Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 13:17   #61
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Helt greit. Vi har praktisert det sånn på jobb fra første året jeg hadde påvirkning. Er sånn på barnas skoler også, bortsett fra på mellomstes siden han går på katolsk skole og messer er en del av skolehverdagen. Han er forøvrig selverklært ateist.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:17   #62
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, denne tråden er det åpenbart ikke noe poeng i å delta i. :betterthingstodo:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:20   #63
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Harriet, nå synes jeg du vrangleser. Jeg er forsåvidt enig med deg i kritikken av HEF. Jeg er ikke medlem der og det er det mange gode grunner til.

Jeg er ikke så opptatt av at du ikke er mottagelig for forkynnelse. Men jeg er opptatt av at mine døtre kommer hjem og sier at "X" var så glad for at jeg også var på alternativ samling. For da var hun ikke alene.

Jeg finnes ikke redd for at mine barn skal bli religiøse. Det må de gjerne bli. Jeg har aktivt oppmuntret dem til å synge i kirkekoret og delta i gudstjenester. Utenom skoletiden. For meg er det der skillet går.

Skolen skal ikke være en arena for forkynning. Og det skal ikke være et område der barn blir fortalt at religion er noe som skiller dem og at de som tilhører en religion har fordeler fremfor andre. Jeg synes at skolen skal snakke om religion ja. Gjerne vise religionsutøvelse også. Men ikke legge opp til at en religions seremonier skal være en del av undervisningen.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:25   #64
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fint om det er begge deler, og synes det er like ille at noen tvinges til å gå i kirka som at noen tvinges til å sitte i gymsalen.

Min holdning til tro er at det er noe man gjør eller ikke gjør, og at det er svært lite problematisk for meg om mine barn skulle bli religiøse. Jeg kjenner mange fine, oppegående, kloke og religiøse mennesker. Fanatisk religiøse blir en annen ting.

Jeg tror heller ikke at forkynnelse biter på alle, og tenker at det ikke står og faller på at noen får høre Guds ord.

Men jeg mener også at gudstjeneste er forkynnelsen, og det er naivt å påstå noe annet. Ergo må det være valgfritt.

Gammel 17-11-15, 13:26   #65
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Hvilke andre argumenter enn synsefølete "dette er så koselig"-fjas finnes det for å beholde gudstjenestene i dagens form?

Jeg bare lurer, for jeg kan ikke helt se hva slags læring man får ut av skolegudstjenester som ikke kunne vært dekket på mer religionsnøytralt vis.

Jul og julefeiring er ein del av den kristne tradisjonen. Derfor syns eg det er merkelig at masse folk som feire jul ikkje ønsker at barna skal delta i julegudstjeneste i skuleregi der det budskapet blir framført.

Gammel 17-11-15, 13:31   #66
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke religiøs og synes at det å gå i kirka er ekstremt kjedelig og bortkastet tid. Minus den konfirmasjonen jeg var i i sjømannskirken i New Orleans hvor det var musikere fra Norge som holdt en fantastisk nydelig konsert, som gjorde at det var vers alt det som ellers bare irriterer meg.

HEF oppfatter jeg som religiøse i troen på at religion er feil, og dermed er de ikke noe alternativ for en agnostiker som mener at folk må få tro hva de vil, bare de ikke preker helvete og verdens undergang til dem som ikke tror.

Gammel 17-11-15, 13:34   #67
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

å lage en ren sekulær juleforberedelse med nisser og lys og gaver heller ikke er nøytralt. Hvis det var eneste alternativ skulle jeg vurdert å søke fritak.

Jeg er ikke enig i dette. Når man tar bort tilbedelse av Gud A eller Gud B, religiøse sanger og bønn fra en tilstelning på skolen, så betyr dette at alle kan delta uten å føle seg utenfor. Fravær ar religion = sekulært, og må vel være det nærmeste man kommer noe nøytralt her.

Litt det samme som at man ikke forfekter partipolitikk i skolen heller, man lærer om demokratiet på en så nøytral måte som mulig, men sender ikke ungene i partimøter. Nøytralt.

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:34   #68
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Jul og julefeiring er ein del av den kristne tradisjonen. Derfor syns eg det er merkelig at masse folk som feire jul ikkje ønsker at barna skal delta i julegudstjeneste i skuleregi der det budskapet blir framført.

