Sv: Hva betyr kvinnedagen for deg?
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Hvorfor får det være måte på? Jeg opplever det helt fjernt at majoriteten ser ut til å feire dette som en ekstra morsdag så og si, på lik linje med damenes tale. Artig og gøy, men lite mer. Uten substans whatsoever. Gratulerer meg her og der, og hvis man kommer inn på likedtilling og harde fakta så møtes det "må kvinner og menn bli så fordømt like". Det må jeg da få mene noe om.
Jøss, vi må ferdes i ekstremt ulike miljøer, for jeg merker ikke noe av dette. Ja, man sier gratulerer med dagen. Jeg oppfatter det som en reminder og en takk til hva våre forkvinner har fått til (jippi for dem og oss som står på), og at vi skal huske på at dagen fremdeles er relevant og viktig.
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Blir som caroline berg eriksen sin kronikk om de sure feministene som ødelegger for likestillingen. Gud forby at kvinner skal være ekle og sure, lizm.
Ja, den leste jeg også. Ganske trist, egentlig. Og en enorm sammenblanding av greier. Hun klager over at hun får pes for at hun reiser fra datteren, men at det får ikke mannen hennes. Og det er jo et problem, men det er jo ikke de sure og ekle feministene som kritiserer henne for dette. Jeg syns egentlig Aslak Borgersrud kronikk fungerer som et utmerket svar til henne.
En dag for bøll, flauhet og faenskap
Sitat:
Når vi gremmes over sinte feminister, så gjør vi akkurat det samme som storsamfunnet har gjort i 101 år. Når vi synes det er flaut å gå i tog, når vi ikke vil bli satt i bås med plagsomme damer uten innestemme, så gjør vi akkurat det mannssamfunnet (igjen, unnskyld uttrykket) har villet ha oss til å gjøre i hundre år, minst: Vi kjemper, med vår flauhet og motvilje, mot brautende kvinnfolk og for det bestående. Egentlig sier vi følgende: «Nå har likestillingen gått langt nok!».
Og det faller ærlig talt på sin egen urimelighet.
Bøll, flauhet og faenskap har vært kjerneverdier for den norske kvinnekampen i alle tider. Det skal det fortsette med. Og de damene som går i tog, som ser litt gamle og rare ut, det er de damene som dreiv med bøll, flauhet og faenskap de forrige gangene det var nødvendig.
Dessverre ser gamle bøller ut som alle andre gamle folk. Du ser ikke så lett på dem at de er bøller lengre. Men de er det. Og de bør få din respekt.