Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Disse kommunene er for små

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-16, 09:41   #141
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Disse kommunene er for små

Overveldende nei her i området ja.

Jeg bor på Sula hvor holdningen altså er at vi stemmer nei for vi vil ikke, men regner med at det blir på sikt likevel. For ja, det er jo fylkesmannen som skal komme med sin mening. Og deretter Stortinget. Så hvorfor spurte de oss, egentlig?

Skal det gå frivillig kommer han nok til rundt 398 ja. Folket vil ikke

Gammel 20-05-16, 10:16   #142
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor nei, Malama? Dere kan jo stå på vannski rett over fjorden til Ålesund, liksom, det er ikke lange biten?

Gammel 20-05-16, 10:54   #143
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Vi skal ha avstemning her i begynnelsen av juni. "Vår" ordfører nektet jo å skrive under intensjonsavtalen, men er visst ikke mot en sammenslåing, men det var noe med en setning.

Noen politikere henger seg opp i hvor 17 mai toget kommer til å gå om 20 år.

Jeg finner egentlig lite matnyttig info, og vet faktisk ikke hva jeg skal stemme pr i dag. Jeg er jo fra nabokommunen, og føler meg hjemme i begge. Jeg bor sentralt, så for meg er det lite sannsynlig at jeg får lengere vei til noe som helst.

Men jeg vil ikke ha nabo-kommunen sin måte å drive avlastning til funksjonshemmede på. Og jeg vil ikke at Storebror kanskje må flytte i bolig i nabokommunen når han blir 18 år. Jeg vil ha han i nærmiljøet. Men slike ting, det er ikke noe som er "kampsak".

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 11:11   #144
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 179
Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Vi skal snart ha avstemming, og eg slit med å bestemme meg. Vi har to alternativ, slå oss saman med naboen, ca like stor som oss, eller vere åleine. Begge kommunesenter i noverande kommunar er omtrent like store. Kvar ordføraren eller rådmannen sit, er for meg revnande likegyldig, men det er alt det andre som det ikkje står om nokon stadar, som er vanskeleg.

Kvar av kommunane har ein velfungerande vidaregåande skule. Blir begge disse prioritert i framtida? Begge kommunane har flotte kulturanlegg. Kan dei prioritere begge dersom vi blir slått saman? Blir den offentlege tannlegen fjerna frå den eine staden ved ei samanslåing? Legekontoret? Kan vi risikere at personar frå den mest avsidesliggande dalen i den eine kommunen, blir plassert på aldersheim i den andre kommunen, ved ei samanslåing? Det er snakk om svært lange avstandar frå ytterkanten av den eine kommunen til ytterkanten av den andre. Kven gidd å engasjere seg i lokalpolitikken dersom dei risikerar å måtte køyre 3 timar kvar veg for å delta på eit møte?

Samtidig ser eg fordeler med å slå oss saman, men er dei store nok til å forsvare alt vi risikerar å miste? Og dei oppgåvene kommunane skulle få dersom dei vart større, kva er det? Og kor store kommunar trengst i såfall?

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 11:19   #145
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Serafin, her.

Vi skal ha avstemning her i begynnelsen av juni. "Vår" ordfører nektet jo å skrive under intensjonsavtalen, men er visst ikke mot en sammenslåing, men det var noe med en setning.

Noen politikere henger seg opp i hvor 17 mai toget kommer til å gå om 20 år.

Jeg finner egentlig lite matnyttig info, og vet faktisk ikke hva jeg skal stemme pr i dag. Jeg er jo fra nabokommunen, og føler meg hjemme i begge. Jeg bor sentralt, så for meg er det lite sannsynlig at jeg får lengere vei til noe som helst.

Men jeg vil ikke ha nabo-kommunen sin måte å drive avlastning til funksjonshemmede på. Og jeg vil ikke at Storebror kanskje må flytte i bolig i nabokommunen når han blir 18 år. Jeg vil ha han i nærmiljøet. Men slike ting, det er ikke noe som er "kampsak".

Akkurat slike ting som dette er det jo folk er opptatt av. Og siden kommunene har så stor frihet til å bestemme hvordan tjenestene de er pålagt å yte skal utføres, er det tildels store ulikheter i hvordan disse oppgavene løses. Og nettopp slike ting er det jo folk er opptatt av. Og når til dels ulike kulturer skal slås sammen, må jo nødvendigvis ting endres.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 12:05   #146
Serafin

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Akkurat slike ting som dette er det jo folk er opptatt av. Og siden kommunene har så stor frihet til å bestemme hvordan tjenestene de er pålagt å yte skal utføres, er det tildels store ulikheter i hvordan disse oppgavene løses. Og nettopp slike ting er det jo folk er opptatt av. Og når til dels ulike kulturer skal slås sammen, må jo nødvendigvis ting endres.

