|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?
Det synes jeg er en lur ordning. Hos oss er også sommerskolen gratis, men det er førstemann til mølla. Påmeldinga har de siste to årene åpnet klokka 10 - et tidspunkt som neppe alle har mulighet til å sitte parat vil jeg tro. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bedreviter
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Man kan virkelig ikke legge ned et godt tilbud som folk står i kø for å benytte seg av, bare fordi ikke enda flere står i kø for å benytte seg av det altså. Ærlig talt. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Problemet kunne enkelt vært løst ved at skolene informerte foreldre til svake elever som kunne ha nytte av sommerskolen om tilbudet og påtok seg å melde evt. interesserte elever på. Et visst antall plasser burde absolutt vært holdt av til de mest ressurssvake da en "førstemann til mølla"- ordning ofte ikke er til deres fordel. Jeg synes sommerskole er et godt tilbud, men dersom den ble laget for å prøve å utjevne forskjeller, er dagens ordning håpløs. Jeg ser forresten det samme på skolen der jeg jobber. Vi har et utmerket tilbud om matte-leksehjelp en gang i uken, gratis og med utdannede matematikklærere til stede, men det er stort sett de mest ressurssterke elevene som benytter seg av tilbudet. Veldig synd at det er slik. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?I Oslo er det ikke førstemann til mølla, men loddtrekning. På endel kurs kommer alle med, fordi de bare setter opp fler klasser basert på påmeldte.
|
|
|
#26 |
|
Bedreviter
|
Er det 3nter? For det er ikke egentlig et tilbud myntet på ressurssvake matteelever. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?I de familiene jeg møter med barn som ikke er på sommerskole men burde vært det, kan det ofte knyttes til:
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sommerskolen i Oslo har eksistert i godt over 10 år, så den har jo et solid fotfeste.
Det tror ikke jeg heller, og jeg jobber der. Og denne artikkelen sier vel omtrent det samme. Jeg har naturfag og tingene vi driver med er i hovedsak ting som er utenfor de ordinære kompetansemålene i skolen og oppleggene er ofte preget av at de skal ha litt wow-effekt. Jeg tror naturfag-kursene er godt egnet til å vekke elevers interesse for realfag. Andre fag skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har bare hatt naturfag.
|
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Jeg kjenner flere unger, inkludert mine egne, som nekter å gå på sommerskolen fordi det er skole. En annen betegnelse hadde kanskje hjulpet noe.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Om de ikke har likt det hadde det vel ikke hjulpet om det het noe annet? Jeg syns det er viktig at det heter skole, slik at de faktisk har en forventning om at de skal lære noe, og være med på et fastsatt opplegg.
|
|
|
#32 |
|
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Det er jo faktisk skole, og mye av det som er vanlig i Osloskolen (og mange andre skoler i Norge), er jo med inn i sommerskolen. Blant annet at det alltid er et mål for dagen (eller timen). Oppleggene foregår i klasserom, jeg er lærer, det er fokus på regler og rutiner osv. Elever som trodde de skulle på noe annet enn skole hadde nok blitt ganske skuffa, og for meg som skal være lærer i en veldig uvanlig situasjon (med elever kontinuerlig fra 8.45 til 16.00 hver dag, jeg rekker ikke engang pause) ville det nok for bli uholdbart om ikke elvene kom med visshet og forventning om at de skal på skole.
|
|
|
|
#33 |
|
Tøff
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Frøkna mi har fått plass på to kurs denne sommeren, så det er nok plasser i alle fall. Hun begynner i andre klasse nå.
|
|
|
#35 |
|
|
Det gjelder nok ikke alle kurs. Det har vært ventelister på alle kursene jeg har hatt i sommer.
|
|
|
|
#37 |
|
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Tror ikke de sidene er oppdatert. Man kan ringe rundt til de ulike basene og høre om de har ledige plasser og da får man komme med én gang om det er.
|
|
|
|
#39 |
|
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Ring til aktuelle baser og spør sånn i lunsjtider på mandag og gjerne nå på fredag, i tilfelle de allerede da har fått beskjed om elever som ikke kommer. Det er alltid elever som ikke møter opp og de mister plassene sine. Uke 33 er erfaringsmessig den uka det er mest frafall. Jeg fikk én ny elev midt på dagen i går og én i dag tidlig. Jeg skulle hatt 32 elever, men har 26. Altså har det vært 6 elever som ikke har kommet. Står man på venteliste må man selv ringe og høre om det er ledig plass, og det er det vel også ganske få som gjør.
|
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?Sånn har det i hvert fall vært på de basene jeg har jobbet i sommer. Garanterer ikke at det er sånn på alle.
|
|
![]() |
|
|