Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 10:39   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Akkurat som hvis du bruker ordet "afrikaner" i stedet for "neger".

Men søte deg, jeg bruker da ikke ordet neger heller! Men jeg sier at det må være lov å beskrive folk ut i fra utseende. Si f.eks. "han høye afrikaneren" eller "hun blonde med snurpemunn". (Sistnevnte er jo åpenbart mer negativt ladet, da, var bare et tilfeldig valgt eksempel - vi beskriver jo "hvite" også etter utseende.)

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:49   #2
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Men søte deg, jeg bruker da ikke ordet neger heller! Men jeg sier at det må være lov å beskrive folk ut i fra utseende. Si f.eks. "han høye afrikaneren" eller "hun blonde med snurpemunn". (Sistnevnte er jo åpenbart mer negativt ladet, da, var bare et tilfeldig valgt eksempel - vi beskriver jo "hvite" også etter utseende.)

Hva vet du om hvor søt jeg er? *hmm*

Beklager hvis jeg feiltolket deg, men jeg leste innleggene dine som om du mente at det var greit at ordet "neger" fortsatte å være brukt i norsk dagligtale. Sorry.

Gammel 20-06-07, 10:50   #3
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Hva vet du om hvor søt jeg er? *hmm*

Beklager hvis jeg feiltolket deg, men jeg leste innleggene dine som om du mente at det var greit at ordet "neger" fortsatte å være brukt i norsk dagligtale. Sorry.

Du har jo Findus i avataren - klart du er søt!

Det jeg har prøvd å si er at neger ER og har lenge vært en del av norsk dagligtale, og at det er feil å hevde at alle som bruker ordet er rasister. (Særlig siden slett ikke alle er klar over at det er et ukorrekt ord å bruke.) Og så sier jeg at man kan være vel så rasistisk om man snakker om "våre nye landsmenn".

Jeg tror ikke ordet neger noen gang vil forsvinne helt - men i hvertfall så godt som. Spørsmålet er hva som erstatter det, og om det egentlig er noe bedre.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:14   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Du har jo Findus i avataren - klart du er søt!

Det jeg har prøvd å si er at neger ER og har lenge vært en del av norsk dagligtale, og at det er feil å hevde at alle som bruker ordet er rasister. (Særlig siden slett ikke alle er klar over at det er et ukorrekt ord å bruke.) Og så sier jeg at man kan være vel så rasistisk om man snakker om "våre nye landsmenn".

Jeg tror ikke ordet neger noen gang vil forsvinne helt - men i hvertfall så godt som. Spørsmålet er hva som erstatter det, og om det egentlig er noe bedre.

Ja, Findus er jo ganske søt. Kanskje jeg må finne en annen avatar.

Nei, det forsvinner neppe. Og jeg er enig i at når de som bruker det er ignorante om ordets historie og konnotasjoner, så kan de ikke automatisk kalles rasister. Men det er godt gjort i 2007 å ikke ha fått med seg at ordet er problematisk og at mange av de som kalles det ikke liker det. Kanskje "respektløst" er mer dekkende enn "rasistisk" i mange tilfeller.

Og du har rett i at de negative konnotasjonene raskt hopper over til andre og nye ord. Men nettopp derfor er det viktig å diskutere og være bevisst på hvordan vi snakker om hverandre og hva ordene vi bruker representerer. Det er en av mange måter å gjøre noe med de farlige holdningene. Jo flere som er bevisste på dette jo bedre. Det er jo tross alt med ord vi kommuniserer holdninger.

Gammel 20-06-07, 11:16   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Hva synes dere forresten om ordet "fremmedkulturell" som vel ble innført av Carl I.?

Gammel 20-06-07, 11:20   #6
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva synes dere forresten om ordet "fremmedkulturell" som vel ble innført av Carl I.?

Det synes jeg er på kanten. I alle fall slik det blir brukt pr i dag.

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:34.