Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Barnemishandling på høyt plan (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-07, 15:26   #61
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det er akkurat det. Det kan jo være at foreldrene til disse nazi tvillingene synes at de overfører "sunne" overbevisninger til sine barn også

Nei, det tror jeg ikke. Hun mener nok at det er riktige og nødvendige holdninger å overføre til barna, men at de er sunne og representative for folk flest - nope!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 15:28   #62
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bundbury, her.

Jeg er sikker på at moren til disse Nazi ungene har samme holdningen. Skremmende er det uansett.

Det er det jeg mener. Det er ikke mulig å _ikke_ overføre egne overbevisninger til barna. Da mener jeg både religiøse og kulturelle. Noen har dog mer skremmende holdninger enn andre.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 15:41   #63
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Du kan kalle det hva du vil, men for meg er all form for kvinnelig omskjæring kjønnslemlesting.

Nemlig. Det vil selvsagt være sånn. Det vi syns er greit, det finner vi et hyggelig navn på, og det vi syns er ugreit kaller vi for lemlestelse eller indoktrinering, eller at annet negativt ladet ord.

Jeg syns omskjæring av jenter er lemlestelse uansett grad.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 15:46   #64
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg mener man uansett skal være uhyre forsiktig med å overføre sine egne politiske og religiøse meninger over til sine barn. Man skal i allefall være klar på at det er MENINGER, og ikke absolutte sannheter - og at barnet står fritt til å gjøre seg opp sine egne meninger og tanker.

Hvis man mener noe sterk nok tror jeg ikke det er mulig å formidle dette på noen annen måte enn som "sannhet".

For eksempel tror jeg de færreste her vil ha mage til å fremstille likeverd mellom raser som "det er bare en mening jeg har". For de fleste vil det være en "sannhet" at nazistene tar feil. Og da er det ikke unaturlig at det for nazistene er "sannhet" at de har rett - og vi andre feil.

Vi kan ikke formidle hva vi står for uten å legge følelser og sjel i det - og forøvrig ville det være feil om vi gjorde det. Hvordan skal vi lære barna noe som helst om samfunn, holdninger og empati hvis vi ikke tillegger ting verdi? For meg er det opplagt at drap er galt, og det formidler jeg til mine barn, i klartekst. Ikke noe demokratisk viss-vass av typen "... men alle har lov til å mene hva de vil".

Gammel 19-06-07, 15:49   #65
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Veldig uenig i sammenligningen.

Selvfølgelig dytter man sine egne overbevisninger over på barna. Det virker som det ikke lenger er lov å lære eller påvirke barna sine. Egne verdier må for all del holdes helt for en selv, og barna må forbli tomme skall helt til de blir store.

Jeg har mange overbevisninger jeg mener er riktig å overføre til barna mine. Men, til mitt forsvar så er det sunne overbevisninger. "Sunne" utfra mitt syn og ståsted.

Enig. Hvis barna skal lære om "rett og galt" - som på mange måter er basisen i enhver barneoppdragelse - så må noen faktisk våge å fortelle hva som er rett og galt. Og selvsagt er rett og galt både kulturelt og historisk betinget, likeså politisk og religiøst. Jeg syns det er så tragisk at mange foreldre hele tiden skal gardere seg mot å si noe feil så de ender med å ikke si noe som helst som gir mening for barna. Jeg mener at det er vår PLIKT som foreldre å bidra til å gi barna både holdninger og oppdragelse - i samsvar med den tid, kultur og det samfunn vi lever i.

Gammel 19-06-07, 19:11   #66
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syns omskjæring av jenter er lemlestelse uansett grad.

Av gutter også?

Gammel 19-06-07, 19:18   #67
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omskjæring av jenter er lemlestelse, for det innebærer å ødelegge kjønnsorganet. "Mild grad" innebærer tross alt å fjerne klitoris. Så hvor mildt det er, kan absolutt diskuteres. Og lemlestelse er det absolutt. Full omskjæring med fjerning av klitoris, ytre-og indre kjønnslepper samt igjennsying av hele kjønnsorganet, er en rå og brutal lemlestelse. Konstante smerter resten av livet og et sexliv så fyllt av smerte at jeg blir helt kvalm av å tenke på det.

