|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdag
Nei, det gjør jeg helt bestemt ikke. Men det hender ikke sjelden at jeg tar meg av ungene mine alene selv om jeg holder på å stupe av trøtthet. :åpenbart dårlig mor: |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror ikke at barna hadde skjönt forskjellen paa de to selskapsformene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Borte
|
Er det et poeng? Det er jo forskjell på hvordan man behandler (serverer) gode venner man kjenner godt, og voksne som er der fordi de tilfeldigvis er foreldrene til gjestene. Det er to helt forskjellige sosiale settinger. Jeg tror ikke barna legger nevneverdig merke til at de voksne har vin i glassene sine heller, men det er jo totalt underordnet diskusjonen om alkoholservering i barnebursdag.
![]() |
#124 |
Leser
|
Det er i alle fall et poeng at alle sier at de ikke ville ha servert alkohol i et selskap hvor det er barna som er de innviterte. Det er vel en grunn til det? De fleste her virker lettere sjokkert over at man skulle ha servert alkohol til mødrene og fedrene til barnehagevennene. Hvorfor? Hva er forskjellen?
![]() |
#125 |
Borte
|
Det er den sosiale settingen som er forskjellen. Litt vanskelig å forklare akkurat hvorfor jeg hadde blitt overrasket over å bli servert alkohol hos noen barnehageforeldre jeg knapt kjente, enn å bli servert det i et selskap med gode venner jeg kjente veldig godt. For meg er det to helt forskjellige sosiale arenaer og jeg har ulike forventninger til de to arenaene. Jeg ville også hatt helt forskjellig meny til de to settingene om det var jeg som holdt selskapet.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 20-06-07 kl 14:10. Årsak: Philipinene? Herregud... |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
flisespikker
|
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagKasia sa omtrent det jeg tenkte. Menyen (både mat og drikke) varierer med settingen og med hvem som er de "egentlige" gjestene. På en fest hjemme hos oss, med både voksne venner og barn, ville jeg neppe servert bare wienerpølser og lompe, med rød saft å drikke til, men jeg synes det er helt greit å "avspise" barnehageforeldrene med det. Det ville ikke falle meg naturlig å lage mer avansert mat primært med tanke på de voksne i en barnehagesammenheng, og heller ikke å servere alkohol. (Men jeg har også vært i en barnehagebursdag der familien var fra Brasil, og den var mye mer som den filipinske bursdagen Kasia nevner. For dem er dette åpenbart annerledes enn det er for meg.)
![]() |
#127 |
villende
|
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg hadde heller ikke servert alkohol i en barnehagebursdag. Jeg har hittil ikke fått servert alkohol i en barnebursdag. Men i en barnebursdag av den typen som jeg er vant til i vennekrets og familie så hadde jeg ikke stusset hvis det var tilgang på vin eller øl. Jeg er vant til at det serveres pølser til barna og noe litt mer avansert til de voksne (som barna gjerne får smake). Hva det er varierer fra sted til sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Flink jente
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg hadde nok gått for snitter/smørbrød for de voksne, og hadde nok også hatt det alkoholfritt. Ikke fordi jeg ikke drikker et glass vin eller to selv, men fordi det er et selskap som holdes for et barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Bedreviter
|
Nei, men det hadde de voksne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Bedreviter
|
Ikke at hun faktisk får det valget, så klart, men jeg tror også jeg vet hva datteren min ville ha foretrukket. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagEr te en voksendrikk?
![]() |
#132 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagMen jeg ser liksom ikke helt poenget med at barna skal bli vant til å se voksne drikker fra de er små?
![]() |
#133 |
Fortynnet
|
"Vil du at mamma skal være sur og gretten, lille venn, eller vil du at mamma skal ta seg et glass vin og være bliiiiid?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Erfaren nok
|
Jeg skjønner tanken.
![]() |
#135 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagJeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har brukt dette som noen unnskyldning for noe som helst. Jeg mener oppriktig at den måten alkohol blir brukt her i huset er et bra forbilde for unger. Men igjen, er totalavhold forbildet så er det selvfølgelig annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Leser
|
Tja, det er noen som hevder at det å se at voksne drikker med måte virker positivt inn på barna, siden de da får et positivt forbilde for alkoholkonsum. Jeg tror faktisk jeg kan finne en litt seriøs artikkel på det på nett også om du er spesielt interessert.
![]() |
#137 |
Erfaren nok
|
Jeg er ikke totalavholds.
![]() |
#138 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Matservering (og alkohol?) til voksne i barnebursdagNå er jo mine barn tildels voksne da, så jeg har jo snakket med dem om dette og fått bekreftet at de ikke har vært plaget av noen evt. annerledeshet av ett eller to glass vin. Og de har også vært siviliserte i forhold til egen uttesting så langt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Leser
|
Beklager, jeg må ha husket feil. Jeg finner i alle fall ingen artikkel på det.
![]() |
|
|