Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bilfritt sentrum, kan det funke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-15, 17:18   #201
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Det var vel snakk om bønder som strengt tatt måtte skatte av fordelen med å parkere på eget tun og sånt.

Det hadde vært noe

Vi skatter av å ha hest (litt usikker på den der altså) for å ha melk til eget bruk (slipper om man har legeatest på allergi) og for alt fra poteter til uttak av kjøtt til eget bruk. Parkering på egen tomt hadde vært en kurrositet.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 17:19   #202
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel litt begrensede muligheter for å få med barna og handleposer og gymtøy på elsykkel? Heller bedre kollektiv med flere avganger!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 17:21   #203
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror at elsykler har potensiale til å brukes av langt flere enn vanlige sykler, fordi topografien er sånn at det for mange er vanskelig å sykle uten dusjmuligheter på jobb.

Men om sponsing er det riktige, se det vet jeg jommen ikke.

Jeg er ikke sikker på om det nødvendigvis er riktig, sett at mange ønsker å trene, også. Og jeg tror i hvert fall ikke det nødvendigvis medfører at flere vintersykler, siden det er ganske hard-core i utgangspunktet, og noe du bør være ganske dedikert for å gjøre. Det har vært fremholdt som et viktig argument.

Igjen, det kan være riktig og det kan være feil, det vet man jo ikke når de nekter å lage en eneste konsekvensvurdering.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 17:24   #204
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Det er vel litt begrensede muligheter for å få med barna og handleposer og gymtøy på elsykkel? Heller bedre kollektiv med flere avganger!

Det finnes faktisk noen ganske så geniale i så måte. Fremdeles svinedyre.

- No. 4 -
Gammel 20-10-15, 17:33   #205
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oh! :wow:

Gammel 20-10-15, 17:59   #206
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Kun 44 900 på en elsykkelsjappe nær deg.

- No. 4 -
Gammel 20-10-15, 18:05   #207
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Foretrekker hest, jeg.

Gammel 20-10-15, 18:09   #208
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Det var da ikke noen kritikk til deg, bare en generell betraktning om at å stenge inne Oslo S antagelig løser fint lite for andre enn dem som primært puster inn luften lokalt rundt denne.

Jeg syns bare det var veldig merkelig å spørre meg om det, siden jeg aldri hadde påstått noe slikt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 18:12   #209
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Se her Mave: http://www.oslo-transportsykkel.no/modeller

Transportsykkel har blitt et helt eget movement.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 18:19   #210
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Foretrekker hest, jeg.

Får du barn og handleposer på den også?

Jeg har massevis av praktiske spørsmål også, så jeg fortsetter å diskutere med meg selv. Skal jeg, som bor i Oslo og sykler til Asker, få sponset el-sykkel, mens alle som bor i Sandvika og Høvik og Østerås og jobber i Oslo sentrum, ikke få det? De er jo de som påvirker luften i sentrum? Skal det gå på kjøp eller bruk? Er det bare de som kjøper nye sykler som får, uavhengig av om de faktisk bruker den til jobb? Skal Evo på Storo få selge til alle momsfritt, eller bare de med folkeregistert adresse Oslo? Jeg vil heller kjøpe min i Sandvika, skal vi konkurransevride dette? Hva hindrer meg i massiv privateksport til resten av landet?

- No. 4 -
Gammel 20-10-15, 18:30   #211
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Hest og kjerre! Og kløv. Mange muligheter.

Gammel 20-10-15, 18:45   #212
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Får du barn og handleposer på den også?

Hun har sikkert sin egen barouche eller landau.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 18:57   #213
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du får fradrag på eiendomsskatten hvis du kjøper el-sykkel, Candy. :løsningsorientert: Så kan Asker og Bærum selv velge om de vil fortsette med sin miljøfiendlige null-eiendomsskattepolitikk, eller om de vil følge grønne-Oslo.

Eller no sånt.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 19:00   #214
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det er vel ikke oppvarming av batteriet på elsykler?

