|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)
Nei, det tror jeg ikke. Hun mener nok at det er riktige og nødvendige holdninger å overføre til barna, men at de er sunne og representative for folk flest - nope! |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Ringskrømt
|
Det er det jeg mener. Det er ikke mulig å _ikke_ overføre egne overbevisninger til barna. Da mener jeg både religiøse og kulturelle. Noen har dog mer skremmende holdninger enn andre. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Ustabil
|
Nemlig. Det vil selvsagt være sånn. Det vi syns er greit, det finner vi et hyggelig navn på, og det vi syns er ugreit kaller vi for lemlestelse eller indoktrinering, eller at annet negativt ladet ord. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Ustabil
|
Hvis man mener noe sterk nok tror jeg ikke det er mulig å formidle dette på noen annen måte enn som "sannhet". |
|
|
|
|
|
#65 |
|
Ustabil
|
Enig. Hvis barna skal lære om "rett og galt" - som på mange måter er basisen i enhver barneoppdragelse - så må noen faktisk våge å fortelle hva som er rett og galt. Og selvsagt er rett og galt både kulturelt og historisk betinget, likeså politisk og religiøst. Jeg syns det er så tragisk at mange foreldre hele tiden skal gardere seg mot å si noe feil så de ender med å ikke si noe som helst som gir mening for barna. Jeg mener at det er vår PLIKT som foreldre å bidra til å gi barna både holdninger og oppdragelse - i samsvar med den tid, kultur og det samfunn vi lever i. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Absolut ateist
|
Av gutter også?
|
|
|
#67 |
|
By the Sea
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Omskjæring av jenter er lemlestelse, for det innebærer å ødelegge kjønnsorganet. "Mild grad" innebærer tross alt å fjerne klitoris. Så hvor mildt det er, kan absolutt diskuteres. Og lemlestelse er det absolutt. Full omskjæring med fjerning av klitoris, ytre-og indre kjønnslepper samt igjennsying av hele kjønnsorganet, er en rå og brutal lemlestelse. Konstante smerter resten av livet og et sexliv så fyllt av smerte at jeg blir helt kvalm av å tenke på det.
|
|
|
#68 |
|
Absolut ateist
|
Det er EN form av såkalt mild grad. Andre former består av å fjerne litt av hudfolden over klitoris eller å bruke en nål og simpelthen prikke i klitoris, altså ingen fjerning av noe som helst. Ergo er mitt argument at man er pokker meg nødt å være mot tradisjonell kjønnslemlestelse av gutter om man er mot alle former av kjønnslemlestelse av jenter.
|
|
|
#69 |
|
By the Sea
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Nå er ikke jeg for omskjæring av gutter heller, jeg.
|
|
|
#70 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Å fjerne friske deler av kjønnsorganer for tradisjonens skyld er lemlestelse på lik linje med å hogge av lillefingen.
|
|
|
#71 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Men nå mistet jeg tråden litt. (pun intended) The Nazi Olson Twins skal vel ikke omskjæres? Det er vel bare snakk om å kutte forbindelsen mellom de fremre hjernelappene og resten av hjernen?
|
|
|
#72 |
|
Skrekkøgle
|
Det *kan* jo være skadelig, som alle operasjoner kan det. Noen ganger må man, andre ganger er det gjort av religiøse/tradisjonelle årsaker. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Borte
|
Du skjønner diskusjonen handler nå om hvorvidt omskjæring er verre enn nazioppdragelse.
|
|
|
#74 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#75 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her som alltid ellers: Uncyclopedia to the rescue – Prussian Blue. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#77 |
|
Ustabil
|
Når det gjelder gutter er det litt mer uklart, syns jeg. For i utgangspunktet - ja - omskjæring av smågutter, gjerne uten bedøvelse, som et rituale - det er lemlestelse. Samtidig hender det at gutter har for trang forhud og må snitte litt eller fjerne deler av forhuden - og dersom det skjer i narkose og under hygieniske forhold så ser jeg ikke det som lemlestelse. Da er det et inngrep på linje med å fjerne en føflekk som vokser litt vilt eller justere utstående ører. Omskjæring av gutter er lemlestelse dersom det foregår under forhold som er farlige og / eller svært smertefulle for barna - og operasjonen må anses som unødvendig. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Absolut ateist
|
Omskjæring av medisinske grunner har da ingenting med tradisjonell omskjæring å gjøre og er totalt irrelevant for denne diskusjonen.
|
|
|
#79 |
|
Ustabil
|
Neivel. Men det er jo i prinsipp også en omskjæring. Og enkelte steder er omskjæring av gutter vanlig - og gjøres med god bedøvelse, av kirurg. Selv om det er en tradisjonell greie knyttet til religion. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Har jeg sagt at jeg forsvarer? Absolutt ikke, jeg er ikke for noen former av omskjæring, verken mannlig eller kvinnelig. MEN; poenget er at det er mindre skadelig med de mildeste formene av kvinnelig omskjæring av kvinner, enn det er med tradisjonell omskjæring av gutter. Og ganske mange folk ser ut til å godta omskjæring av gutter i langt større grad enn de gjør av jenter. Derfor velger jeg å opplyse om at det faktisk finnes grader av kvinnelig "omskjæring" som er et langt mindre inngrep enn tradisjonell omskjæring av gutter og jeg mener at er man mot det ene så bør man automatisk være mot det andre. Det går ikke an å si at ALL kvinnelig omskjæring er feil, mens mannlig omskjæring er greit. Da aner man faktisk ikke hva man snakker om.
|
![]() |
|
|