planene.

Gammel 20-10-15, 09:53   #98
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg klarer ikke formulere noe fornuftig etter å ha lest at det fins folk som synes t-baner er kjipe.

T-baner, bybaner og trikker er det beste som fins.

Helt enig. Vi valgte bolig nær t-banen for 10 år siden, og har ikke angret. Trikken fra Kjelsås tok den gang 35 min til byen, bussen fra Voldsløkka på Sagene brukte 20 min på den korte strekningen. Alt skinnegående som ikke står i kø er å foretrekke. Men det er så klart stømfeil, sporvekslingsfeil, lyssignalfeil og noen til.

Bane er førstevalg i andre storbyer også.

Men det er kapasitetsproblemer i rushtiden. Nå har Østerås banen fått avgang hvert 7. min, mens det andre linjen fra langt vekk i Bærum kan by på 15. avganger og ståplass til og fra byen i rushtid, selv med seks vogner. Det er visst ikke kapasitet i tunnelene til flere avganger.

Gammel 20-10-15, 10:12   #99
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste virkelige problemet jeg ser der er om det ikke er mulig å kjøre til jernbanestasjonen. For det burde det være.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 10:21   #100
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er bildet i VG. Og det er jo også verdt å huske på at dette ikke er noe som skal innføres i morgen, og hvordan det skal løses er jo noe man må diskutere seg frem til. Jeg tror ikke de mener at man bare skal ha sykkeldrosjer og håndkjerrer innenfor Ring1.

Jeg håper de greier å ha en god dialog med flere, og at de henter inn forskere og byplanleggere for å gjøre dette ordentlig.

Ang. utbyggingen av E18 fra vest, så er jeg litt sånn ja, tja. Nei, miljøengasjementet skal ikke stoppe på bygrensa. Samtidig så må jo lokalpolitikerne i Akershus ta sitt ansvar også, da. Det er tross alt deres innbyggere. Men jeg syns Oslo må utrede nøye hva en forkasting av de planene vil medføre, slik at det ikke bare blir symbolpolitikk, men faktisk har en miljøeffekt. Jeg er usikker på om det er riktig å stoppe planene.

Jeg opplever at politikerne våre gjør dette - ganske på tvers av partitilhørighet også. Nå er dessuten vestkorridoren vedtatt og den er en del av Oslopakke 3 som allerede er vedtatt, og det er vel tvilsomt om Oslo-politikerne kan gjøre noe annet enn å skape uro og forsinkelser i denne saken. Men for oss som er direkte berørt, vil nye forsinkelser legge sten til forurensningsbyrden. det er jo også delte meninger om utbedret E18 vil gi økt biltrafikk også. jeg tenker at slik ståa er i dag, hvor køene står i timevis ut og inn av byen hver dag, ikke er noen drømmesituasjon, og det må gjøres noe med.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.