Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Paris - hva skjer?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-15, 13:57   #361
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Paris - hva skjer?

Dette også:

Sitat:

Xavier Nogueras, som er forsvarsadvokat i Paris for tyve franske jihadister (før Paris-massakren), går heller ikke med på å forklare sine klienter utfra deres banlieu-bakgrunn. Det største kjennetegnet for Syria-farerne, ifølge ham, er en intens idealisme. De ønsker å holde en bok hellig, kvinnene ønsker å dekke seg til, de vil respektere sharia og ikke leve sekulært. At et religiøst levesett er stigmatisert i Frankrike sender dem inn i radikalisering.

Sitat:

Det smarteste Vesten trolig kan gjøre, er å ikke bombe i Midtøsten, ikke krige mer i Syria, Afghanistan og Irak. Her hjemme bør vi slutte å tro at en vellykket politikk mot radikalisering først og fremst klekkes ut hos PST. Radikalisering bekjempes ved at verdens muslimske befolkning mobiliseres; tar religionen sin tilbake. Det bør komme på plass moderne imamutdanninger som kan bidra til samtaler rundt Koranen. Det må finnes foreninger på gateplan som sprer teologi som avviser jihad. Norske muslimer er allerede i gang, med folk som Usman Rana og Bushra Ishaq som erklærer at islam er i krise. Eller Faten Mahdi Al-Hussein som arrangerte demonstrasjon mot IS og Profetens Ummah.

Jeg tror det er veldig viktig at vi ikke prøver å forstå gjennom sekulære, vestlige øyne. Ikke fordi vi dermed skal legge skylden eller ansvaret på vanlige muslimer, men fordi vi mister minst én dimensjon. Og jeg er hellig (sic) overbevist om at løsningen kommer fra muslimsk hold. Vi kommer ikke til å redde verden.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 13:59   #362
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg synes det var en fin kronikk, og så lurer jeg på om vi har snakket litt forbi hverandre. Mitt poeng, eller hva man nå skal kalle det, er ikke at disse personene ikke har noe med islam å gjøre. Poenget mitt er mer at hvis vi hadde byttet ut islam med kristendom, men beholdt all politikk og historie, hadde det ikke gjort noen forskjell. Da hadde disse vært kristne terrorister, ikke muslimske terrorister.

Argh. Jeg klarer ikke formulere hva jeg mener. Skjønner dere hva jeg mener?

jeg skjønner hva du mener. Eller jeg tror jeg skjønner det - fordi det jeg mener er at det er ekstremismen som gir seg slike ekstreme utslag, ikke islam. Derav min ammenlikning med Ku Klux Klan. Og ABB.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:01   #363
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Dette også:

Jeg tror det er veldig viktig at vi ikke prøver å forstå gjennom sekulære, vestlige øyne. Ikke fordi vi dermed skal legge skylden eller ansvaret på vanlige muslimer, men fordi vi mister minst én dimensjon. Og jeg er hellig (sic) overbevist om at løsningen kommer fra muslimsk hold. Vi kommer ikke til å redde verden.

Dette er jeg helt enig i. Det kommer sjeldent noe godt ut av at folk (med makt) sier at se på oss, gjør som oss, bli som oss, så blir alt så bra, atte. Klart løsningen må komme via dem ekstremistene deler religion med. Eller nasjonalitet - eller noe annet de opplever å ha felles.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 20-11-15, 14:02   #364
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

jeg skjønner hva du mener. Eller jeg tror jeg skjønner det - fordi det jeg mener er at det er ekstremismen som gir seg slike ekstreme utslag, ikke islam. Derav min ammenlikning med Ku Klux Klan. Og ABB.

Men samtidig er det dumt å prøve å forstå ABB, og forebygge mot flere av hans sort, uten å anerkjenne at han ikke bare var ekstremist, men en nynazistisk og antifeministisk ekstremist. Begge dimensjoner må med.

Gammel 20-11-15, 14:03   #365
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Dette er jeg helt enig i. Det kommer sjeldent noe godt ut av at folk (med makt) sier at se på oss, gjør som oss, bli som oss, så blir alt så bra, atte. Klart løsningen må komme via dem ekstremistene deler religion med. Eller nasjonalitet - eller noe annet de opplever å ha felles.

