|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse kommunene er for småOverveldende nei her i området ja.
|
|
|
#142 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Disse kommunene er for småHvorfor nei, Malama? Dere kan jo stå på vannski rett over fjorden til Ålesund, liksom, det er ikke lange biten?
|
|
|
#143 |
|
|
Sv: Disse kommunene er for småVi skal ha avstemning her i begynnelsen av juni. "Vår" ordfører nektet jo å skrive under intensjonsavtalen, men er visst ikke mot en sammenslåing, men det var noe med en setning.
|
|
|
|
#144 |
|
Gjer så godt eg kan
|
Sv: Disse kommunene er for småVi skal snart ha avstemming, og eg slit med å bestemme meg. Vi har to alternativ, slå oss saman med naboen, ca like stor som oss, eller vere åleine. Begge kommunesenter i noverande kommunar er omtrent like store. Kvar ordføraren eller rådmannen sit, er for meg revnande likegyldig, men det er alt det andre som det ikkje står om nokon stadar, som er vanskeleg. |
|
|
|
|
|
#145 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Disse kommunene er for små
Akkurat slike ting som dette er det jo folk er opptatt av. Og siden kommunene har så stor frihet til å bestemme hvordan tjenestene de er pålagt å yte skal utføres, er det tildels store ulikheter i hvordan disse oppgavene løses. Og nettopp slike ting er det jo folk er opptatt av. Og når til dels ulike kulturer skal slås sammen, må jo nødvendigvis ting endres.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#146 |
|
|
Nemlig.
|
|
|
|
#147 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Disse kommunene er for småJeg stemte, men syns egentlig at det var litt tull hele valget. Alternativene var en intensjonsavtale inngått av politikerne der ikke politikerne i alle kommunene hadde undertegnet, at man ikke ønsket sammenslåing eller vet ikke. I tillegg var det visst sånn at det å stemme blankt betydde at man ønsket sammenslåing, men ikke med kommunene i intensjonsavtalen. Noe flere jeg snakket med ikke hadde fått med seg. Jeg syns vel hele denne prosessen har vært kaotisk og fylt av diskusjoner som nok var unødvendige på et så tidlig tidspunkt. |
|
|
|
|
|
#148 |
|
Jeg kan ikke snakke for alle, men argumenter som er nevnt er jo at vi rev oss jo nettopp (40 år siden?) UT fra Ålesund, man vil jo ikke inn igjen. Jeg er selv født og oppvokst på andre siden av kommunegrensen, og er altså etter egen oppfatning "bor på Sula" men slett ikke noen sulamitt. Også er Ålesund konk da. Eller, på ROBEK altså. Også ble det så enormt stort, og man er redd man bare blir en liten utkant som ikke får noe en skulle sagt og blir nedprioritertt. Slik det visstnok var før man løsrev seg. Hva vet jeg? Jeg var ikke født på den tiden.
|
|
|
#149 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Disse kommunene er for småEg har flytta frå ein av dei andre byane i fylket til Malama, og skjønnar godt at folk stemmer nei til å bli slått saman. Bykommunane er fullstendig vanskjøtta, fulle av gjeld, og einaste fokus er glitter og stas (operahus, kulturhus, store badeland, etc). Det er nokre småkommunar på Robek også (*kremt* Stranda *kremt*), men samstundes er det fleire av småkommunane i området som fungerer veldig bra. Dei leverer på omsorg og skule, og innbyggarane føler dei har reell medvirkning.
|
|
|
#150 |
|
Sv: Disse kommunene er for småJa, for det er noe med det. Jeg føler egentlig slett ikke at jeg er sulamitt, men jeg begynner å føle en tilhørighet her på øya likevel, jeg følger med i det som rører seg i kommunestyret, også vet jeg hvem ordføreren er, og selv om han ikke vet hvem jeg er kan jeg finne på å si hei i den tro at "det mennesket kjenner jeg jo"
|
|
|
#151 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Disse kommunene er for småSvært interessant debatt. Det eg syns kjem litt lite fram er at dei færraste kan stemme over å "halde fram som før". Kommunen vil bli noko anna uansett - pga av inntektssystemet, og ikke minst pga av nye oppgåver. Og så ser eg at mange er bekymra for det lokale tilbodet ved samanslåing, men i enkelte tilfelle kan samanslåing gjere kommunen betre i stand til å sikre nettopp dette (sjølvsagt om det er vilje til det). I min kommune er halvparten av barneskulane lagt ned dei siste åra - for å spare pengar. Liten kommune vil ikkje alltid sikre lokalt tilbod.
|
|
|
#152 |
|
Sv: Disse kommunene er for småJa, altså, hele greia er veldig vanskelig.
|
|
|
#153 |
|
fri
|
Sv: Disse kommunene er for småHos oss fikk vi ikke flertall for å holde folkeavstemming, så vi må forholde oss til en innbyggerundersøkelse som vi vil få presentert til mandag. Jeg sitter også i kommunestyret og har ikke bestemt meg for om jeg kommer til stemme ja eller nei når vi endelig skal bestemme det. Men vi er den største bykommunen i samarbeidsavtalen, og vi vil ikke tape noe økonomisk ved å ikke slå oss sammen. Vi vil miste gulrøttene, men de er jo også nødvendige i den relativt lange fasen det vil ta å få effektiviseringsgevinst av en sammenslåing. Antakeligvis så er det større sjans for at motstanden mot sammenslåing vil være større i de mindre kommunene rundt oss, så det er ikke sikkert det blir noen reell valgmulighet igjen når vi skal stemme over dette i siste møte før sommeren. Hva så fylkesmannen vil gjøre i etterkant er jo også usikkert. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
fri
|
Nemlig! |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse kommunene er for småTenk om Sanner & co kunne byrja med oppgåvefordeling og inntektssystem. Så regionar, og til slutt kommunane. Eg kjenner på at dagens prosess har byrja i feil ende. Folk er forvirra og halvredde for heile opplegget, og eg lurer nesten på om regjeringa gjer det på denne måten med vilje? Kva er egentlig agenaden her?
|
|
|
#156 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Fullstendig enig! Og eg syns regionane er viktigast. Me treng eit mellomnivå - og det må vere større enn fylka i dag.
|
|
|
#157 |
|
Travelt opptatt
|
Kvifor MÅ det det? Sjå på Sverige: dei har no så store regionar at dei har innført eit mellomledd til som blir kalla kommunalforbund. Vi har allereie tendensar til det same fleire stader i Noreg, med uoffisielle regionråd.
|
|
|
#158 |
|
Nettopp. Tidsplan og rekkefølge virker rett og slett helt feil og det hele blir bare kaos. Det virker rett og slett useriøst at vi skal ha folkeavstemming over noe vi ikke vet hva er, som sikkert overstyres tilslutt likevel, og om vi DA vet hva som reelt er alternativene vil tiden vise, liksom. Vi gikk bort og stemte. For det skal man. Men, det virket litt sånn.... ehh... ikke helt på ekte. Litt for absurd.
|
|
|
#159 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Disse kommunene er for småJeg synes det er merkelig at man har sånn klokkertro på at størst er best. Se på helseSørØst og Oslo Universitetssykehus. Se på Sykehjemsetaten i Oslo. De har åtte(8)(8!!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Disse kommunene er for småGajamor: VELDIG bra innlegg. Særskilt utfordringane i høve kraftverk er eit dagleg problem for veldig mange (og korleis NVE kan få lov å operere som dei gjer, er meg ei gåte, men det skal eg ikkje ta her!).
|
![]() |
|
|