Omskjæring av forhud vil gjøre penishodet litt mindre følsomt - noe som i realiteten kun fører til litt mer utholdenhet ved samleie.

De to tingene kan på ingen måte sammenlignes.

Gammel 19-06-07, 19:20   #68
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

"Mild grad" innebærer tross alt å fjerne klitoris.

Det er EN form av såkalt mild grad. Andre former består av å fjerne litt av hudfolden over klitoris eller å bruke en nål og simpelthen prikke i klitoris, altså ingen fjerning av noe som helst. Ergo er mitt argument at man er pokker meg nødt å være mot tradisjonell kjønnslemlestelse av gutter om man er mot alle former av kjønnslemlestelse av jenter.

Gammel 19-06-07, 19:23   #69
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er ikke jeg for omskjæring av gutter heller, jeg.

Men hvorfor mener du det er "lemlestelse"?

Jeg synes bare det er unødvendig. Men siden jeg aldri har hørt at det skal være skadelig, tenker jeg ikke på det som lemlestelse.

Gammel 19-06-07, 19:25   #70
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Å fjerne friske deler av kjønnsorganer for tradisjonens skyld er lemlestelse på lik linje med å hogge av lillefingen.

Info;

Sitat:

What is female circumcision?
Female circumcision is the partial or complete removal of the external genitalia, varying from removal of the prepuce (hood) of the clitoris only, to full excision of the clitoris, labia minora and labia majora.
Several classifications of female circumcision exist; one of which (for simplicity) is the following:

• Clitoridectomy (1st degree circumcision) is the removal of the prepuce of the clitoris.
  • Excision (2nd degree circumcision) consists of removal of the prepuce and glands of the clitoris and often the removal of the whole of it.
  • Sunnah circumcision (3rd degree circumcision) includes excision and paring of the adjacent parts of the labia minora above the plane of the labia majora, or the removal of the whole of it.
  • Infibulation (4th degree circumcision) -or Pharaonic circumcision- consists of removal of all the external genitalia, the whole of the clitoris and the entire labia minora.
In the WHO classification one additional type called Type 4 exists which includes all other unclassified practices involving female genitalia. This includes: pricking, piercing or incising the clitoris and/or labia; stretching of the clitoris and/or labia; cauterization by burning the clitoris and surrounding tissues; introcision; scraping (angura cuts) or cutting (gishiri cuts) of the vagina or surrounding tissues; introduction of corrosive substances or herbs into the vagina; and any other procedure that falls under the definition of female genital mutilation (FGM).

Gammel 19-06-07, 21:12   #71
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men nå mistet jeg tråden litt. (pun intended) The Nazi Olson Twins skal vel ikke omskjæres? Det er vel bare snakk om å kutte forbindelsen mellom de fremre hjernelappene og resten av hjernen?

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:15   #72
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Nå er ikke jeg for omskjæring av gutter heller, jeg.

Men hvorfor mener du det er "lemlestelse"?

Jeg synes bare det er unødvendig. Men siden jeg aldri har hørt at det skal være skadelig, tenker jeg ikke på det som lemlestelse.

Det *kan* jo være skadelig, som alle operasjoner kan det. Noen ganger må man, andre ganger er det gjort av religiøse/tradisjonelle årsaker.

Det er vel metoder som forårsaker mer ettervirkninger enn andre, da, etter som jeg har skjønt.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:18   #73
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Men nå mistet jeg tråden litt. (pun intended) The Nazi Olson Twins skal vel ikke omskjæres? Det er vel bare snakk om å kutte forbindelsen mellom de fremre hjernelappene og resten av hjernen?

Du skjønner diskusjonen handler nå om hvorvidt omskjæring er verre enn nazioppdragelse. De to tingene er så veldig sammenlignbare.