Mm. Og jeg syns det er utrolig bra at muslimer setter foten ned og nekter å la andre definere hva som er "bra nok" muslim. Selv om det kommer med en veldig høy kostnad, som Nabbe demonstrerte tidligere i tråden.

Gammel 20-11-15, 14:03   #366
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men samtidig er det dumt å prøve å forstå ABB, og forebygge mot flere av hans sort, uten å anerkjenne at han ikke bare var ekstremist, men en nynazistisk og antifeministisk ekstremist. Begge dimensjoner må med.

Gammel 20-11-15, 14:07   #367
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en veldig bra kronikk.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:09   #368
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns dette veldig dogmatiske religiøse synet har blitt veldig moderne innen mange religioner de siste årene, både kristendom og jødedom (spesielt i USA) for eksempel. Mange som tidligere har sett på seg selv som relativt sekulariserte, eller har hatt et ganske distansert forhold til egen tro har aktivt gått inn og følger ganske strenge regler for seg selv og sin tro. I tillegg så har man jo denne intense romantiseringen av det tradisjonelle, mannen som familiens overhode, redsel for nakenhet etc. som gjennomsyrer samfunnet generelt.

Men svært få legger vekt på at han selv så på seg selv som kristen, og at det var et viktig aspekt for ham i hans idealisme. Nå har han tydeligvis skiftet til å tro på Odin, riktignok.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:09   #369
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det var en fin kronikk, og så lurer jeg på om vi har snakket litt forbi hverandre. Mitt poeng, eller hva man nå skal kalle det, er ikke at disse personene ikke har noe med islam å gjøre. Poenget mitt er mer at hvis vi hadde byttet ut islam med kristendom, men beholdt all politikk og historie, hadde det ikke gjort noen forskjell. Da hadde disse vært kristne terrorister, ikke muslimske terrorister.

Argh. Jeg klarer ikke formulere hva jeg mener. Skjønner dere hva jeg mener?

Det er ikke bare å bytte ut sånn og det å komparere der kan gjerne slå feil ut.
Måten man begrunner noe ideologisk er så grunnleggende ulikt og i møte med muslimsk relatert terrorisme må man ikke bruke for mye tid på andre religioner, men gå inn i de mekanismene i islam for å finne løsninger.

En kjempeutfordring i forhold til nasjoner dominert av islam er sterke føringer mot religionsfrihet. Midt i det som skjer nå tror jeg noe av det viktigste vi kan gjøre er å holde samtalen om dette gående og også holde det høyt i dialog med både islamske politiske strukturer og religiøse strukturer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:12   #370
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske sterke føringer mot religionsfrihet i norske kommentarfelt nutildags også, gitt.

(Avsporing. Jeg vet. Bare frustfrustfrust.)

Klart man ikke skal glemme ideologiene. Jeg bare vil ikke at man skal glemme hvordan ideologiene har blitt formet heller.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:16   #371
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns dette veldig dogmatiske religiøse synet har blitt veldig moderne innen mange religioner de siste årene, både kristendom og jødedom (spesielt i USA) for eksempel. Mange som tidligere har sett på seg selv som relativt sekulariserte, eller har hatt et ganske distansert forhold til egen tro har aktivt gått inn og følger ganske strenge regler for seg selv og sin tro. I tillegg så har man jo denne intense romantiseringen av det tradisjonelle, mannen som familiens overhode, redsel for nakenhet etc. som gjennomsyrer samfunnet generelt.

Ja, det er sant, og i kombinasjon med denne forbannede machokulturen som blomstrer i noen land, og den "stakkars oss menn i en feministisk verden"-greia som får blomstre i Vesten.

Og: Jeg leste en artikkel om abortklinikker i USA, nylig, den fulgte en som var den eneste klinikken i sin stat, og alle de som jobbet der bodde i andre stater og fløy inn, pga dødstrusler. I USA!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men svært få legger vekt på at han selv så på seg selv som kristen, og at det var et viktig aspekt for ham i hans idealisme. Nå har han tydeligvis skiftet til å tro på Odin, riktignok.

