|
|||||||
| Jåleforumet Forum for hudpleie, hår, sminke, kropp mm. |
| Se resultatene: Kva for ein påstand passer best for deg? | |||
| Eg synest idealet om hårfjerning er kvinneundertrykkande og lar håret vokse |
|
4 | 3,48% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armhule likevel når eg skal ut blant folk |
|
6 | 5,22% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg barberer armar/leggar ute blant folk |
|
25 | 21,74% |
| Idealet er kvinneundertrykkande, men eg gjer det likevel på grunn av personleg velvære |
|
16 | 13,91% |
| Kroppshår er stygt/ekkelt/lite feminint og eg fjerner alt/mykje heile året |
|
3 | 2,61% |
| Eg fjerner kroppshår, og meiner det har lite med kvinnerolle og forventningar å gjere |
|
40 | 34,78% |
| Eg fjerner kroppshår fordi det er fint |
|
16 | 13,91% |
| Anna. Spesifiser i tråden |
|
5 | 4,35% |
| Deltakere: 115. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
can-jur
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og lære
Om du ikke ser nyanseforskjellen mellom å synes folk er ekle (jeg har armhulehår er jo da ekkel) og synes bæsj, puss, snørr og oppkast på avveie er ugreit så tror jeg faktisk ikke jeg greier å forklare deg forskjellen heller.
|
|
|
|
#82 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreEg er med Agenten og Nenne, det er mange naturlige ting som er ekle. Eg skal ikkje utbrodere lista til 007 vidare
|
|
|
|
#83 |
|
Ferdiglada
Ho sa vel aldri at det er MENNESKET som er ekkelt??
|
|
|
|
#84 |
|
Leser
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreAngående det å legge merke til ting (med folk, steder, objekter): Jeg opplever at hvis jeg av en eller annen grunn har begynt å legge merke til en spesiell ting kan jeg ikke slutte. Det er som noe man har lært på skolen, hvis man vet når 1.verdenskrig startet så kan man ikke bare velge å ikke vite det når det passer. Typisk eksempel: da jeg begynte å strikke, begynte jeg å legge merke til farger, nå ser jeg med en gang om farger matcher og hva folk har på seg, før kunne jeg ikke - om det så gjaldt livet - ha fortalt hva kollegar gikk med for klær.
|
|
|
#85 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg syns vel en kan skille på kroppshår og normal hygiene. Å ikke vaske seg etter man har spydd, tørke snørr eller vaske seg i ørene er jo som oftest et tegn på at man ikke klarer å ta hånd om seg selv, enten det er fordi man er barn, gammel, syk eller rusmisbruker. Å ikke ta vekk kroppshår kommer ikke i samme kategori for meg. |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Fortynnet
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg syns bare hijab-sammenligningen er totalt fjern. Jeg ser stadig flere jenter helt ned i 2-3-årsalderen med hijab. Dette er en totalt kvinneundertrykkende skikk, som er begrunnet med at menn ikke skal bli fristet. Jenter blir oppdratt til at de ikke KAN vise seg blant folk uten at hodet er pakket inn, og får vite at det er en allmektig Gud som har ment det sånn. Det er noe helt, helt annet enn at hår på leggene og under armene ikke er så moderne nå, og at mange kvinner velger å fjerne det (det var f.eks. helt vanlig med hår under armene da jeg var liten, ikke SÅ lenge siden i den store sammenhengen). Det er ikke sånn at alle kvinner MÅ barbere bort alt kroppshår. Selv om flertallet har glatte legger og bare armhuler i sommerhalvåret, tror jeg veldig mange av oss lever helt fint med litt mer hår iblant, både på oss selv og andre. Jeg syns heller ikke det er ekkelt med hår, selv om jeg foretrekker glatte bein på meg selv. Da jeg var barn på søttitallet syntes jeg forresten det var ekkelt når jeg så store hårdusker under armene, men det var ihvertfall ikke fordi jeg hadde blitt opplært til å synes det - "alle" var jo sånn. |
|
|
|
|
|
#87 |
|
Epikur
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreFor min del handler ikke undertrykkingen vel så mye om utseendeidealet som at man må bruke TID på det. Det er tid og oppmerksomhet som stjeles fra ting som er morsommere. Den mest briljante måten å holde kvinner i sjakk på er å avkreve dem en mengde aktiviteter som gjør at de ikke får fordypet seg eller får tid til å slåss for noe. Hvordan skal man rekke å redde verden eller være original og kreativ når man har et skjønnhetsregime som kan ta timer? Løsnegler, extensions, løsvipper, voksing, barbering, selvbruning, tåneglelakk, napping, tannbleking, beinharde treningsregimer, diverse kurer, osv osv.
