|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#42 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenJeg tror han har for store vanskeligheter med å sette seg inn i hva andre tenker til at han vil klare å lure noen. Men det er jo avhengig av at de uttalelsene han kommer med (om at han ikke må omtales som massesdrapsmann lenger, f.eks.) er hans reelle synspunkter/uttrykk for hans personlighet og ikke utslag av noen pågående psykose.
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjen
Man trenger ikke være så veldig smart for å skjønne hva som er lurt å si i en slik situasjon, altså. Selv personer som ligger i grenseland for å være strafferettslig utilregnelige på grunn av lav intelligens har som regel klart å planlegge en kriminell handling og klarer å tenke noenlunde taktisk om sitt eget beste. Og Breivik tilhører jo ikke den kategorien.
Er det noen som gjør det, da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjen[quote=Marla Singer;4242471]Man trenger ikke være så veldig smart for å skjønne hva som er lurt å si i en slik situasjon, altså. Selv personer som ligger i grenseland for å være strafferettslig utilregnelige på grunn av lav intelligens har som regel klart å planlegge en kriminell handling og klarer å tenke noenlunde taktisk om sitt eget beste. Og Breivik tilhører jo ikke den kategorien.
![]() |
#46 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenJeg mistet et "ikke" der, Kanina, og holdt på å falle av stolen her.
![]() |
#48 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenSå er det på'n igjen. Han er seg selv lik.
![]() |
#49 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Det tror jeg også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Tittel og tittel....
|
Han har jo forvaring, så i utgangspunktet kan han holdes fengslet til han dør. Og jeg tenker at det å vise nazihilsen i retten tyder på at det ikke har skjedd store endringer inne i hodet hans.
![]() |
#52 |
Bedreviter
|
Han er dømt til forvaring. Hvis jeg har skjønt det riktig betyr det at de kan holde ham inne til han ikke lenger er en fare for samfunnet rundt seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
~~~~~~~
|
Nei, han har en forvaringsdom, så han kan bli sittende livet ut. Det er også det som er denne sakens kjerne - det at han risikerer å ha slike soningsforhold resten av livet. Han kan søke om løslatelse etter en gitt periode og vil da bli vurdert om han er tilregnelig/har endret adferd.
![]() |
#54 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenAdvokatens innledning:
![]() |
#55 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenKan de ikke la han få prøve ei uke blant medfanger? Neinei, jeg vet det ikke er så enkelt, men jeg synes det er spinnvillt å bruke enda masse mer ressurser på å gjennomgå dette her igjen, da han vel uansett ender opp med en løsning a la den han har nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Fortynnet
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenNå ble jeg et øyeblikk litt bekymret for at Polyanna hadde blitt an av disse damene som forelsker seg i kriminelle og gifter seg i fengselet og alt det der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Bedreviter
|
Jeg syns det er interessant, prinsipielt sett. Jeg leste akkurat at vi ikke har hatt mange saker som dette i norske fengsler. Det var litt uklart om det var snakk om "ikke mange i så strenge soningsforhold" eller "ikke mange som har prøvd soningsforholdene for retten" var litt uklart, men jeg mistenker at det er samme svar på begge. Jeg syns prinsippet om soningsforhold er interessant og regner med at utfallet av saken kan få betydning for andre saker i ettertid. Jeg liker at vi er en stat der også innsatte har rettigheter, og derfor syns jeg det er bra at de nå kjører denne saken. (At jeg personlig helst hadde sluppet å se eller høre om fyren noen gang mer, er helt uvesentlig i saken.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenVi er jo en rettsstat, en mye bedre stat enn ABB ønsker seg. Og i vår stat, så behandler vi alle med respekt, også innsatte som er barnemordere. Dette kan jo bli resten av livet hans, så jeg synes det er viktig at det er prøvet skikkelig, når han ønsker det. Også håper jeg han kjeder seg noe innmari - hver eneste dag i all fremtid, i all den grad han ikke angrer.
![]() |
#59 |
Shake it out!
|
Og dette er det (en av de tingene) som gjør at jeg er for forvaring/livsvarig fengsel framfor dødsstraff. Tar man livet av noen dør de og ferdig med det*. Skikkelig straff får man ved å sitte I fengsle med sterke begrensninger resten av livet.
Now it's nothing but MY way! ![]() Sist redigert av Milfrid : 15-03-16 kl 16:33. Årsak: Hjelpes.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: ABBs soningsforhold - igjenNå avslører jeg meg selv som veldig uvitende her, men hva er det som vektlegges mest da det blir snakk om ekstreme soningsforhold? Er det forbrytelsen som er utført, er det av hensyn til han, eller hensyn til de andre innsatte? Jeg kan godt forstå at det kan være en stor ekstrabelastning å sone sammen med ABB. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|