Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-07, 10:30   #81
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Rasisme

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg ser ikke noe nedsettende i å beskrive folks utseende, når man skal forklare for en tredjeperson hvem Johan er. Om jeg beskriver han som "han lille koreaneren" eller "han hissige trønderen" - det er ett fett. Det er jo bare for å forklare hvem jeg mener, sånn at den andre skjønner hvem Johan er. Og hudfarge er nå en ganske synlig del av et menneske, da.

Det er ikke noe galt i å bruke hudfarge når man skal beskrive utseende, men det går fint an å bruke andre ord enn "neger" for å beskrive "afrikansk utseende" - f.eks. afrikansk utseende. Det at så mange som har et slikt utseende selv ønsker at man skal bruke andre ord burde være grunn god nok. Det koster så lite.

De andre eksemplene du bruker er basert på nasjonalitet (koreaner) og fødested (trønder) - dette er noe helt annet enn "neger" som referer til hudfarge og ansiktstrekk. Ville du sagt "guling" om koreaneren?

Gammel 20-06-07, 10:31   #82
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor man skal snakke om mennesker med hudfarge, jeg. Hva gjør man så med sine hvite venner? "Du, han ariske vennen din vet du, han lyshuda ..." Alle har da et navn, og ser ut som seg selv, og kler seg på en viss måte, er en viss høyde, bor et visst sted, det finnes virkelig annet å beskrive ved en person. Det er ikke noe stress, man skal ikke liste seg på tå for ikke å fornærme noen, det er tvert om ganske lett å respektere andre nok til å ikke sette de i bås eller dele de inn i grupper som består av "dem" og "oss".

Veldig godt og viktig poeng. Det er det som er så fantastisk med barn, de ser personen som den de er, de snakker om hun "jenta med den rosa kjolen" mens mamma eller pappa hjemme ved middagsbordet antakligvis snakker om "hun mørke" eller noe i den duren .... HVORFOR ikke se personen bak hudfargen? Jeg kjenner drøssevis av folk som er født og oppvokst i Norge som ikke har hvit hudfarge som bare vil være seg selv, sitt navn, samme hva det måtte være. Kine som kom hit fra Korea 3 uker gammel vil være Kine, jente på 26 år, IKKE "hun kina dama" som folk fortsatt kaller henne.

Det ser ut som det kun er vi "hvite" mennesker som får lov til å være noe annet en den hudfargen vi er. Thomas Hylland sier det så fint stykket jeg refererte til tidligere, anbefaler folk til å lese hele teksten.

The rest of us [paleskinned people] are not obliged to spend our lives as whites – we are allowed to be men, students, Arsenal supporters etc. – but blacks (as in negroes) are first black, then human. The noun designating the human being is a skin colour.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:34   #83
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Det er ikke noe galt i å bruke hudfarge når man skal beskrive utseende, men det går fint an å bruke andre ord enn "neger" for å beskrive "afrikansk utseende" - f.eks. afrikansk utseende. Det at så mange som har et slikt utseende selv ønsker at man skal bruke andre ord burde være grunn god nok. Det koster så lite.

De andre eksemplene du bruker er basert på nasjonalitet (koreaner) og fødested (trønder) - dette er noe helt annet enn "neger" som referer til hudfarge og ansiktstrekk. Ville du sagt "guling" om koreaneren?

Nei, men så svarte jeg også på et innlegg hvor påstanden var at det var unødvendig å bruke hudfarge for å beskrive folk. Når jeg sier "koreaner" så beskriver jeg jo hudfargen til vedkommende.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:35   #84
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Nei, men så svarte jeg også på et innlegg hvor påstanden var at det var unødvendig å bruke hudfarge for å beskrive folk. Når jeg sier "koreaner" så beskriver jeg jo hudfargen til vedkommende.

Akkurat som hvis du bruker ordet "afrikaner" i stedet for "neger".

Gammel 20-06-07, 10:39   #85
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat som hvis du bruker ordet "afrikaner" i stedet for "neger".

Men søte deg, jeg bruker da ikke ordet neger heller! Men jeg sier at det må være lov å beskrive folk ut i fra utseende. Si f.eks. "han høye afrikaneren" eller "hun blonde med snurpemunn". (Sistnevnte er jo åpenbart mer negativt ladet, da, var bare et tilfeldig valgt eksempel - vi beskriver jo "hvite" også etter utseende.)

