Sv: Hvor er de fornuftige hen?
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Hvorfor kan man ikke kjøre en fornuftig politikk som er tuftet på det som er pragmatisk og fornuftig? La vær å ta inn asylsøkere som i alt for stor grad dreier seg om unge menn som er fra en kultur hvor man blir styrt i stor grad av foreldre/slekt/religiøse overhodet og som gjenger seg opp uten moralsk kompass og går amok.
Jeg er så lei av at debatten er så polarisert!
Ta inn kvoteflyktninger istedet, de kan taes inn fra problemområdene, da kan man ta inn familier og kvinner og enslige jenter som ellers ikke tør den farlige reisen. Det er disse folka som trenger beskyttelse. Det er disse folka som sannsynligvis setter oppriktig pris på et samfunn som er nokså likestilt.
Sørg for kjønnsbalansert immigrasjon! Sørg for å ta inn de Bra Folka!
De Bra Folka er de som er for demokrati, for religionsfrihet, men nulltoleranse for diskriminering fra religiøse, for likestilling for velferd, men for at folk må få krav om å bidra. Og Bra Folk finnes det overalt. Men vi må ha guts nok til å plukke dem ut. Jeg mener det er helt greit, det skal være lønnsomt å være tolerant og demokratisk enn en religiøs og kvinnehatsk tulling.
Jeg tror det var særlig setningen hos Esme som jeg har uthevet og alle "Enig!" etterpå - noen med diverse kommentarer bl.a. med påstander om Kölnhendelsene - som gjorde at jeg skrev mitt første innlegg. Nå har Esme skrevet innlegg etterpå som har nyansert hva hun mener. Men det jeg har uthevet innebærer å endre asylinstituttet og straffe en gruppe (unge menn) for en forbrytelse de ikke har gjort. Når alle plutselig er enige i dette, er det veldig rart. Det samme skiftet har jo skjedd utenfor FP, så jeg hadde kanskje det i bakhodet når jeg reagerte som jeg gjorde? Og som jeg skrev i første innlegg: Jeg var faktisk usikker på hvorfor jeg fikk den "ekle" følelsen, og jeg har ikke fått ryddet opp i tankene mine helt enda.