Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-15, 14:49   #41
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du noen gang sendt en bekymringsmelding?

Ja, det har jeg.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 14:53   #42
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri gjort. Burde gjort én gang, for mange år siden, men lot det være fordi jeg fikk beskjed om at barnevernet allerede var koblet på. I ettertid har jeg skjønt at jeg burde tatt en telefon likevel, i tilfelle.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 15:43   #43
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Ja, privat to ganger. Ene var en nabogutt på 4 år som sa han likte best når bare storesøsteren var hjemme for hun slo ikke like hardt som mamma og pappa. Dette bekrefter egentlig en sterk misstanke om at noe ikke var som det skulle. De flyttet like etterpå.

Den andre var en som var besøkshjem for to gutter som ble tatt av politiet i utlandet etter å ha fotografert små gutter på stranda og hadde innrømmet i avhør at det var en grunn til at han tok bilder av små gutter. Tydelig at instansene ikke snakket sammen der.

Har heldigvis ikke vært noen tvilstilfeller det jeg har vurdert å melde men ikke har gjort det.

Gammel 15-11-15, 16:43   #44
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, i jobbsammenheng.

Gammel 15-11-15, 16:59   #45
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, har luftet bekymring til helsesøster en gang om en mor, men ble så bryskt avfeid fordi "broren hennes har en "høy og viktig stilling", så det er nå rart om hun skal være sånn som du sier".

Noen år senere var alle barna fjernet.

Gammel 15-11-15, 17:36   #46
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Nei.

Jeg har en veldig nær person som jobber i barnevernet og jeg har drøftet/fått realitetsorientering igjennom vedkommende. Terskelen min for å melde er dessverre, som flere andre her, svært høy. Men jeg snakker mye og ofte med nevnte person og lufter litt tilfeldige situasjoner med vedkommende. Dersom jeg noen gang får beskjed fra vedkommende at "dette bør barnevernet ta en vurdering av" vil jeg nok ringe med en bekyrmingsmelding.

Gammel 15-11-15, 18:35   #47
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Nei, det har jeg ikke hatt grunn til.

Gammel 15-11-15, 18:56   #48
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det har jeg aldri gjort, verken som privatperson eller som lærer. Jeg burde ha gjort det en gang, men det var allerede meldt inn av både skolen og av noen andre foreldre i lokalmiljøet. I ettertid ser jeg at det kan være en fordel at flere melder fra, ettersom alle kan sitte på forskjellig informasjon og forskjellige perspektiver.

Jeg har en gang for mange år siden kontaktet sosiallærer på en skole for å tipse om at skolen burde holde et øye med et barn som skulle begynne der den høsten, som en slags mellomløsning.

Gammel 15-11-15, 19:25   #49
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Ja, det har jeg.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 19:43   #50
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

På jobb: ja. Det er noen år siden jeg var i skolen, men da jeg jobbet der, skjedde det med ujevne mellomrom. Dog har jeg dårlig samvittighet for å ikke ha stått sterkere på at vi skulle melde i ganske mange saker fordi jeg i flere år jobbet for en rektor som var feig, trenerte meldinger og aldri fikk gjort det han skulle på den fronten.
Privat: nei, bare indirekte. Mora mi var sjef for fylkesbarnevernet inntil nylig, så de gangene jeg har vært bekymra og vurdert det, har jeg tatt den feige vegen privat om henne og bedt henne om å sjekke opp og ev ta det videre.
Jeg burde ha gjort mer i to saker i mannens familie. Der ringte mannen inn bekymring noen ganger, men ingenting skjedde. Der burde vi gjort mer.
Vi hadde en sak i gata her i år. Da ble jeg og to naboer enige om at en skulle ta den formelle meldeoppgaven, og det var ikke meg. Men det ble gjort.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 19:49   #51
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har aldri meldt inn og har aldri vurdert det konkret heller. Jeg hadde nok gjort det hvis jeg fikk mistanke om noe. Jeg tenker at statistikken tilsier at barn rundt oss trenger hjelp på en eller annen måte.

