|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: HverdagsglederJeg har også hatt perioder hvor jeg har gravd meg ned i alt som var vondt og vanskelig. Det er mulig å snu slikt!
![]() |
![]() |
#23 |
can-jur
|
![]() Sv: HverdagsglederJeg liker å drive med klesvask. Det høres kanskje absurd ut, men klesvasken minner meg om hvor utrolig heldig jeg er som har fire flotte unger og er gift med en fin fyr.
![]() |
![]() |
#24 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HverdagsglederEg trur det handlar om å konsentrere seg om her og nå - slik at ein faktisk har fokus - utan å tenke på det dumme som kan komme i morgon, eller som var i går. Greier ein dette, så kan ein nyte øyeblikka.
![]() |
#25 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: HverdagsglederVannklosett.
![]() |
#26 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HverdagsglederEn sykkeltur, snapchat fra barnebarnet mitt, et glass vin, en kopp te, besøk av en venn er fantastiske hverdagsgleder. ☺️ |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HverdagsglederTid og ro til å lese ekstra lenge sammen med vesla på kvelden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Aug 2016
Hvor: Vestlandet
![]() |
![]() Sv: HverdagsglederJeg tror det handler litt om å kjenne seg selv tilstrekkelig til å vite hva som gir en selv glede og ro, også gjøre mer av dette. Tilsvarende må en drite i alle disse tingene som virker viktige for mange, men som bare ikke er din greie. Jeg blir f.eks. glad av rolige morgener hvor jeg og poden pusler med hver vårt og ikke skal noe spesielt. Da smaker kaffen ekstra godt, jeg kan få lyst til å bake, eller komme i ryddemodus og kose meg med det. Jeg har samtidig erkjent at jeg virkelig ikke liker ski, svømmehaller, meditasjon eller å sole meg - for eksempel. Og det er så deilig å gi skikkelig bæng i det! Jeg er jo ganske god og glad i mye annet, lizm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Unik
|
![]() Sv: HverdagsglederKvardagsgleder for meg er smila eg møter hjå dei rundt 70 ungane som er glade for å sjå meg kvar dag. Ein klem her og der.
![]() |
#31 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: HverdagsglederPasta: Når alt dette er sagt har jeg også perioder hvor realitetene kommer litt for nærme og jeg får en følelse av å ha avslørt "spillet" - hvis du forstår? Tar du livsløgnen fra gjennomsnittsmennesket, osv.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
By the Sea
|
![]() Sv: HverdagsglederDet er ingen motsetning mellom å være "realist" og å se hverdagsgleder? Gledene er vel akkurat like reelle som sorgene? Det er jo ikke sånn at det fæle er det sanne og det fine er "livsløgn?
![]() |
#33 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Hverdagsgleder
Nja...sannheten er jo fæl - altfor fæl til at vi kan ta alt innover oss. Det finnes noe man omtaler som depressiv realisme, som vel og merke gjelder for milde depresjoner (tungt deprimerte kan ha svært forvrengte bilder av egen verdi osv). Man har funnet at mildt deprimerte har et mer realistisk bilde av egen innflytelse, hvor mye de har kontroll over, osv. enn de som er ikke-deprimerte. De jeg kjenner som er påfallende glade/optimistiske, har ofte også et effektivt psykologisk forsvar - det er mye de ikke erkjenner/tar innover seg/forholder seg til, og/eller de kan ha noen nydelige livsløgner som ser ut til å funke utmerket. Ergo er de litt mindre realistiske, kan man vel si? Denne evnen til å overse litt, holde realitetene på avstand om du vil, er veldig varierende for min del. Nå for tiden er jeg god på å gi litt bæng, og da er det lettere å glede seg over de små ting også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
By the Sea
|
![]() Re: HverdagsglederMennesker har en tendens (det er det forsket på) til å ha mest fokus på det negative som skjer - på den måten kan en dag med mye fint bli ødelagt av en negativ kommentar, f.eks. Med der vokser de små og store negative tingene seg veldig mye større enn de små og store positive tingene. Det er i hvertfall ikke å være realitetsorientert. Jeg har blitt ganske overrasket over hvor stor innflytelse en har på egne tankemønstre og i hvor stor grad automatiserte tankemønstre er førende for livskvalitet. Tidligere trodde jeg at jeg måtte tenke og tenke på de tankene som poppet opp. Det har vært rimelig fint å oppdage at de automatiserte tankemønstrene (som dannes i tidlig alder, og i praksis er kulturarv fra familien) kan endres gjennom å ta et bevisst valg om å gjøre det. Og det handler ikke om livsløgner - tvert i mot. Med hensiktsmessige (ikke-destruktive) tankemønstre, har langt mer overskudd og evne til å stå stødig i vanskelige perioder og både akseptere og se vanskene rett i øynene. Jeg tror heller det er slik at om man sliter seg selv ut med negative tankemønstre i hverdagen, så er det nettopp da man fortrenger/skjønnmaler/snur seg bort fra reell og krevende problematikk fordi man har ikke energi til å orke det.
![]() |
#35 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: HverdagsglederNevnte jeg gjærbakst tidligere? Det gjorde jeg sikkert, men må si det igjen. Nybakt grytebrød med syltetøy, det blir man jo lykkelig helt ned i tærne av!
![]() |
#36 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Re: Hverdagsgleder
Vi er jo ikke konstruert for å være lykkelige primært, men for å overleve. Det har vært ganske lurt å være litt engstelig, på vakt og oppmerksom på mulige farer (inkludert det å bli avvist av flokken). Det forklarer vel tendensen til å være litt negativ/skeptisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
bits and pieces
|
![]() Sv: HverdagsglederPå mandag var jeg ute og gikk tur. Klatret opp til ei hule på Jeløya i regnet. På vei ned sklei jeg selvsagt og gikk i bakken så det sang med albuen. En gutt på 12-14 år gikk på pokemon jakt med en kompis og må ha sett at jeg falt. Han spurte med bekymring i stemmen om det gikk bra med meg. Jeg burde ikke blitt overrasket, men det ble jeg. Og glad for det varmet skikkelig.
![]() |
![]() |
#40 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() Sv: Hverdagsgleder
Oppskrift på grytebrød?
![]() |
|
|