|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hva gjør du | |||
Setter barnet i bilen, uten sete og kjører varsomt hjem |
![]() ![]() ![]() ![]() |
62 | 76,54% |
Kjører hjem (3 mil t/r) og henter setet |
13 | 16,05% |
Kjører på butikken (15 minutter) og kjøper et nytt sete |
6 | 7,41% |
Deltakere: 81. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dagens dilemma
At det er ulovlig sier først og fremst noe om at det er samfunnsøkonomisk hensiktsmessig å ha og å håndheve et slikt forbud - det er billigere å håndheve det enn å ta konsekvensene av ulykkene. Det er slett ikke alle aktiviteter med høy risiko (= sannsynlighet for en ulykke x konsekvensen hvis ulykken inntreffer) som er forbudt.
Men da vil jeg tilbake til det å fly. Her er også konsekvensen enorm - hvis det skulle skje noe. Men sannsynligheten for at det skjer er veldig, veldig liten. Derfor velger vi å fly. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
can-jur
|
Eller ikke fly da
![]() |
![]() |
#83 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Jeg har nesten mistet barnet mitt i en falle-i-vannet-ulykke på vinterstid på en strekning hvor sjansen for å falle i vannet er tilnærmet lik null - man må faktisk nesten velge selv å falle nedi. Han var på vei hjem fra skolen. Jeg lar ham fortsatt gå til og fra skolen. Jeg bedømmer riskoen som akseptabel, selv om konsekvensen er potensielt enorm er sannsynligheten forsvinnende liten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
can-jur
|
Haha, den var ikke myntet på deg. Jeg flyr så lite som mulig og er mentalt potetmos de få gangene vi flyr, fordi jeg utsetter barna mine for den enorme (not) risikoen det er fly.
![]() |
![]() |
#86 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ulykker skjer ja, og ikke bare i bil. Men ulykkene som skjer utenom bilen er vi ikke like prinsippfaste på å gardere oss mot, til tross for at vi vet at det kan skje. I andre tilfeller tenker man lettere at man kan ikke sikre seg mot alt, noen ganger må man velge praktisk og løsningsorientert til tross for en viss risiko, for å spare tid, eller få ting til å gå opp rent praktisk, noen ganger vil man tillate risikofylt utfoldelse som en del av utviklingen, noen ganger velger man å gå ned på sikkerheten for å få en opplevelse. Husk at nesten alle barn som dør i trafikken dør utenfor bilen, ikke inni den. Selvsagt er forskjellen stor nettopp på grunn av at sikringen i bil er god, men mest på grunn av at det er mer risikofylt å bevege seg i trafikken utenfor bil, når du er et lite barn.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 01-04-16 kl 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
flisespikker
|
I risikoanalyse er risiko definert som sannsynlighet ganger konsekvens. Sannsynligheten for ulykke er den samme med og uten sikring, men konsekvensen er mye større, dermed er risikoen større.
![]() |
#88 |
etterpåklokest
|
Hvorfor kjøre uten sikring da, hvis det ikke er smart? |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg synes også pollen ser helt rar ut, men nå har jeg stemt at jeg ville ha henta setet. Jeg kunne bare kjørt barn uten skikkelig sikring dersom alternativet var å sette ham igjen aleine i ei grøft uten tilsyn, liksom, og det ser jeg ikke for meg at kunne ha skjedd - jeg ville ha finni en annen back-up løsning.
![]() |
![]() |
#90 |
maler
|
![]() Sv: Dagens dilemmaJeg hadde kjørt hjem etter sete til en femåring hvis det var mulig å få til rent praktisk og det ikke var mulig å låne noe. Jeg hadde vurdert det annereldes for en litt oppi skolealder.
![]() |
#91 |
etterpåklokest
|
Det har selvfølgelig veldig mye å si for meg, hvis ikke hadde jeg ikke vært spesielt lur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Semiaktiv
Å frakte unger til fots langs bilveg er trolig mer risikofylt enn å la dem sitte i bil med vanlig bilbelte.
![]() |
#93 |
can-jur
|
Fordi jeg av og til gjør ting som ikke er smarte. Basert på en risikovurdering. Lar risiko, høy konsekvens.
![]() |
![]() |
#94 |
Dig for victory!
|
Jeg bor på landet. Vi gikk 50 meter langs en vei der man ikke møter en bil og så over jordet, så det tror jeg neppe er tilfelle her. Større fare for å treffe på en ulv.
![]() |
![]() |
#95 |
Semiaktiv
Man kan ikke holde konsekvensen utenfor en risikovurdering, men heller ikke sannsynligheten. Når sannsynligheten blir svært lav blir også risikoen lav, selv om konsekvensen er høy. Hvor lav/høy kommer selvsagt an på hvordan man vurderer sannsynligheten og konsekvensen, og det blir i de fleste tilfeller subjektivt, siden de færreste har tid til å beskjeftige seg med statistikk og sannsynlighetsberegning i en slik situasjon.
![]() |
#96 |
Er frisk!
|
Konsekvensen av å bli påkjørt som fotgjenger er også fatal. Jeg tar risikoen likevel. Hver dag. At jeg en gang i livet skulle tatt sjansen på å kjøre uten sikring, er en mye mindre risiko enn å slippe ungene ut hver dag.
![]() |
#97 |
can-jur
|
Poenget var ganske enkelt at risikoen for en ulykke ikke økte av at barnet satt usikret.
![]() |
![]() |
#98 |
Semiaktiv
Fordi man ikke har bilsete i bilen (som jo er det egentlige idiotiske i denne situasjonen), ikke har mulighet til å låne, og det er 3 mil å kjøre for å hente, barnet er forholdsvis stort, og sannsynligheten for at noe skjer på veien vurderes til å være svært lav. Derfor.
![]() |
#99 |
etterpåklokest
|
. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Er frisk!
|
Mitt barn holdt på å bli kvalt av en eplebit for noen år siden. Altså en risiko for alvorlig konsekvens.
![]() |
|
|