Jeg har aldri fått tak på hva det kristne skulle være i hans idealisme? Fremmedfrykten, rasismen og kvinnehatet er det lett å se, men noen kristen idealisme? Hvilken da? (det kan være det er noe der jeg ikke har sett, eller som har vært oversett, altså. Det er det i så fall også viktig å forstå, selvsagt.)

Gammel 20-11-15, 14:19   #372
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Polyanna, han påsto jo at han var en tempelridder?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-15, 14:19   #373
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ja, men jeg skjønner ikke hva det BETYR, liksom.

Gammel 20-11-15, 14:28   #374
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske sterke føringer mot religionsfrihet i norske kommentarfelt nutildags også, gitt.

(Avsporing. Jeg vet. Bare frustfrustfrust.)

Klart man ikke skal glemme ideologiene. Jeg bare vil ikke at man skal glemme hvordan ideologiene har blitt formet heller.

Nei men ideologiene er formet veldig ulikt og jeg tror det er blindspor å henge for mye i akkurat det.

Det finnes hinduistisk og ateistisk fundert ekstremisme også og det er menneskelig sett fellestrekk med tanke på hvordan ekstremisme funker og hvordan man selektivt bruker omtrent hva det skulle være, men her tror jeg en del fokus bør brukes på de sidene av islam som brukes og forsøke å få en dialog med ledende krefter der med tanke på helt grunnleggende rettighetstenkning.

Det er veldig få livssynsmessige ideologier som har så stor dominans i land uten religionsfrihet som islam. (Nord Korea er definert ateistisk, men er ikke like stort). Jeg tror man der bør utfordre muslimske ledere og politiske ledere på nettopp slike grunnleggende spørsmål.

Det finnes både kristne, jøder og buddhister, ateister, politiske ideologer som ønsker samfunn uten denne friheten, men det er virkelig en utfordring generelt i islam, både konverteringsspørsmål og religionsfrihet.

Gammel 20-11-15, 14:30   #375
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er sant, og i kombinasjon med denne forbannede machokulturen som blomstrer i noen land, og den "stakkars oss menn i en feministisk verden"-greia som får blomstre i Vesten.

Og: Jeg leste en artikkel om abortklinikker i USA, nylig, den fulgte en som var den eneste klinikken i sin stat, og alle de som jobbet der bodde i andre stater og fløy inn, pga dødstrusler. I USA!

USA strammer inn enormt på abort, og det jeg mener er ekstremistiske syn på begrensning av ytringsfrihet (av venstreradikale i hovedsak), friheter knyttet til kjønn, rase og religion virkelig blomstrer. "The war on Christians" har jo blitt et begrep. Når den svarte kirken ble angrepet av han gærne sørstatsekstremisten ble fokuset raskt flyttet fra at det var et rasistisk angrep, til at det var et angrep på de kristne. Obama er et angrep på de kristne. Flyktninger er at angrep på de kristne. Abortklinikker er at angrep på de kristne.

Jeg har aldri fått tak på hva det kristne skulle være i hans idealisme? Fremmedfrykten, rasismen og kvinnehatet er det lett å se, men noen kristen idealisme? Hvilken da? (det kan være det er noe der jeg ikke har sett, eller som har vært oversett, altså. Det er det i så fall også viktig å forstå, selvsagt.)

Jeg må innrømme at jeg ikke har greiene hans helt fremme i pannebrasken, men han var veldig på å definere seg selv som kristen (også har man jo hele den romatiseringen av tempelriddergreiene, som har utspring i kristendom), og han mente helt klart at den kristne kulturarven var truet av feminister og utlendinger. Veldig mange av kommentarfeltgærningene trekker også frem kristendom og kristen kulturarv som viktig, se bare på helvetet som setter i gang hver gang en eller annen dust legger ut falske historier om at ulike kristne tradisjoner skal kuttes ut pga muslimene.