Det er vel bare snakk om å kutte forbindelsen mellom de fremre hjernelappene og resten av hjernen?

hoho, jeg trengte en hysterisk fnisings ikveld. Thank you.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:19   #74
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enquiring minds want to know.

Gammel 19-06-07, 21:32   #75
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Enquiring minds want to know.

Her som alltid ellers: Uncyclopedia to the rescue – Prussian Blue.

Og lurer du på omskjæring? Can do: Uncyclopedia on circumcision.

Ben "Possibly the only good thing not totally unrelated to Wikipedia" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-06-07, 21:37   #76
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Her som alltid ellers: Uncyclopedia to the rescue – Prussian Blue.

Og lurer du på omskjæring? Can do: Uncyclopedia on circumcision.

Ben "Possibly the only good thing not totally unrelated to Wikipedia" Murphy

Gammel 20-06-07, 09:19   #77
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Av gutter også?

Når det gjelder gutter er det litt mer uklart, syns jeg. For i utgangspunktet - ja - omskjæring av smågutter, gjerne uten bedøvelse, som et rituale - det er lemlestelse. Samtidig hender det at gutter har for trang forhud og må snitte litt eller fjerne deler av forhuden - og dersom det skjer i narkose og under hygieniske forhold så ser jeg ikke det som lemlestelse. Da er det et inngrep på linje med å fjerne en føflekk som vokser litt vilt eller justere utstående ører. Omskjæring av gutter er lemlestelse dersom det foregår under forhold som er farlige og / eller svært smertefulle for barna - og operasjonen må anses som unødvendig.

Gammel 20-06-07, 10:53   #78
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det gjelder gutter er det litt mer uklart, syns jeg. For i utgangspunktet - ja - omskjæring av smågutter, gjerne uten bedøvelse, som et rituale - det er lemlestelse. Samtidig hender det at gutter har for trang forhud og må snitte litt eller fjerne deler av forhuden - og dersom det skjer i narkose og under hygieniske forhold så ser jeg ikke det som lemlestelse. Da er det et inngrep på linje med å fjerne en føflekk som vokser litt vilt eller justere utstående ører. Omskjæring av gutter er lemlestelse dersom det foregår under forhold som er farlige og / eller svært smertefulle for barna - og operasjonen må anses som unødvendig.

Omskjæring av medisinske grunner har da ingenting med tradisjonell omskjæring å gjøre og er totalt irrelevant for denne diskusjonen.

Gammel 20-06-07, 10:56   #79
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Omskjæring av medisinske grunner har da ingenting med tradisjonell omskjæring å gjøre og er totalt irrelevant for denne diskusjonen.

Neivel. Men det er jo i prinsipp også en omskjæring. Og enkelte steder er omskjæring av gutter vanlig - og gjøres med god bedøvelse, av kirurg. Selv om det er en tradisjonell greie knyttet til religion.

Forøvrig har jeg store problemer med å skjønne hvordan du kan forsvare kvinnelig omskjæring med at det bare er "prikking".

Gammel 20-06-07, 11:06   #80
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Har jeg sagt at jeg forsvarer? Absolutt ikke, jeg er ikke for noen former av omskjæring, verken mannlig eller kvinnelig. MEN; poenget er at det er mindre skadelig med de mildeste formene av kvinnelig omskjæring av kvinner, enn det er med tradisjonell omskjæring av gutter. Og ganske mange folk ser ut til å godta omskjæring av gutter i langt større grad enn de gjør av jenter. Derfor velger jeg å opplyse om at det faktisk finnes grader av kvinnelig "omskjæring" som er et langt mindre inngrep enn tradisjonell omskjæring av gutter og jeg mener at er man mot det ene så bør man automatisk være mot det andre. Det går ikke an å si at ALL kvinnelig omskjæring er feil, mens mannlig omskjæring er greit. Da aner man faktisk ikke hva man snakker om.

Dessuten, om du nå skal henge deg opp i medisinsk omskjæring, så gjøres dette også av kvinner. Store kjønnslepper reduseres ved kosmetiske inngrep.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:00.