|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rasisme
Det er ikke noe galt i å bruke hudfarge når man skal beskrive utseende, men det går fint an å bruke andre ord enn "neger" for å beskrive "afrikansk utseende" - f.eks. afrikansk utseende. Det at så mange som har et slikt utseende selv ønsker at man skal bruke andre ord burde være grunn god nok. Det koster så lite.
![]() |
#82 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Veldig godt og viktig poeng. Det er det som er så fantastisk med barn, de ser personen som den de er, de snakker om hun "jenta med den rosa kjolen" mens mamma eller pappa hjemme ved middagsbordet antakligvis snakker om "hun mørke" eller noe i den duren .... HVORFOR ikke se personen bak hudfargen? Jeg kjenner drøssevis av folk som er født og oppvokst i Norge som ikke har hvit hudfarge som bare vil være seg selv, sitt navn, samme hva det måtte være. Kine som kom hit fra Korea 3 uker gammel vil være Kine, jente på 26 år, IKKE "hun kina dama" som folk fortsatt kaller henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Ustabil
|
Nei, men så svarte jeg også på et innlegg hvor påstanden var at det var unødvendig å bruke hudfarge for å beskrive folk. Når jeg sier "koreaner" så beskriver jeg jo hudfargen til vedkommende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
godtemonster
Akkurat som hvis du bruker ordet "afrikaner" i stedet for "neger".
![]() |
#85 |
Ustabil
|
Men søte deg, jeg bruker da ikke ordet neger heller! Men jeg sier at det må være lov å beskrive folk ut i fra utseende. Si f.eks. "han høye afrikaneren" eller "hun blonde med snurpemunn". (Sistnevnte er jo åpenbart mer negativt ladet, da, var bare et tilfeldig valgt eksempel - vi beskriver jo "hvite" også etter utseende.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Skrekkøgle
|
Jeg er vant til at "våre nye landsmenn" er ett litt nedsettende uttrykk. Noe som sikkert har med sosiolekt å gjøre, mest av alt. Jeg oppfatter det litt sånn... Tja... Jeg vet ikke helt, men jeg er vant til at det mest er rasister/innvandringsmotstandere/Demokrater som bruker det utrykket, som du sier, for å egentlig si "jævla svarting". |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Ustabil
|
Enig. Sånn oppfatter jeg det også. "Våre nye landsmenn" brukes stort sett bare i nedsettende betydning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
godtemonster
Hva vet du om hvor søt jeg er? *hmm*
![]() |
#89 |
anglofil
Enig og hvem i all verden er våre "nye landsmenn"? Finnes det fortsatt folk som sier det? Om hvem da? Alle polakkene som har kommet eller er det fortsatt en betegnelse om alle "ikke hvite" som har kommet til Norge? Er mine naboer som er født og oppvokst på Grunerløkka ned brun hud del av denne gruppen noen folk kaller "våre nye landsmenn"? Dette er i alle fall ikke en betegnelse NRK eller andre typer institusjoner fortsatt bruker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Ustabil
|
Du har jo Findus i avataren - klart du er søt! |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Skrekkøgle
|
Ei jeg jobbet med på ett prosjekt, en helsesøster faktisk, refererte hele tiden til de som "våre nye landsmenn", men uten å mene noe vondt, faktisk, men hun bare sa det, fordi hun fant ikke uttrykk som passet. En annen helsesøster sa ifra, at det var ett litt "slitt" utrykk, og hun sluttet å bruke det. En annen helsesøster igjen, bruker det ivrig, men hun er Frp'er, og har stått i avisene og snakket om at "innvandrere får for mange barn" og så jobber hun i den mest innvandrerrike bydelen i Bergen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Ustabil
|
Våre nye landsmenn brukes i stor utstrekning, også i beste mening - i festtaler når noen skal understreke hvor hyggelig det er med nettopp nye landsmenn. (Da oftest i betydningen de som ikke har bodd her i århundrer - og inkluderer også polakker, russere og litauere, ja.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Ustabil
|
De fleste slutter med uttrykk som andre oppfatter nedsettende når de får vite at det oppfattes nedsettende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
re:designer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: RasismeSå dere på Mad-TV sist uke? Der var et ektepar med en lys dame og en mørk mann.. de drar jo det skikkelig laaangt da, men de sa ihvertfall at han var svart, og hun hudfarget... Det er jo sånn noen tenker da!...
![]() |
#95 |
anglofil
NETTOPP!! Her peker du på det helt vesentlige etter min mening. Vi MÅ, i år 2007, slutte å betegne folk som er født og oppvokst i Norge i en egen "bås" bare fordi de har en annen hudfarge. Folkene du omtaler her er jo IKKE en homogen gruppe på noen som helst måte. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du og andre folk har et så enormt stor behov for å omtale de for noe annet en det de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
godtemonster
Ja, Findus er jo ganske søt. Kanskje jeg må finne en annen avatar.
![]() |
#97 |
godtemonster
![]() Sv: RasismeHva synes dere forresten om ordet "fremmedkulturell" som vel ble innført av Carl I.?
![]() |
#99 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: RasismeJeg blir oppgitt og lei når jeg hører faren til eldstemann snakker nedsettende om innvandrere/utlendinger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Ringskrømt
|
Jepp! |
![]() |
![]() |
![]() |
|