Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-16, 21:00   #41
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Er det 3hvafornoe?

Beklager, jeg blingset på tretallet. Det heter Ent3er (uttales enter) og er et mattetilbud til elever i en rekke kommuner der det finnes et universitet eller høgskole. Drives i regi av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering, holdes av realfagsstudenter og er åpent for elever fra 10. klasse og ut videregående.

Nå i mai hadde de døgnåpen telefon- og onlinesupport for 10. klassinger som hadde kommet opp i matte. Ellers kjøres det ettermiddagsgrupper i mattematikk gjennom hele skoleåret. Anbefales for elever med 3, 4 eller 5, som ønsker å forbedre mattekarakteren, eller toppelever som bare vil ha noe mer avansert å bryne seg på.

http://www.ent3r.no

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 21:02   #42
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neida, det er vanlig matteleksehjelp. :-) (Mest beregnet for elever som vil prøve på toreren eller treeren.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 21:03   #43
Millen
Klare sjøl

Millen sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Millen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtidMillen har en fantastisk fremtid
Standard

Min skulle på sommerskolen denne uken, men droppet det avar ulike årsaker.
Hun har fått plass neste uke og så da får vi se hvat som skjer.

Gammel 09-08-16, 21:13   #44
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Neida, skjønner at noen kurs er mer populære enn andre altså. Vi er uansett veldig fornøyde med kursene, og hun har det gøy. Skole eller ei.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 07:18   #45
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Det er jo faktisk skole, og mye av det som er vanlig i Osloskolen (og mange andre skoler i Norge), er jo med inn i sommerskolen. Blant annet at det alltid er et mål for dagen (eller timen). Oppleggene foregår i klasserom, jeg er lærer, det er fokus på regler og rutiner osv. Elever som trodde de skulle på noe annet enn skole hadde nok blitt ganske skuffa, og for meg som skal være lærer i en veldig uvanlig situasjon (med elever kontinuerlig fra 8.45 til 16.00 hver dag, jeg rekker ikke engang pause) ville det nok for bli uholdbart om ikke elvene kom med visshet og forventning om at de skal på skole.

Enig. Storebror har vært heldig, men mange av barna jeg kjenner som ikke vil mer, var på kurs med bråk og tull på lavt trinn. Det tenker jeg kan henge sammen med forventning og om barna er påmeldt av foreldre eller velger selv. Matte med svømming feks, det blir mye matte om du hadde mest lyst til å bade.

På høyere trinn tror jeg det er mindre tull, naturlig nok, men dem som da var falt fra kommer ikke tilbake.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-16, 10:03   #46
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En av venninnene til snuppa hadde blitt skikkelig overrasket over at de skulle ha matteundervisning HVER dag på kurset "Regndansen". Men det var etter førsteklasse.

Begge mine liker sommerskolen godt. De liker det skolearbeidet hvor man får fordype seg, og det er jo akkurat det de får mulighet til på sommerskolen.

Jeg tror nok også at det kan være en del unger som blir tvunget til å gå sommerskolekurs de egentlig ikke vil på på de laveste trinnene, og at det skaper en del støy. Etterhvert som de blir større så finnes det flere alternativer, og de som melder seg på kurs vil faktisk være der.

Gammel 19-08-16, 15:26   #47
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Nå er det ikke noe tilsvarende her lenger, men den gang det var var det loddtrekning - bare at noen plasser ble fordelt til barn som trengte det. Det ble ikke kommunisert, men jeg vet at noen plasser ble fordelt etter samarbeid med barnevern/ sosialtjeneste.

Det er sånn at pengene blir mest effektivt brukt hvis det er "nøden som styrer", men for en del tilbud anser man at tilbudet - og de som trenger det mest - er mest tjent med at det er barn fra ressursrike familier med på sånne ting. Delvis fordi det er nyttig ifht sosial kompetanse, dels fordi da blir det oppfattet som er barnetiltak, og ikke et fattigdomstiltak.

For øvrig misunner jeg Oslo sommertilbudet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-16, 01:00   #48
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

"styrt loddtrekning" er vel den beste måten å drive dette på, sånn Charlie beskriver.

Og ja, jeg misunner dere dette tilbudet, det er jo helt fantastisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:40.