Gammel 15-11-15, 20:23   #52
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg har meldt, og har lav terskel. Hvorfor ikke? Jeg overlater stort sett det meste til proffene i andre aspekter av livet mitt, dette er bare nok et tilfelle av at andre vet mer og kan få vite mer enn meg.

Jeg er glad jeg meldte, og ville ikke nølt igjen, men det skulle vært basert på mer enn "hun har hørt fra tanta til fetteren til søsteren hans ..."

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 20:46   #53
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en sak nå hvor jeg sikkert burde ha meldt, men hvor det dessverre er umulig fordi det bare vil lage helvete og fordi hun som har betrodd seg til meg om hva venninnen forteller aldri ville ha tilgitt meg. Ikke kan jeg gjøre det anonymt heller fordi det ville vært åpenbart hvor det kommer fra, basert på hva meldingen nødvensigvis måtte inneholde av informasjon.

Gammel 15-11-15, 20:46   #54
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flere ganger i jobbsammenheng, aldri som privatperson.

Jeg angrer veldig på at jeg valgte å ikke melde fra en gang for flere år siden. Grunnen til at jeg ikke tok den telefonen var at jeg hadde lite konkret, mer en magefølelse om at noe var galt. I tillegg var relasjonene tette, så en bekymringsmelding ville ha ødelagt forholdet og jeg hadde mistet kontakten med barnet.
I senere tid har jeg fått vite hva magefølsen prøvde å fortelle meg, og det er ille.

Sist redigert av 007 : 16-11-15 kl 21:47.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 20:51   #55
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Flere ganger i jobbsammenheng, aldri som privatperson.

Jeg angrer veldig på at jeg valgt å ikke melde fra en gang for flere år siden. Grunnen til at jeg ikke tok den telefonen var at jeg hadde lite konkret, mer en magefølelse om at noe var galt. I tillegg var relasjonene tette, så en bekymringsmelding ville fa ødelagt forholdet og jeg hadde mistet kontakten med barnet.
I senere tid har jeg fått vite hva magefølsen prøvde å fortelle meg, og det er ille.

Den der kjenner jeg også veldig på akkurat nå. Jeg vet ikke om det jeg har fått vite er sant, men om det er det er det ille. Om det er fantasi er det uansett snakk om et barn med store problemer.

Gammel 15-11-15, 20:57   #56
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Burde gjort én gang, for mange år siden, men lot det være fordi jeg fikk beskjed om at barnevernet allerede var koblet på. I ettertid har jeg skjønt at jeg burde tatt en telefon likevel, i tilfelle.

Apropos det der: Jeg opplever ganske ofte at folk tenker at "barnevernet er jo inne" og lar være å melde. Meld likevel.

Om barnevernet er i kontakt med en familie, betyr det overhodet ikke at man får vite alt mulig. Det kan eksempelvis være at en familie har besøkshjem til barna fordi de er "krevende," når problematikken egentlig er seksuelle overgrep.

Gammel 15-11-15, 21:26   #57
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Flere ganger. Både i jobbsammenheng (pedagog) og som privatperson.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 21:32   #58
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Har meldt to ganger privat. Kommer til å gjøre det igjen om jeg blir bekymret for et barn.

Gammel 15-11-15, 21:36   #59
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Aldri gjort, men jeg burde ha gjort for noen år siden. Jeg hadde kun en magefølelse basert på et par ting jeg så. Barnet det gjaldt flyttet til fosterhjem under et halvt år etter.

Sist redigert av millact : 16-11-15 kl 09:00.
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-15, 22:32   #60
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Meldt en gang, anonymt. Barnevernet lurte på hvorfor jeg ikke kunne snakke med forelderen selv - noe jeg selv synes var helt uaktuelt, av flere grunner. Så jeg ble litt skuffet mht hvordan jeg ble møtt. Har etterpå fått høre at en nabo av de det gjelder også har meldt, basert på samme forhold som vi meldte for. Så jeg håper noe blir gjort...?

Har et forhold jeg angrer på atr jeg ikke meldte, selv om vi visste av barnevernet var alt inne i bildet. Men 6-åringer som frivillig får velge om de skal gå på skolen eller ikke, i kombo med barn som er alene ute fra kl 9 til 18 i helgene hadde vel gjort at jeg i dag hadde meldt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:40.