Gammel 20-06-07, 10:46   #86
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så at en i tråden brukte begrepet "våre nye landsmenn". I forvirringen om ord som er "lov" å bruke, og når vi ikke kan bruke verken neger, svarting, mørkhudet eller innvandrer - så tyr mange til begrepet "våre nye landsmenn". Og hva skjer? Jo, VELDIG mange bruker dette begrepet på en negativ måte. De kunne like gjerne sagt "jævla svarting" - for det er det de mener. Men de sier "våre nye landsmenn" - med et tonefall, kroppsspråk og ansiktsuttrykk som ikke levner noen som helst tvil om hva de syns om "våre nye landsmenn".

Jeg er vant til at "våre nye landsmenn" er ett litt nedsettende uttrykk. Noe som sikkert har med sosiolekt å gjøre, mest av alt. Jeg oppfatter det litt sånn... Tja... Jeg vet ikke helt, men jeg er vant til at det mest er rasister/innvandringsmotstandere/Demokrater som bruker det utrykket, som du sier, for å egentlig si "jævla svarting".

Nabbe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 10:47   #87
bina
Ustabil

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Jeg er vant til at "våre nye landsmenn" er ett litt nedsettende uttrykk. Noe som sikkert har med sosiolekt å gjøre, mest av alt. Jeg oppfatter det litt sånn... Tja... Jeg vet ikke helt, men jeg er vant til at det mest er rasister/innvandringsmotstandere/Demokrater som bruker det utrykket, som du sier, for å egentlig si "jævla svarting".

Enig. Sånn oppfatter jeg det også. "Våre nye landsmenn" brukes stort sett bare i nedsettende betydning.

Gammel 20-06-07, 10:49   #88
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Men søte deg, jeg bruker da ikke ordet neger heller! Men jeg sier at det må være lov å beskrive folk ut i fra utseende. Si f.eks. "han høye afrikaneren" eller "hun blonde med snurpemunn". (Sistnevnte er jo åpenbart mer negativt ladet, da, var bare et tilfeldig valgt eksempel - vi beskriver jo "hvite" også etter utseende.)

Hva vet du om hvor søt jeg er? *hmm*

Beklager hvis jeg feiltolket deg, men jeg leste innleggene dine som om du mente at det var greit at ordet "neger" fortsatte å være brukt i norsk dagligtale. Sorry.

Gammel 20-06-07, 10:50   #89
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Enig og hvem i all verden er våre "nye landsmenn"? Finnes det fortsatt folk som sier det? Om hvem da? Alle polakkene som har kommet eller er det fortsatt en betegnelse om alle "ikke hvite" som har kommet til Norge? Er mine naboer som er født og oppvokst på Grunerløkka ned brun hud del av denne gruppen noen folk kaller "våre nye landsmenn"? Dette er i alle fall ikke en betegnelse NRK eller andre typer institusjoner fortsatt bruker.

Gammel 20-06-07, 10:50   #90
bina
Ustabil

Standard

Hva vet du om hvor søt jeg er? *hmm*

Beklager hvis jeg feiltolket deg, men jeg leste innleggene dine som om du mente at det var greit at ordet "neger" fortsatte å være brukt i norsk dagligtale. Sorry.

Du har jo Findus i avataren - klart du er søt!

Det jeg har prøvd å si er at neger ER og har lenge vært en del av norsk dagligtale, og at det er feil å hevde at alle som bruker ordet er rasister. (Særlig siden slett ikke alle er klar over at det er et ukorrekt ord å bruke.) Og så sier jeg at man kan være vel så rasistisk om man snakker om "våre nye landsmenn".

Jeg tror ikke ordet neger noen gang vil forsvinne helt - men i hvertfall så godt som. Spørsmålet er hva som erstatter det, og om det egentlig er noe bedre.

