|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva gjør du | |||
Setter barnet i bilen, uten sete og kjører varsomt hjem |
![]() ![]() ![]() ![]() |
62 | 76,54% |
Kjører hjem (3 mil t/r) og henter setet |
13 | 16,05% |
Kjører på butikken (15 minutter) og kjøper et nytt sete |
6 | 7,41% |
Deltakere: 81. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg tar stadig risikoer på mine barns vegne. De går f.eks. til skolen hver dag. Større risiko enn ved at vi kjører dem, men siden jeg mener aktiviteten trumfer dette sender jeg dem med lett hjerte likevel.
![]() |
#2 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Dagens dilemma
Men mener du at konsekvensen er irrelevant? Konsekvensen av en bilulykke er gjerne fatal for et usikret barn. Da hjelper det sørgelig lite at den teoretiske muligheten for at det skulle skje var forsvinnende liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#4 |
etterpåklokest
|
Hvorfor kjøre uten sikring da, hvis det ikke er smart? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
can-jur
|
Fordi jeg av og til gjør ting som ikke er smarte. Basert på en risikovurdering. Lar risiko, høy konsekvens.
![]() |
![]() |
#6 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Fordi man ikke har bilsete i bilen (som jo er det egentlige idiotiske i denne situasjonen), ikke har mulighet til å låne, og det er 3 mil å kjøre for å hente, barnet er forholdsvis stort, og sannsynligheten for at noe skjer på veien vurderes til å være svært lav. Derfor.
![]() |
#7 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
At det er ulovlig sier først og fremst noe om at det er samfunnsøkonomisk hensiktsmessig å ha og å håndheve et slikt forbud - det er billigere å håndheve det enn å ta konsekvensene av ulykkene. Det er slett ikke alle aktiviteter med høy risiko (= sannsynlighet for en ulykke x konsekvensen hvis ulykken inntreffer) som er forbudt.
Men da vil jeg tilbake til det å fly. Her er også konsekvensen enorm - hvis det skulle skje noe. Men sannsynligheten for at det skjer er veldig, veldig liten. Derfor velger vi å fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
can-jur
|
Eller ikke fly da
![]() |
![]() |
#10 |
can-jur
|
Haha, den var ikke myntet på deg. Jeg flyr så lite som mulig og er mentalt potetmos de få gangene vi flyr, fordi jeg utsetter barna mine for den enorme (not) risikoen det er fly.
![]() |
![]() |
#11 |
Er frisk!
|
Konsekvensen av å bli påkjørt som fotgjenger er også fatal. Jeg tar risikoen likevel. Hver dag. At jeg en gang i livet skulle tatt sjansen på å kjøre uten sikring, er en mye mindre risiko enn å slippe ungene ut hver dag.
![]() |
#12 |
etterpåklokest
|
. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Er frisk!
|
Mitt barn holdt på å bli kvalt av en eplebit for noen år siden. Altså en risiko for alvorlig konsekvens.
![]() |
#14 |
Dig for victory!
|
Ikke jeg heller. Det er da ikke sånn at man skal slutte å leve fordi alt er farlig. Det handler om at man relativt lett kan gjøre et bedre valg, men velger å la være. For meg er det uforståelig.
![]() |
![]() |
#15 |
Er frisk!
|
Nettopp. Og da kan det faktisk skje at man havner i en situasjon hvor man ikke får gjort ting optimalt. I drosje i Spania for eksempel hvor Storebror ble sittende i beltestol mens han fremdeles satt bakovervendt i Norge. Alternativet var å ikke rekke flyet.
![]() |
#16 |
Dig for victory!
|
Ja, men mitt valg ville jo ha vært å ikke dra til Spania i det hele tatt... Å spise epler blir noe helt annet, vi kan ikke la være å spise. Det man derimot kan er å ikke la ungene spise i situasjoner der man ikke raskt kan hjelpe dem, i tillegg til å unngå mat som lett kan erstattes av bedre alternativer.
![]() |
![]() |
#17 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Vurderingen her går vel på hvor "relativt lett" man kan gjøre et bedre valg. Når du står der, utenfor barnehagen, med ungen, så er det ikke alle som synes det er et så enkelt og mye bedre valg å kjøre tre mil for å hente setet, at det er verdt det, i forhold til hvor mye det reduserer risikoen med hjemturen. Særlig ikke hvis man ikke vurderer hjemtur i vanlig belte som særlig risikofylt.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-04-16 kl 16:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|