Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-04-16, 20:55   #361
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg mener det er i hvert fall to arrangører, mener vi får tilbud fra begge.

Jepp, Hvite busser og Aktive fredsreiser. De har veldig like priser.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 21:08   #362
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Why?

Det er nok mange årsaker. Mange gidder ganske enkelt ikke, andre er faktisk prinsipielt mot hele arrangementet. Om det gjelder OD spesifikt - og i så fall hvorfor - vet jeg ikke. For noen er det nok dessverre fordi de er imot alle typer bistand.

Gammel 15-04-16, 21:28   #363
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.

Jepp, Hvite busser og Aktive fredsreiser. De har veldig like priser.

Og etablert av samme folka?

Sitat:

Aktive Fredsreiser ble etablert i 1998 av Helga Arntzen, som ble født i 1942 i Heidelberg i Tyskland. Hun er daglig leder og styreleder i virksomheten. Siden 1992 har nær 180 000[3] ungdommer deltatt på fredsreiser med Helga Arntzen gjennom denne organisasjonen og Hvite Busser til Auschwitz, som hun tok initiativ til og var med å etablere i 1992.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Aktive_Fredsreiser

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 21:43   #364
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Såpass, ikke rart de har omtrent samme tilbudet. Det skilte dog litt på hva slags transport de tilbød og litt på hva som var inkludert i prisen på de to forskjellige tilbyderne.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 21:59   #365
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke meningen å så tvil om dem altså, jeg syns i bunn og grunn det er et bra tilbud.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-16, 22:23   #366
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Det er nok mange årsaker. Mange gidder ganske enkelt ikke, andre er faktisk prinsipielt mot hele arrangementet. Om det gjelder OD spesifikt - og i så fall hvorfor - vet jeg ikke. For noen er det nok dessverre fordi de er imot alle typer bistand.

Jeg kjenner egentlig at det å ha et bevisst forhold til hvor man gir bistand eller yter en innsats, ikke er noe som jeg umiddelbart tenker er negativt. Jeg personlig velger å bidra til Leger Uten Grenser fremfor andre ting, men for all del - det er et uendelig antall gode saker å gi til. Her hos oss er det ikke jobber til alle elevene på en slik OD-dag, og når kravet til aktivitet er 300 kroner per elev, skal man selge ganske mange lodd eller vafler.

Det er på siden av HI , men det jeg prøvde å belyse med å nevne dette, er mer dette "milde" økonomiske presset på så mange områder i forbindelse med skolegang. Vi forlot en barneskole som hadde flere årlige arrangement som kjempeviktige for ungene. Både kulturelle, som disco og Grand Prix, og innsamlingskvelder til vennskapsskoler i Kongo. Alt dette koster penger. Inngangsbilletter, kaker, brus, aktiviteter... Pluss da på dugnadsprosjekt (som man ofte ender opp med å betale for selv - fordi markedet etterhvert er mettet på dopapir, kakebokser og Enjoy-kort), behov for elevkjøring i private biler hit eller dit for å kunne være med på ulike aktiviteter OG slike prosjekter som OD - så har du en ganske betydelig sum som det forventes at du skal bidra med. I storesøsters klasse er det barn som spør om det er OK å komme i bursdag uten gave fordi foreldrene ikke har råd...

For vår familie er dette helt uproblematisk rent økonomisk, men kanskje nettopp derfor synes jeg det er viktig å fronte det prinsipielle.

Gammel 16-04-16, 00:35   #367
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det økonomiske presset på familier med skolebarn er ikke bare mildt syns jeg. Jeg har prist meg lykkelig både en og to ganger de siste par årene over at jeg ikke har en økonomi som gjør at jeg må velge bort aktiviteter, bursdager eller annet som barna må ha penger til. Det må føles ille for dem som stadig føler at de må betale en hundrelapp her og en hundrelapp der som de egentlig kunne trengt til noe annet. Bare bursdagene utgjør flere tusen i året etter hvert som det har eskalert med store selskaper.

Dugnadene vi har hatt for å samle inn til skoletur har kostet oss penger hver gang. Enten ved at vi har levert premier til lotteri, betalt for kakebokser/sokker/dopapir for videresalg og beholdt en god del selv og ved at det har vært rene innsamlingskvelder der vi både leverer premier og kjøper lodd/betaler for våre egne kaker.

For meg personlig er det ikke så farlig, men prinsipielt syns jeg det er plagsomt problematisk.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-16, 10:24   #368
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det økonomiske presset på familier med skolebarn er ikke bare mildt syns jeg. Jeg har prist meg lykkelig både en og to ganger de siste par årene over at jeg ikke har en økonomi som gjør at jeg må velge bort aktiviteter, bursdager eller annet som barna må ha penger til. Det må føles ille for dem som stadig føler at de må betale en hundrelapp her og en hundrelapp der som de egentlig kunne trengt til noe annet. Bare bursdagene utgjør flere tusen i året etter hvert som det har eskalert med store selskaper.

Dugnadene vi har hatt for å samle inn til skoletur har kostet oss penger hver gang. Enten ved at vi har levert premier til lotteri, betalt for kakebokser/sokker/dopapir for videresalg og beholdt en god del selv og ved at det har vært rene innsamlingskvelder der vi både leverer premier og kjøper lodd/betaler for våre egne kaker.

For meg personlig er det ikke så farlig, men prinsipielt syns jeg det er plagsomt problematisk.