Nemlig.
Og slike ting står det ingenting i intensjonsavtalen om.

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 12:08   #147
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg stemte, men syns egentlig at det var litt tull hele valget. Alternativene var en intensjonsavtale inngått av politikerne der ikke politikerne i alle kommunene hadde undertegnet, at man ikke ønsket sammenslåing eller vet ikke. I tillegg var det visst sånn at det å stemme blankt betydde at man ønsket sammenslåing, men ikke med kommunene i intensjonsavtalen. Noe flere jeg snakket med ikke hadde fått med seg. Jeg syns vel hele denne prosessen har vært kaotisk og fylt av diskusjoner som nok var unødvendige på et så tidlig tidspunkt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-16, 12:45   #148
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvorfor nei, Malama? Dere kan jo stå på vannski rett over fjorden til Ålesund, liksom, det er ikke lange biten?

Jeg kan ikke snakke for alle, men argumenter som er nevnt er jo at vi rev oss jo nettopp (40 år siden?) UT fra Ålesund, man vil jo ikke inn igjen. Jeg er selv født og oppvokst på andre siden av kommunegrensen, og er altså etter egen oppfatning "bor på Sula" men slett ikke noen sulamitt. Også er Ålesund konk da. Eller, på ROBEK altså. Også ble det så enormt stort, og man er redd man bare blir en liten utkant som ikke får noe en skulle sagt og blir nedprioritertt. Slik det visstnok var før man løsrev seg. Hva vet jeg? Jeg var ikke født på den tiden.

Men altså nesten 90% stemte nei. Og forventing om "men det blir vel likevel" finnes både hos ordfører og folk jeg snakker med.
på lang sikt både regner jeg med at det blir, i en eller annen form, og tror at det sikkert er nødvendig. På kortere sikt har vi det nok vel så godt for oss selv. Kommuneøkonomi, skole, eldreomsorg... det er ikke langt til Ålesund fra de fleste av de kommunene som stemte nei, men man har nå løst ting litt annereldes enn i byen mange steder.

Gammel 20-05-16, 21:02   #149
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Eg har flytta frå ein av dei andre byane i fylket til Malama, og skjønnar godt at folk stemmer nei til å bli slått saman. Bykommunane er fullstendig vanskjøtta, fulle av gjeld, og einaste fokus er glitter og stas (operahus, kulturhus, store badeland, etc). Det er nokre småkommunar på Robek også (*kremt* Stranda *kremt*), men samstundes er det fleire av småkommunane i området som fungerer veldig bra. Dei leverer på omsorg og skule, og innbyggarane føler dei har reell medvirkning.

Gammel 21-05-16, 00:18   #150
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, for det er noe med det. Jeg føler egentlig slett ikke at jeg er sulamitt, men jeg begynner å føle en tilhørighet her på øya likevel, jeg følger med i det som rører seg i kommunestyret, også vet jeg hvem ordføreren er, og selv om han ikke vet hvem jeg er kan jeg finne på å si hei i den tro at "det mennesket kjenner jeg jo"

Det er ikke så stort her, men det er stort nok, og kommunen fungerer.

Gammel 21-05-16, 00:26   #151
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Svært interessant debatt. Det eg syns kjem litt lite fram er at dei færraste kan stemme over å "halde fram som før". Kommunen vil bli noko anna uansett - pga av inntektssystemet, og ikke minst pga av nye oppgåver. Og så ser eg at mange er bekymra for det lokale tilbodet ved samanslåing, men i enkelte tilfelle kan samanslåing gjere kommunen betre i stand til å sikre nettopp dette (sjølvsagt om det er vilje til det). I min kommune er halvparten av barneskulane lagt ned dei siste åra - for å spare pengar. Liten kommune vil ikkje alltid sikre lokalt tilbod.

Interkommunale samarbeid finst det eit hav av. Dette er gode og trygge tenester, men det er stilt spørsmål ved i kor stor grad ein kan seie at dei er under folkevalgt styring. Ein kommune som i stor grad yter sine tenester ved å bruke vertskommune er for meg eit tankekors. Ja, ein har eit lokaldemokrati, men når kan vi snakke om at demokratiet vert uthola?

Så kan eg legge til at eg syns heile saksfeltet er vanskeleg, og veit ikkje kva eg skal stemme Og eg sit i kommunestyret.

Gammel 21-05-16, 00:32   #152
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, altså, hele greia er veldig vanskelig.

Og strengt tatt virker det som om hva "fortsette som før, som ikke blir helt som før" vet vi ikke engang hva er, for hvor MYE inntektene endrer seg har ingen fasiten på enda, og endrede oppgaver er vel ikke engang nevnt veldig høyt i debatten så om man vet fasiten på det heller vet jeg ikke helt?

