Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-16, 16:21   #21
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er ikke førstemann til mølla lenger. Man må søke innen et gitt tidsrom på ca 2 uker (tror jeg). Det er heller ikke noen vanskelig teknisk løsning for å få det til (behov for BankID osv).

Det synes jeg er en lur ordning. Hos oss er også sommerskolen gratis, men det er førstemann til mølla. Påmeldinga har de siste to årene åpnet klokka 10 - et tidspunkt som neppe alle har mulighet til å sitte parat vil jeg tro.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 16:34   #22
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan virkelig ikke legge ned et godt tilbud som folk står i kø for å benytte seg av, bare fordi ikke enda flere står i kø for å benytte seg av det altså. Ærlig talt.

Jeg tror ikke sommerskolen har så stor betydning for barns utdanning at det gir noen reell konkurransefortrinn for dem som går der. I alle fall ikke ut i fra det jeg hører mine venner i Oslo fortelle om. Det virkelige konkurransefortrinnet har mange av disse barna fra før og uansett, fordi de har foreldre som sørger for å sende dem dit.

Å legge ned sommerskolen vil ikke gjøre barn av ressurssterke foreldre bedre eller dårligere stilt; de vil fortsatt ha et fortrinn over barn av foreldre med færre ressurser. Det er rett og slett ikke alt man kan utjevne, og sommerskolen tror jeg er en dråpe i havet i utdanningssammenheng.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 16:34   #23
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også er jeg supermisunnelig på Oslo-skolens sommerskoletilbud!

Gammel 09-08-16, 16:45   #24
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet kunne enkelt vært løst ved at skolene informerte foreldre til svake elever som kunne ha nytte av sommerskolen om tilbudet og påtok seg å melde evt. interesserte elever på. Et visst antall plasser burde absolutt vært holdt av til de mest ressurssvake da en "førstemann til mølla"- ordning ofte ikke er til deres fordel. Jeg synes sommerskole er et godt tilbud, men dersom den ble laget for å prøve å utjevne forskjeller, er dagens ordning håpløs. Jeg ser forresten det samme på skolen der jeg jobber. Vi har et utmerket tilbud om matte-leksehjelp en gang i uken, gratis og med utdannede matematikklærere til stede, men det er stort sett de mest ressurssterke elevene som benytter seg av tilbudet. Veldig synd at det er slik.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 17:10   #25
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo er det ikke førstemann til mølla, men loddtrekning. På endel kurs kommer alle med, fordi de bare setter opp fler klasser basert på påmeldte.

Enig i at lærerne kunne aktiviseres mer i påmeldingen, også kunne det også vært egne måter for dem å tagge elever med prioritet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 17:39   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

. Vi har et utmerket tilbud om matte-leksehjelp en gang i uken, gratis og med utdannede matematikklærere til stede, men det er stort sett de mest ressurssterke elevene som benytter seg av tilbudet. Veldig synd at det er slik.

Er det 3nter? For det er ikke egentlig et tilbud myntet på ressurssvake matteelever.

Gammel 09-08-16, 18:27   #27
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

I de familiene jeg møter med barn som ikke er på sommerskole men burde vært det, kan det ofte knyttes til:

-Foreldrene har ikke forstått konseptet pga språk.
-Foreldrene er for ustrukturerte til å få med seg info og/eller melde på.
-Info og påmelding via internett er vanskelig.
-Familien skal til opprinnelsesland hele ferien.

De tre førstnevnte årsakene tenker jeg man burde få gjort noe med. Det vil i så fall kreve ressurser for skolene eller AKS.

Gammel 09-08-16, 19:09   #28
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Observatøren, her.

Jeg tenker at det er enklere å gjøre sommerskolen obligatorisk for enkelte grupper etterhvert når den har fått et solid fotfeste ellers.

Sommerskolen i Oslo har eksistert i godt over 10 år, så den har jo et solid fotfeste.

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Har tenkt på det samme. Kanskje vært lurt å kalle det noe annet enn "skole"? Feriekurs for eksempel, eller ferieklubben. Tror "skole" skremmer mange barn fra å ville være med. Det er jo et fantastisk tilbud, som kommer oppå at AKS har åpent i samme tidsrom, så akkurat der er vi i Oslo virkelig heldige.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg tror ikke sommerskolen har så stor betydning for barns utdanning at det gir noen reell konkurransefortrinn for dem som går der.