Ikke alle har et nettverk eller utvidet familie som har mulighet til å kjøpe alle disse dugnadsproduktene heller, og når man da selge doruller for 350 per sekk, så blir det en klump i magen. For oss andre, ender det med at vi bare bytter penger. Jeg kjøper av kollegaer og venner, og de kjøper av meg.

Gammel 16-04-16, 12:27   #369
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det koster jo å ha barn - skole eller ikke skole. Man kan jo strengt tatt ikke forvente at barna ikke blir invitert i bursdager eller skal være med på fritidsaktiviteter når man får barn. Det vil alltid være utgifter. Men derfor må og skal skoleturer være gratis, og det er det også virkelig i kommunen vår. Vi har til og med ski og skøyter og slalåmski til utlån og strekker oss langt for at det virkelig ikke skal koste noe som helst med ting som foregår i skolens regi. De må ha innesko i gymsalen fra 5. klasse da, det er jo en utgift. Blyanter og viskelær får de også hvis de ikke har selv.

At foreldre da likevel velger å lage en tur i ferien til skolen, kan nesten ikke skolen lastes for.

Gammel 16-04-16, 12:54   #370
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det koster jo å ha barn - skole eller ikke skole. Man kan jo strengt tatt ikke forvente at barna ikke blir invitert i bursdager eller skal være med på fritidsaktiviteter når man får barn. Det vil alltid være utgifter. Men derfor må og skal skoleturer være gratis, og det er det også virkelig i kommunen vår. Vi har til og med ski og skøyter og slalåmski til utlån og strekker oss langt for at det virkelig ikke skal koste noe som helst med ting som foregår i skolens regi. De må ha innesko i gymsalen fra 5. klasse da, det er jo en utgift. Blyanter og viskelær får de også hvis de ikke har selv.

At foreldre da likevel velger å lage en tur i ferien til skolen, kan nesten ikke skolen lastes for.

Det er summen av alt, selvsagt. Ja det koster å ha barn, men av og til bør man evne å stoppe opp og tenke på om prosjektene som skolen lager er noe alle kan klare. La i såfall heller folk få prioritere bursdagsgavene, fremfor alt dette andre hvor det å være en del av fellesskapet betyr at foreldrene må åpne lommeboka. Og nei, jeg mener ikke å laste skolen, for foreldrearrangerte turer, men det går an å fremsnakke nøkternhet og lavterskel-løsninger.

Gammel 16-04-16, 12:56   #371
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolene kunne være flinkere til å slå kaldt vann i blodet på dugnadskåte foreldre og minne dem på gratisprinsippet og minne dem om at hvis dette skal bli en tur som virkelig er for hele klassen, hvis samholdet er det de vil flagge, så MÅ alle være villige til å betale for naboens unger. Dette bør være diskutert og avklart før man setter igang turplaner i det hele tatt. Skolen kan understreke og minne om dette om att og om att att.

Nå finner man omgåelse av gratisprinsippet over alt. Det verste eksempelet er en kommune, der lokalpolitikerne faktisk har bestemt seg for å betale for halvparten av hva et leirskoleopphold koster ...

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-16, 13:00   #372
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Det hjelper heller ikke at leirskoler er gratis hvis det kreves at de må ha fullt fjellutstyr med seg for å kunne dra. Det er ikke gitt at alle har sovepose, gode skallklær osv. osv.

Gammel 16-04-16, 13:12   #373
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, og nei. Når folk her inne forteller om skoler der lærer går ut av foreldremøtet for at foreldre skal kunne avtale arrangering av kostbare klasseturer, så mener jeg at det er omgåelse av gratisskoleprinsippet og ansvarsfraskrivelse fra skolens side.

Og alt det Nenne akkurat sa.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-16, 13:13   #374
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her oppfordrer skolen sterkt til å dra på tur, og vi samler inn til lærernes kostnad også. Og det foregår i skoletiden.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-16, 13:30   #375
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det verste eksempelet er en kommune, der lokalpolitikerne faktisk har bestemt seg for å betale for halvparten av hva et leirskoleopphold koster ...

Det kan godt være at jeg er litt tett i pappen, men her skjønner jeg ikke hva du mener?

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 16-04-16, 13:32   #376
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det kan godt være at jeg er litt tett i pappen, men her skjønner jeg ikke hva du mener?

Hvem skal betale resten? Det må jo bli foreldrene, og hva da med gratisprinsippet?

Gammel 16-04-16, 13:33   #377
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hvem skal betale resten? Det må jo bli foreldrene, og hva da med gratisprinsippet?

Skolen?

Gammel 16-04-16, 13:34   #378
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Eller menes det at kommunen har bestemt at skolen bare får lov til å betale halvparten av det leirskolen koster?

Gammel 16-04-16, 13:34   #379
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Skolen?

Ja, siden skolebudsjettene vanligvis er så romslige. Masse penger til overs hvert år.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-04-16, 13:36   #380
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ja, siden skolebudsjettene vanligvis er så romslige. Masse penger til overs hvert år.

Skolene har jo et budsjett som de delvis bestemmer over selv. Jeg kan ikke skjønne at den kommune kan bestemme at en skole bare får betale halvparten av det en leirskole koster. Vi snakker da om den som er obligatorisk på barneskolen. Det er et fast beløp som skal gis til dette formålet så vidt jeg vet. De billigeste leirskolene kommer inn under dette beløpet.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:44.