Vi bes liksom om å bestemme oss, og så skal staten etterpå fortelle oss hva det vi valgte betyr. (og om de lar oss få velge det)

Men at ting skal bli bedre i sammenslått kommune er jeg sannelig ikke sikker på.

Vi trenger enten ny skole (som betyr å legge ned to) eller heftig oppgradering av de nevnte to. Det skal behandles politisk nå. Men det kommer til å skje noe i alle fall. I bykommunen hadde det vel havnet på listen over "skoler vi må gjøre noe med, på 15. og 16. prioriteringsplass, som betyr sånn innen 2030" ca...

Gammel 21-05-16, 00:41   #153
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss fikk vi ikke flertall for å holde folkeavstemming, så vi må forholde oss til en innbyggerundersøkelse som vi vil få presentert til mandag. Jeg sitter også i kommunestyret og har ikke bestemt meg for om jeg kommer til stemme ja eller nei når vi endelig skal bestemme det. Men vi er den største bykommunen i samarbeidsavtalen, og vi vil ikke tape noe økonomisk ved å ikke slå oss sammen. Vi vil miste gulrøttene, men de er jo også nødvendige i den relativt lange fasen det vil ta å få effektiviseringsgevinst av en sammenslåing. Antakeligvis så er det større sjans for at motstanden mot sammenslåing vil være større i de mindre kommunene rundt oss, så det er ikke sikkert det blir noen reell valgmulighet igjen når vi skal stemme over dette i siste møte før sommeren. Hva så fylkesmannen vil gjøre i etterkant er jo også usikkert.

Jeg har forøvrig blitt mer skeptisk underveis. Var egentlig ganske åpen for at det kunne være lurt å bli større kommuner, men etter å ha fulgt debatten og satt meg mer inn i det, så begynner jeg å helle mer til at det er vanskelig å skulle gå for det. Det er så mange ting som er usikkert. Regjeringen vil jo ikke si noe om vi skal få flere oppgaver til større kommuner. Og de kommunene vi nå snakker med er veldig små i innbyggertall og store geografisk. To andre kommuner har sagt nei for en stund siden, de hadde vært mer interessante å få med oss. Men de vil jo ikke, så det er jo ikke noe alternativ, og da tenker jeg litt sånn at hva er da vitsen? Hvertfall dersom de små ikke vil innlemmes i oss? Ønsker de derimot det, så er det jo spesielt å si nei til dem.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 00:44   #154
LaBanga
fri

LaBanga sin avatar

Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, altså, hele greia er veldig vanskelig.

Og strengt tatt virker det som om hva "fortsette som før, som ikke blir helt som før" vet vi ikke engang hva er, for hvor MYE inntektene endrer seg har ingen fasiten på enda, og endrede oppgaver er vel ikke engang nevnt veldig høyt i debatten så om man vet fasiten på det heller vet jeg ikke helt?

Vi bes liksom om å bestemme oss, og så skal staten etterpå fortelle oss hva det vi valgte betyr. (og om de lar oss få velge det)

Nemlig!

Har litt sansen for noe en sa i denne sammenheng: Er du i tvil om du skal gifte deg, så lar du være. Eller i det minste bruker litt mer tid på å bli sikkert.

Det er et rotterace av en tidsplan som gjør at det er mye hastverksarbeid rundt omkring. Intensjonsavtalene er veldig lite konkrete.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-16, 02:12   #155
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tenk om Sanner & co kunne byrja med oppgåvefordeling og inntektssystem. Så regionar, og til slutt kommunane. Eg kjenner på at dagens prosess har byrja i feil ende. Folk er forvirra og halvredde for heile opplegget, og eg lurer nesten på om regjeringa gjer det på denne måten med vilje? Kva er egentlig agenaden her?

Gammel 21-05-16, 08:47   #156
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Tenk om Sanner & co kunne byrja med oppgåvefordeling og inntektssystem. Så regionar, og til slutt kommunane. Eg kjenner på at dagens prosess har byrja i feil ende. Folk er forvirra og halvredde for heile opplegget, og eg lurer nesten på om regjeringa gjer det på denne måten med vilje? Kva er egentlig agenaden her?

Fullstendig enig! Og eg syns regionane er viktigast. Me treng eit mellomnivå - og det må vere større enn fylka i dag.

Gammel 21-05-16, 12:21   #157
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Fullstendig enig! Og eg syns regionane er viktigast. Me treng eit mellomnivå - og det må vere større enn fylka i dag.

Kvifor MÅ det det? Sjå på Sverige: dei har no så store regionar at dei har innført eit mellomledd til som blir kalla kommunalforbund. Vi har allereie tendensar til det same fleire stader i Noreg, med uoffisielle regionråd.