Norge er et stadig mer sekulært samfunn så jeg tror ikke jeg tar feil om jeg sier at horder av nordmenn feirer jul uten å hedre jesu fødsel og det kristne julebudskapet det minste.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:34   #69
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men jul er blitt en tradisjon som ikke nødvendigvis er så kristen lengre. Humanetikere feirer jo jul, og jeg vet om muslimer som gjør det samme.

Det er ikke noe i vår julefeiring som er vagt religiøst, uten at jeg skammer meg for å feire jul av den grunn.

Gammel 17-11-15, 13:35   #70
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På barneskolen ungene mine sogner til har det alltid vært påmeldig. Eller kanskje ikke, men i alle fall de siste årene. På ungdomsskolen som eldste har startet på vet jeg ikke hva de gjør. Det gjenstår å se.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:36   #71
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Tussa: det handler vel om hva man gjør jula til i heimen? Her er det ingenting i jula som handler om kristendommen, det er ren kos og høytid.

Men forkynnelse i regi av skolen er en uting, og har ingen plass i skolen mener jeg. Jeg tror ikke at de tar skade av det, og det er sikkert koselig og fint, jeg synes selv det er fint i kirken, men det har ingenting i skolesammenheng å gjøre.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:37   #72
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Norge er et stadig mer sekulært samfunn så jeg tror ikke jeg tar feil om jeg sier at horder av nordmenn feirer jul uten å hedre jesu fødsel og det kristne julebudskapet det minste.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Men jul er blitt en tradisjon som ikke nødvendigvis er så kristen lengre. Humanetikere feirer jo jul, og jeg vet om muslimer som gjør det samme.

Det er ikke noe i vår julefeiring som er vagt religiøst, uten at jeg skammer meg for å feire jul av den grunn.

Eg er jo ikkje uenig i dette, og i vår julefeiring er det heller ingenting religiøst. Men likevel er jo det derfor vi i utgangspunktet feire jul og då ser eg ikkje at det er så feil med den gudstjenesta med mindre ein tilhøyre eit anna trussamfunn eller er ateist.

Gammel 17-11-15, 13:39   #73
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bare selve navnet viser jo at dette er en mye eldre tradisjon enn kristendommen. Og dessuten er som sagt ikke problemet hvordan vi eventuelt feirer jul hos oss selv og hva vi gjør utenfor skoletid. Problemet er i hvor stor grad skolen skal drive forkynning.

Gammel 17-11-15, 13:39   #74
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er jo ikkje uenig i dette, og i vår julefeiring er det heller ingenting religiøst. Men likevel er jo det derfor vi i utgangspunktet feire jul og då ser eg ikkje at det er så feil med den gudstjenesta med mindre ein tilhøyre eit anna trussamfunn eller er ateist.

Jeg er ateist og holder likevel på julefeiring innenfor de rammene jeg kan stå for overfor meg selv.

Kirkebesøk er OK, gudstjeneste er forkynnelse og det syns jeg ikke er OK. Så enkelt.

(Veldig så dette engasjerer. Dro nettopp på meg en rød prikk for første gang på 3 år eller noe. Kan ikke huske sist. )

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:40   #75
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Fordi det er forkynnelse, det har ingen plass i skolen.
Her bør skolen ha barnehagen som forbilde. I rammeplanen (som er forskrift til loven) så står det spesifikt at man ikke skal feire (derunder forkynnelse) høytider, de skal markeres.
Det er i grunn litt rart at det er forskjell på bhg og skole her, når begge ligger under samme direktorat og begge institusjoner er en del av opplæringsløpet.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:41   #76
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg vet ikke hva du opplevde, men jeg opplevde skolegudstjenestene som konserter. Skolekoret sang, skolekorpset spilte, alle sang noen julesanger og det var noen som kanskje hadde et julespill eller leste høyt fra juleevangeliet.

Den kristne julefeiringen er en viktig del av vår tradisjon og kultur og man trenger ikke å tro på det for at man kan mene det er viktig å kjenne til det, ha sett feiringen på nært hold og klart å plukke ut det vakre (musikken) og forkaste det man synes er uinteressant eller ikke tror på. Folk skal nå være så absolutte og konsekvente. Da går de glipp av mye moro, spør du meg.