Greia er vel at jeg syns at disse representerer de jevne kristne like lite som ekstremistene representerer den jevne muslim. Ikke utgjør de særlig mange muslimer heller, for den saks skyld. Som jeg har påpekt et par ganger tidligere i tråden, jeg tror vi snakker litt forbi hverandre når noen av oss sier at det ikke har noe med islam å gjøre, og blant annet du sier at det har alt med islam å gjøre. Jeg tror det går mer på hvordan vi utrykker oss framfor en reell uenighet. I tillegg er jeg svært opptatt av hvordan ekstremisme oppstår, uavhengig av ekstremistens kulturbakgrunn, for den er lik altså. Fremmedgjøringen er sentral. Og ironisk nok er som regel målene deres temmelig like; radikale, feminister, ytringsrihet (fra radikale) og De Andre skal kontrolleres og utryddes.

Gammel 20-11-15, 14:34   #376
Guava

Guava sin avatar

Standard

Tallullah... Et problem er at konverteringsproblematikk og religionsfrihetsspørsmål ikke bare handler om de man regner som ekstreme. Det er kjempevanskelig tematikk også blant dem man regner som moderate muslimer her til lands.

Gammel 20-11-15, 14:45   #377
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Tallullah... Et problem er at konverteringsproblematikk og religionsfrihetsspørsmål ikke bare handler om de man regner som ekstreme. Det er kjempevanskelig tematikk også blant dem man regner som moderate muslimer her til lands.

Ser den. Men jeg er litt usikker på hva "problemet" egentlig bunner i. Er det egentlig religionen, eller er det religionen som en identitetsmarkør? Og hvorfor bruker man religion i større og større grad som identitetsmarkør? Og i hva slags samfunn har egentlig en slik fundamental religonsoppfatning oppstått? Jeg syns det er så vanskelig å trekke ut religion som årsaken, og ikke bare et verktøy eller symptom på noe helt annet. Om man ser på landene der islam er dominerende så er de så utrolig ulike vårt samfunn med tanke på struktur, utdanningsnivå, levekår og slikt. Jeg syns det virker tilnærmet umulig å peke på én årsak til at folk får en dogmatisk og lite tolerant religionsoppfattelse.

Gammel 20-11-15, 14:49   #378
Guava

Guava sin avatar

Standard

Det er umulig å peke på en årsak. Det jeg tror er viktig er å se på hva innenfor ideologien som brukes (eller misbrukes) og også se på elementer i ideologiene som kan gjøre at slike tendenser letter kan utbres. Der tror jeg man må se både på ekstrem sekularisering og på vanskelige religiøse spørsmål samtidig.
Religions og politisk ideologiske dialoger har vært alt for lite utfordrende synes jeg.

Gammel 20-11-15, 14:50   #379
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Jeg tror "er religionen problemet" er et sidespor, og jeg forstår godt at mange reagerer hvis det er det som er tokningen av at man må ta utgangspunkt i at dette er islamsk fundamentalisme, ikke hvilken som helst fundamentalisme. Både problemene kristen fundamentalisme skaper, og grobunnen for den, er veldig forskjellige.

Poenget må være å klare å forstå og reagere presist, ikke å fordele skyld mellom religionene.

Gammel 20-11-15, 14:53   #380
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er nok en kronikk, denne gangen av Linda Noor, som jeg synes er god når det gjelder hva som trekker unge mot IS, med fokus på identitet og tilhørighet:

Sitat:

Denne kunnskapen vi har om Daesh og deres tilhengere, viser at denne kampen ikke kan vinnes med bomber. Vi må ta opp den ideologiske kampen, og det på en måte som faktisk når frem. Vi må satse på genuine grasrotinitiativ, ikke repeterende, masseutsendte ovenfra-og-ned budskap fra aktører som selv har begått overgrep. Vi kan ikke konkurrere med Daesh sin personlige og intime tilnærming til enkeltpersoner, men vi kan sørge for at enkeltpersoner ikke lar seg forføre så lett.

Det er det først og fremst andre unge mennesker som kan klare, med en empatisk og positiv tilnærming. Som kan formidle et fredelig og inkluderende narrativ, som tilbyr tilhørighet og identitet og ikke minst muligheten til å være en helt i sitt eget liv. Som en tidligere Daesh-imam forklarte antropolog Scott Atran: «Ungdommen som kom til oss ønsket ikke å bli belært som vettløse barn, de var for det meste både forståelsesfulle og medfølende, men fullstendig misledet».

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.