I tillegg til at det å sykle på vinteren for emg virker ganske så skummelt, vil jeg tippe at det raskt er ganske begrenset rekkevidde i en elsykkel på vinteren. Elbiler opprettholder rekkevidden ved oppvarming av batterier. Denne oppvarmingen vil også kunne være svært viktig for batterienes totale levetid.

Gammel 20-10-15, 19:30   #215
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

I tillegg til at det å sykle på vinteren for emg virker ganske så skummelt, vil jeg tippe at det raskt er ganske begrenset rekkevidde i en elsykkel på vinteren. Elbiler opprettholder rekkevidden ved oppvarming av batterier. Denne oppvarmingen vil også kunne være svært viktig for batterienes totale levetid.

Jeg har sett El-fatbike med sauskinn til å legge over motoren. Tror det var i den fine Evo brosjyren sammen med Christiania sykkelen over.

Selv har jeg 12,5 km og nesten 90 høydemeter å sykle hjem, fungerer for meg og mange andre her.

Gammel 20-10-15, 20:06   #216
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Det blir spennende å se, jeg skifter straks til vinterdekk. Mannen har vintersyklet i mange år, men uten batteri.

- No. 4 -
Gammel 20-10-15, 20:12   #217
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Av det lille jeg har sett av Oslo sentrum har jeg vært veldig imponert over kollektivtilbudet - sammenlignet med det jeg har her i Bergen.
Umiddelbart tenker jeg i hvert fall at Oslo per i dag har et langt bedre utgangspunkt for å bli bilfri, enn byen jeg bor i.

Gammel 20-10-15, 20:17   #218
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med Gaia. Jeg tror ikke "bilfritt sentrum" er veien å gå for å fremme miljøsaken, jeg tror heller det kan irritere folk når det gjøres så prinsipielt. Men noe må jo gjøres med alle som kjører til jobb i sentrum. Beboerparkering (med parkering forbudt for andre enn beboere på dagtid) kankanskje redusere noe av det. Billigere og bedre kollektivtilbud kan kanskje også gjøre noe. Folk synes tydeligvis det er mer behagelig å sitte i fred i sin egen bil og stange i kø enn å stå på en overfyllt t-bane som kjører raskt dit de skal. Dem om det. Større kapasitet på buss, tog og bane må nok til, på ett eller annet vis.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 22:57   #219
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Av det lille jeg har sett av Oslo sentrum har jeg vært veldig imponert over kollektivtilbudet - sammenlignet med det jeg har her i Bergen.
Umiddelbart tenker jeg i hvert fall at Oslo per i dag har et langt bedre utgangspunkt for å bli bilfri, enn byen jeg bor i.

Enig. Det skrives over her om at kollektivtrafikk i Bergen har blitt mye bedre de siste årene, og det har den jo. En periode vurderte jeg faktisk å kjøre til jobb, enda jeg virkelig virkelig ikke liker å kjøre bil. Og da er det "gale" altså. Men det er på langt nær bra nok. Det er fortsatt busser som kommer for sent eller bare ikke dukker opp, eller er smekkfulle. Og informasjonen om uteblitte busser er mangelfull, bussene bare forsvinner fra appen og dett var dett.

Det skal bli spennende å følge dette framover. Jeg tror at en del som i dag kjører gjør dette for å spare tid. Når toget for n'te gang er forsinket pga signalfeil på Skøyen og man bruker mer enn dobbelt så lang tid på å komme seg fra hjem til jobb med kollektivtransport enn man gjør med bil, vel så velges gjerne bilen.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-15, 23:10   #220
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg vet at jeg ikke kommer til å gidde å dra til Oslo omtrent i det hele tatt hvis jeg må parkere på hvor det nå er og ta t-banen inn. Når jeg kjører til Oslo kjører jeg bare rett til Oslo S og parkerer der. Sånn sett kjører jeg så og si aldri rundt i Oslo.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.