Vart helsevesenet betre og mindre byråkratisk då det gjekk frå fylkesinndeling til regionar? Kor lett er det å påvirke regionkontora til NVE, Vegvesenet, Vassregionmyndet, Mattilsynet, osb?

Eg meiner ein burde starta på toppen, men å rydde opp i regioninndelingane til dei ulike statlege etatane. Der kunne ein spart mykje på samkjøring. Eg har vore med på fleire regionale planprosessar der fleire ulike regionkontor må involverast, og einast. Dei har ofte heilt ulike rutiner og meiningar. Vegmyndet i region midt kan godkjenne sykkelstativ på bussen, mens region vest ikkje gjer det. Berre synd bussen er ei av hovedrutene i fylket, som krysser vegvesenet si regiongrense 12 gonger om dagen.

Om regionane til staten er samkjørte, vil det vere mykje enklare å sortere oppgåver mellom stat og region, og samkjøre mellom fylkesmann og fylkeskommune. Nokre oppgåver kunne heilt sikkert vore flytta frå statlege føretak til fylkeskommunen, men det er og oppgåver som gjerne kunne gått andre vegen. Konsesjon for kraftverk er eitt døme: NVE er konsesjonsmynde for dei store kraftverka, fylkeskommune og kommune er høringsinstansar. For dei små kraftverka er fylkeskommunen mynde, NVE og kommunen er høringsinstans. Mikrokraftverka blir avgjorde av kommunen etter plan og bygningslova, der fylkeskommunen er høringsinstans. Dermed må det vere kompetanse på kraftverk og miljøkonsekvensar i alle kommunar, alle fylkeskommunar, hos fylkesmannen, og hos NVE. Forureiningsmynde er like rotete, om ikkje verre. Der kjem og vassregionmynda inn i bildet.

Veit ein kva for oppgåver som skal løysast, er det mykje enklare å finne dei rette geografiske inndelingane. Prosessen som har vore kjørt no har vore fullstendig kaos. Ein skal og vere klar over at desse økonomiske gulrøttene er vissvass på regionnivå. Trøndelagfylka fekk unntaksløyve direkte frå Sanner, for å sikre at dei ikkje skulle tape 10 eller 20 millionar i året til samferdsel. Østlandsfylka har fått beskjed om at dei ikkje kan vente same unntak, og der er tapet rekna ut til å vere over 100 millionar i året.

Stortinget sendte, etter grundig dialog med mellom anna KS, oppdrag til regjeringa om å finne ut kva for oppgåver som skulle flyttast frå stat til fylke, fra fylke til kommune. Det var ei relativt lang liste, som tok for seg nokre av dei utfordringane eg har nevnt over. Det var og sagt temmeleg rett ut at landbruk skulle flyttast frå fylkesmann til fylkeskommune, slik at fylkesmannen blir meir reinodla kontrollorgan, mens fylkeskommunen tek utviklingsoppgåvene. Svaret frå regjeringa er det mest tannlause eg nokon gong har sett. Dei hadde spurt dei ulike fagetatane, og dei hadde ikkje lyst til å gje frå seg dei oppgåvene stortinget meinte dei burde sleppe, og det var den saka.

Gammel 21-05-16, 14:33   #158
Malama

Malama sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.

Nemlig!

Har litt sansen for noe en sa i denne sammenheng: Er du i tvil om du skal gifte deg, så lar du være. Eller i det minste bruker litt mer tid på å bli sikkert.

Det er et rotterace av en tidsplan som gjør at det er mye hastverksarbeid rundt omkring. Intensjonsavtalene er veldig lite konkrete.

Nettopp. Tidsplan og rekkefølge virker rett og slett helt feil og det hele blir bare kaos. Det virker rett og slett useriøst at vi skal ha folkeavstemming over noe vi ikke vet hva er, som sikkert overstyres tilslutt likevel, og om vi DA vet hva som reelt er alternativene vil tiden vise, liksom. Vi gikk bort og stemte. For det skal man. Men, det virket litt sånn.... ehh... ikke helt på ekte. Litt for absurd.

Gammel 21-05-16, 14:58   #159
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er merkelig at man har sånn klokkertro på at størst er best. Se på helseSørØst og Oslo Universitetssykehus. Se på Sykehjemsetaten i Oslo. De har åtte(8)(8!! ) direktører.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-16, 22:57   #160
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gajamor: VELDIG bra innlegg. Særskilt utfordringane i høve kraftverk er eit dagleg problem for veldig mange (og korleis NVE kan få lov å operere som dei gjer, er meg ei gåte, men det skal eg ikkje ta her!).

Denne prosessen skulle byrja på topp. Og, som du seier, må regionane ryddast opp i, slik at dei er like uavhengig av om det er helse eller politi, osv ...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:12.