Jeg har personlig omtrent samme forhold til religion som det du beskriver. Men jeg synes det er ganske nedlatende, på grensen til respektløst, å redusere religionsutøvelse - som en gudstjeneste jo er - til kos og hygge og pen musikk uten annet innhold enn det estetiske. Det finnes veldig mange som religion er alvorlig og viktig for, både blant dem som er kristne og deltar aktivt i gudstjenester og blant dem som ikke er kristne og ikke ønsker å delta i kristen religionsutøvelse, og begge disse gruppene synes jeg man skal respektere.

Og så kan man, for min del, delta hvis man vil, enten man nå ser det som en religiøs opplevelse eller en kosestund. Men jeg synes ikke du burde forlange at alle andre skal synes dette er like lite viktig som du synes.

Gammel 17-11-15, 13:44   #77
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå syns jeg endel her drar alle HEFere over en kam. Jeg er oppvokst med foreldre som er medlem der og var på mange arrangement med dem i min oppvekst. Og iallefall for mine foreldre var religionsfriheten det som sto høyest. Dermed sto jeg fritt til å velge det jeg ville av religionsundervisning, gudstjenester og konfirmasjon. Og jeg har vært aktiv i både speider og tensing i mine yngre år. Bortsett fra noen få av de barna jeg kjente fra HEF fikk de aller fleste velge selv. Klart det finnes unntak, men det finnes jo også kristne som nekter barna sine mye. Jeg opplevde at ei jente ikke fikk leke med meg når jeg var lita, fordi mine foreldre ikke var kristne. Akkurat som det var vi som var opptatt av misjonering.

Jeg er helt for at ungene skal få ta valget selv. Til nå har det kun vært avmelding, men jeg håper det blir aktiv påmelding fra nå av. Og gjerne mer informasjon om hva det alternative opplegget innebærer.

Ellers feirer jeg at sola snur med god samvittighet og kaller det julefeiring. Uten noe jesusbarn involvert.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 13:45   #78
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.

Jeg er ikke enig i dette. Når man tar bort tilbedelse av Gud A eller Gud B, religiøse sanger og bønn fra en tilstelning på skolen, så betyr dette at alle kan delta uten å føle seg utenfor. Fravær ar religion = sekulært, og må vel være det nærmeste man kommer noe nøytralt her.

Litt det samme som at man ikke forfekter partipolitikk i skolen heller, man lærer om demokratiet på en så nøytral måte som mulig, men sender ikke ungene i partimøter. Nøytralt.

Tilbedelse og forkynnelse skal det ikke være i skolen. Men aktiv bortfiltrering av det kristne julebudskapet i en setting hvor man fortsatt legger vekt på jul hadde det faktisk vært helt uaktuelt å la ungene delta på. (Som i all undervisning skal det jo ikke presenteres som noen sannhet, men jeg synes det skal nevnes at det er endel som feirer jul av litt andre grunner enn at det er snø og mørkt og fint med gaver). Det samme med andre religoners viktige høytider spesielt hvis det er elever i klassen det er aktuelt for. Man lærer jo unger om ulike politiske partier også, ikke bare nøytralt om fred og demokrati for å ta den parallellen. Fjerne all juleforberedelse er greit.

Gammel 17-11-15, 14:01   #79
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Jeg er positiv til dette. Som noen før her skrev, så tvinges det kanskje frem andre gode alternativer og

Kirsebær, jeg bor lengre uttpå landet enn deg, og her er det ett alternativ. Riktignok synes jeg det har blitt dårligere da. I fjor var det veldig kort frist til å melde seg på og lite informasjon om hva som skjer, mens tidligere år så fikk vi full informasjon om hva som var alternativet.

Guttungen her har i alle år fått velge selv, jeg synes ikke dette er mitt valg. Han har, valgt å droppe kirken, selv om alle vennene går dit. (Flere av vennene får ikke velge selv og er litt misunnelig på han.) Jeg hadde hatt full forståelse for om han hadde valgt gudstjeneste med fellesskap og venner, selv om vi ikke er medlemmer i kirken, og det vet han.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 14:32   #80
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Standard

La meg se om jeg får dette til.

West Wings oppsummering av bønn i skolen:

(Kilde: youtube.com)
.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:47.