Gammel 20-06-07, 10:53   #91
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Enig og hvem i all verden er våre "nye landsmenn"? Finnes det fortsatt folk som sier det? Om hvem da? Alle polakkene som har kommet eller er det fortsatt en betegnelse om alle "ikke hvite" som har kommet til Norge? Er mine naboer som er født og oppvokst på Grunerløkka ned brun hud del av denne gruppen noen folk kaller "våre nye landsmenn"? Dette er i alle fall ikke en betegnelse NRK eller andre typer institusjoner fortsatt bruker.

Ei jeg jobbet med på ett prosjekt, en helsesøster faktisk, refererte hele tiden til de som "våre nye landsmenn", men uten å mene noe vondt, faktisk, men hun bare sa det, fordi hun fant ikke uttrykk som passet. En annen helsesøster sa ifra, at det var ett litt "slitt" utrykk, og hun sluttet å bruke det. En annen helsesøster igjen, bruker det ivrig, men hun er Frp'er, og har stått i avisene og snakket om at "innvandrere får for mange barn" og så jobber hun i den mest innvandrerrike bydelen i Bergen...

Gammel 20-06-07, 10:54   #92
bina
Ustabil

Standard

Våre nye landsmenn brukes i stor utstrekning, også i beste mening - i festtaler når noen skal understreke hvor hyggelig det er med nettopp nye landsmenn. (Da oftest i betydningen de som ikke har bodd her i århundrer - og inkluderer også polakker, russere og litauere, ja.)

En periode var "våre nye landsmenn" det korrekte begrepet å bruke. Det var da man ikke kunne si flyktninger lenger, for det var jo bare en brøkdel, man kunne ikke si asylsøkere, for det var jo også bare en del, og innvandrer ble også for diffust - og begrepet favner jo også de som har bodd i Norge i 2-3 generasjoner. De er jo "nye" landsmenn.

Så jeg tror begrepet var godt ment, og sikkert også ment som en måte å demme opp for bruken av svarting, innvandrer osv. Men så ble begrepet snappet opp av de som helst ville si jævla svarting - og dermed ble det negativt ladet, det også.

Gammel 20-06-07, 10:57   #93
bina
Ustabil

Standard

Ei jeg jobbet med på ett prosjekt, en helsesøster faktisk, refererte hele tiden til de som "våre nye landsmenn", men uten å mene noe vondt, faktisk, men hun bare sa det, fordi hun fant ikke uttrykk som passet. En annen helsesøster sa ifra, at det var ett litt "slitt" utrykk, og hun sluttet å bruke det. En annen helsesøster igjen, bruker det ivrig, men hun er Frp'er, og har stått i avisene og snakket om at "innvandrere får for mange barn" og så jobber hun i den mest innvandrerrike bydelen i Bergen...

De fleste slutter med uttrykk som andre oppfatter nedsettende når de får vite at det oppfattes nedsettende.

Men det blir vanskelig hvis man legger lista for høyt. For eksempel tror jeg ikke begrepet kjerring er på vei ut, selv om Lisa syns det er på linje med nigger.

Men jeg må jo også si at det er vanskelig å vite hvordan man skal formulere seg. For i en del tilfeller er det riktig å snakke om "dem" som en gruppe. Oftest brukes vel innvandrer-begrepet, men mange reagerer negativt på det også. Det er blant annet en del utfordringer rundt språkopplæring / morsmålsundervisning i skolen, og da er det greit å ha et begrep. Man kan ikke kalle dem fremmedspråklinge heller, for mange av barna er jo egentlig ikke det, de er født og oppvokst i Norge. Så jeg skjønner jo om man bruker våre nye landsmenn også.

Gammel 20-06-07, 10:58   #94
cilen
re:designer

cilen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Så dere på Mad-TV sist uke? Der var et ektepar med en lys dame og en mørk mann.. de drar jo det skikkelig laaangt da, men de sa ihvertfall at han var svart, og hun hudfarget... Det er jo sånn noen tenker da!...

Jeg satt for noen år siden sammen med flere voksne som pratet. Det var masse unger rundt oss, og vi snakket om "utlendinger". Da kalte en av dem de for "apekatter". Jeg holdt på å dette av stolen jeg. Og fikk sagt klart ifra at slikt prat ville jeg IKKE høre! Er det mulig? Hvor kommer sånne holdninger fra da? ...mine barn skal ikke høre sånn ihvertfall!