|
|
|
#88 |
|
© All rights reserved
|
Jeg synes hår er ekkelt. Snørr også. Det er ikke det samme som å synes behårede folk eller snørrete babyer er ekle. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Dragedytteren
|
Godt poeng. Sosialistisk Ungdom hadde for leeenge siden en kampanje der slagordet var noe sånt som "Det blir ikke revolusjon så lenge jenter bare teller kalorier". Hårfjerning blir enda en ting på listen som skal krysses av for å være fin nok og god nok - før man kan begynne å bry seg om resten av verden.
|
|
|
#90 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreFilifjonka: Hijab er ikke en TOTALT undertrykkende skikk. De fleste i Norge som bruker det, gjør det av samme grunn (subjektivt) som vi barberer leggene. De blir ikke tvunget til det fra de er to år. Det finnes vestlige samfunn hvor kvinner blir tvunget tul å gå med skjørt, og det finnes arbeidsplasser hvor man blir presset til å gå med høye hæler. Det betyr jo ikke at all bruk av skjørt og høye hæler er totalitært undertrykkende.
|
|
|
#91 |
|
Fortynnet
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg er ikke noe for andre religiøse sekter der kvinner må gå med f.eks. skjørt heller. De er det vel ikke mange igjen av heller - leste nettopp en lang reportasje om Smiths Venner, der kvinnene nå gikk helt vanlig kledd med bukser og hva slags hår de ville. Og jeg syns virkelig ikke en kleskode på en arbeidsplass kan sammenlignes med hijab på heltid. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Leser
|
Poenget til Kanina er vel at i Norge må ikke muslimske kvinner gå med hijab, på samme måten som vi ikke må barbere leggene. Da bør man jo regne hijab inn under samme kategori som barbering.
|
|
|
#93 |
|
Librocubicularist
|
Analogien for min del går på dette at veldig mange avskriver skikken som undertrykkande, fordi det er noko dei har vald sjølv, på akkurat same måte. Argument av typen "Opprinneleg er skikken slik og sånn, men for meg personleg handler det om eit val eg har gjort som er høgst personleg" finn ein når det gjeld begge deler. Og når det dukker opp trådar på FP om når ein skal begynne å instruere barn i å fjerne hår eller når ein skal tillate det, er det jo åpenbart eit sosialt press som overføres mellom generasjonar. Sjølv om det religiøse aspektet ikkje er det same, er det fleire klare parallellar.
|
|
|
|
#94 |
|
can-jur
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreAt hårfjerning er kvinneundertrykkende er jeg bare delvis enig i.
|
|
|
|
#95 |
|
Ferdiglada
Villig til å vedde mykje på at en eventuell sanksjon ved manglande hijab er veldig mykje verre enn en "sanksjon" mot ubarberte leggar.
|
|
|
|
#96 |
|
|
Mens norske jenter vokser opp med press med motsatt fortegn. Unge jenter i dag lurer på om de noengang kan få seg kjæreste fordi de har kroppshår, hip dip (!) og ikke thigh gap. Er det virkelig noe bedre? Det er lett for oss som er voksne å tenke at vi gjør det totalt frivillig osv. men leser man litt på f.eks. Kvinneguiden, blir man fort ganske sjokkert, fortvila og sint over det kroppspresset unge jenter vokser opp med i dag. Og det bidrar vi til når vi omtaler kroppshår som ekkelt og usexy.
|
|
|
|
#97 |
|
|
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg fjerner hår i perioder, når høvelen er i dusjen og ikke er for sløv.
|
|
|
#98 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreSpørsmålet er vel om kroppsidealer automatisk er kvinneundertrykkende, eller om det til en viss grad bare kan regnes som et ideal og uttrykk for kultur. Som voksen vet jeg jo godt at dersom jeg sluttet å barbere legger og armhuler hadde jeg nok sannsynligvis ikke fått kommentarer på dette. Og dersom noen hadde valgt å si noe, så hadde jeg nok tenkt mitt om dem. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [Spinnoff] Hårfjerning - liv og læreJeg barberer legger og under armer nå og da. Det er kulturelt betinget vil jeg si. Jeg føler meg mer vel når jeg fjerner hårene på leggene om jeg går i skjørt, men det er ikke fordi leggene føles mer behagelige uten hår, det er vel bare det at jeg har lært meg til å se på det som mindre pent med hår. Jeg ser ikke på andres hår og tenker at de er ekle da. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland