Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Det er mulig jeg er sær, men jeg syns faktisk det er en vesensforskjell å indoktrinere barn med et budskap om at den hvite rase er overlegen, og at "de andre" er undermennesker - og det å indoktirnere barn med at "jesus lever" og "Allah er stor."
Ja til EU eller nei til EU er et politisk syn som ikke sier noe om at de utenfor er mindreverdige.
Ja, jeg synes også at nazismen er myyyyye værre enn det meste. Selvfølelig er det ganske uskyldig med en 2 åring i demonstrasjonstog eller en 5 åring med jesus t-skjorte. Det gjør sikkert ikke noen skade for barnet - og langt mindre for andre.
Men det er noen med prinsippet. De aller fleste som indoktrinerer barna sine gjør det i god tro og beste mening. Fordi de er helt overbevist om at deres mening er rett, og at det er best for barnet å læres opp i det samme. Hvilke meninger og holdninger som er rett og feil å føre videre, vil jo være forskjellig ut fra øyet som ser og tiden/kulturen man lever i. Det var vel slik en gang i tiden i Tyskland at det var rett og riktig å være nazist også, og alle gode foreldre sendte barna sine i Hitler jugend - i dag vet vi bedre.
Jeg mener man uansett skal være uhyre forsiktig med å overføre sine egne politiske og religiøse meninger over til sine barn. Man skal i allefall være klar på at det er MENINGER, og ikke absolutte sannheter - og at barnet står fritt til å gjøre seg opp sine egne meninger og tanker.
|