Det tror ikke jeg heller, og jeg jobber der. Og denne artikkelen sier vel omtrent det samme. Jeg har naturfag og tingene vi driver med er i hovedsak ting som er utenfor de ordinære kompetansemålene i skolen og oppleggene er ofte preget av at de skal ha litt wow-effekt. Jeg tror naturfag-kursene er godt egnet til å vekke elevers interesse for realfag. Andre fag skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har bare hatt naturfag.

Jeg mener at sommerskolen er kjempebra og et fantastisk tilbud. Men det er mye annet enn det faglige som gjør det så bra. Barn får møte andre barn fra andre skoler, og utvikler sosial kompetanse. De blir kjente med nye skoler og nye steder og de får gjøre andre ting enn å bare henge formålsløst hjemme. Jeg tenker at de elevene som har størst utbytte av sommerskole og som burde være der, i hovedsak er de elevene på mellomtrinnet som ellers ville vært alene hjemme hele dagen og de som trenger å oppleve sosial mestring på en annen arena enn hjemmeskolen.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 20:02   #29
Lizzie

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kjenner flere unger, inkludert mine egne, som nekter å gå på sommerskolen fordi det er skole. En annen betegnelse hadde kanskje hjulpet noe.

At de heller ikke har trivdes sosialt de gangene de har prøvd har ikke hjulpet på motivasjonen for å melde seg på. Det var første gang i år at de ikke var påmeldt, men de har avbrutt oppholdet tidligere pga mistrivsel.

Gammel 09-08-16, 20:04   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om de ikke har likt det hadde det vel ikke hjulpet om det het noe annet? Jeg syns det er viktig at det heter skole, slik at de faktisk har en forventning om at de skal lære noe, og være med på et fastsatt opplegg.

Gammel 09-08-16, 20:10   #31
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Også er jeg supermisunnelig på Oslo-skolens sommerskoletilbud!

Gammel 09-08-16, 20:14   #32
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo faktisk skole, og mye av det som er vanlig i Osloskolen (og mange andre skoler i Norge), er jo med inn i sommerskolen. Blant annet at det alltid er et mål for dagen (eller timen). Oppleggene foregår i klasserom, jeg er lærer, det er fokus på regler og rutiner osv. Elever som trodde de skulle på noe annet enn skole hadde nok blitt ganske skuffa, og for meg som skal være lærer i en veldig uvanlig situasjon (med elever kontinuerlig fra 8.45 til 16.00 hver dag, jeg rekker ikke engang pause) ville det nok for bli uholdbart om ikke elvene kom med visshet og forventning om at de skal på skole.

Gammel 09-08-16, 20:17   #33
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Frøkna mi har fått plass på to kurs denne sommeren, så det er nok plasser i alle fall. Hun begynner i andre klasse nå.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 20:28   #34
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det 3nter? For det er ikke egentlig et tilbud myntet på ressurssvake matteelever.

Er det 3hvafornoe?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 20:29   #35
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Frøkna mi har fått plass på to kurs denne sommeren, så det er nok plasser i alle fall. Hun begynner i andre klasse nå.

Det gjelder nok ikke alle kurs. Det har vært ventelister på alle kursene jeg har hatt i sommer.

Gammel 09-08-16, 20:31   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg var inne og tittet på restplasser nå, og de eneste plassene soom er igjen er prøv byggfag for 9. klasse akkurat nå.

Gammel 09-08-16, 20:41   #37
Input

Input sin avatar

Standard

Tror ikke de sidene er oppdatert. Man kan ringe rundt til de ulike basene og høre om de har ledige plasser og da får man komme med én gang om det er.

Gammel 09-08-16, 20:43   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

ah, takk for info! Tenkte vi kunne se om det var noe neste uke.

Gammel 09-08-16, 20:45   #39
Input

Input sin avatar

Standard

Ring til aktuelle baser og spør sånn i lunsjtider på mandag og gjerne nå på fredag, i tilfelle de allerede da har fått beskjed om elever som ikke kommer. Det er alltid elever som ikke møter opp og de mister plassene sine. Uke 33 er erfaringsmessig den uka det er mest frafall. Jeg fikk én ny elev midt på dagen i går og én i dag tidlig. Jeg skulle hatt 32 elever, men har 26. Altså har det vært 6 elever som ikke har kommet. Står man på venteliste må man selv ringe og høre om det er ledig plass, og det er det vel også ganske få som gjør.

Gammel 09-08-16, 20:54   #40
Input

Input sin avatar

Standard

Sånn har det i hvert fall vært på de basene jeg har jobbet i sommer. Garanterer ikke at det er sånn på alle.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.