Gammel 20-06-07, 11:13   #95
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Men jeg må jo også si at det er vanskelig å vite hvordan man skal formulere seg. For i en del tilfeller er det riktig å snakke om "dem" som en gruppe. Oftest brukes vel innvandrer-begrepet, men mange reagerer negativt på det også. Det er blant annet en del utfordringer rundt språkopplæring / morsmålsundervisning i skolen, og da er det greit å ha et begrep. Man kan ikke kalle dem fremmedspråklinge heller, for mange av barna er jo egentlig ikke det, de er født og oppvokst i Norge. Så jeg skjønner jo om man bruker våre nye landsmenn også.

NETTOPP!! Her peker du på det helt vesentlige etter min mening. Vi MÅ, i år 2007, slutte å betegne folk som er født og oppvokst i Norge i en egen "bås" bare fordi de har en annen hudfarge. Folkene du omtaler her er jo IKKE en homogen gruppe på noen som helst måte. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du og andre folk har et så enormt stor behov for å omtale de for noe annet en det de er.

Gammel 20-06-07, 11:14   #96
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Du har jo Findus i avataren - klart du er søt!

Det jeg har prøvd å si er at neger ER og har lenge vært en del av norsk dagligtale, og at det er feil å hevde at alle som bruker ordet er rasister. (Særlig siden slett ikke alle er klar over at det er et ukorrekt ord å bruke.) Og så sier jeg at man kan være vel så rasistisk om man snakker om "våre nye landsmenn".

Jeg tror ikke ordet neger noen gang vil forsvinne helt - men i hvertfall så godt som. Spørsmålet er hva som erstatter det, og om det egentlig er noe bedre.

Ja, Findus er jo ganske søt. Kanskje jeg må finne en annen avatar.

Nei, det forsvinner neppe. Og jeg er enig i at når de som bruker det er ignorante om ordets historie og konnotasjoner, så kan de ikke automatisk kalles rasister. Men det er godt gjort i 2007 å ikke ha fått med seg at ordet er problematisk og at mange av de som kalles det ikke liker det. Kanskje "respektløst" er mer dekkende enn "rasistisk" i mange tilfeller.

Og du har rett i at de negative konnotasjonene raskt hopper over til andre og nye ord. Men nettopp derfor er det viktig å diskutere og være bevisst på hvordan vi snakker om hverandre og hva ordene vi bruker representerer. Det er en av mange måter å gjøre noe med de farlige holdningene. Jo flere som er bevisste på dette jo bedre. Det er jo tross alt med ord vi kommuniserer holdninger.

Gammel 20-06-07, 11:16   #97
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Hva synes dere forresten om ordet "fremmedkulturell" som vel ble innført av Carl I.?

Gammel 20-06-07, 11:20   #98
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Hva synes dere forresten om ordet "fremmedkulturell" som vel ble innført av Carl I.?

Det synes jeg er på kanten. I alle fall slik det blir brukt pr i dag.

Gammel 20-06-07, 11:43   #99
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir oppgitt og lei når jeg hører faren til eldstemann snakker nedsettende om innvandrere/utlendinger.

Den ene gangen han var med på en skoletilstelning klarte han å tro han var morsom da han snakket til datteren min om "de brente negerpølsene" som satt to bord bortenfor oss. Den brente "pølsa" var en klassekamerat av datteren min.

Her hjemme er både mannen min og jeg ekstremt liberale og eier ikke rasistiske tendenser overhodet. Her fokuserer vi på hvor spennende det er med fremmede kulturer -og vi fokuserer bevisst på menneskeverd.

Datteren min har heldigvis skjønt det; alle mennesker er like mye verdt, uansett hvor de kommer fra, og hun synes faren er utrolig tåpelig når han ytrer seg om sitt syn på utlendinger.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-07, 11:52   #100
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NETTOPP!! Her peker du på det helt vesentlige etter min mening. Vi MÅ, i år 2007, slutte å betegne folk som er født og oppvokst i Norge i en egen "bås" bare fordi de har en annen hudfarge. Folkene du omtaler her er jo IKKE en homogen gruppe på noen som helst måte. Jeg fatter og begriper ikke hvorfor du og andre folk har et så enormt stor behov for å omtale de for noe annet en det de er.

Jepp!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:01.