Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-16, 11:58   #9
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsdelt SFO i Trondheim

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner enten ikke hva dere etterlyser, eller så er jeg kjerringa mot strømmen her. For jeg synes det er helt fint at SFO ikke nødvendigvis er preget av pedagogstyrte opplegg.

Jeg har erfaring som lærer i sommerskolen Oslo, som er et alternativ til AKS (SFO) fordi det er heldagsskole (8.45 - 16), og de elevene jeg har der (som er fra 1. - 4. klasse, altså målgruppa for AKS/SFO) har et helt tydelig behov for at en god porsjon av dagen er frilek. I barnehage er det jo heller ikke sånn (heldigvis) at hver time av dagen består av pedagogstyrte opplegg. Når mitt barn (nå 1. klasse) kommer til AKS, er klokka 14 (og da brukes det en halvtime på spising) og han har vært på skolen siden 8.45. AKS stenger 16.30, og at de da to siste timene av dagen hans kan brukes på noe som oppleves som fritid synes jeg er det beste han kan få. Skysset ut for å leke etter spising? Flott, det er nøyaktig det jeg ønsker at han skal gjøre på AKS. Etter å ha sittet stille hele dagen, er ingenting bedre enn at han får være ute og leke, bruke kroppen sin i klatrestativene, løpe, spille fotball, eller bare sitte på en benk og stirre ut i lufta, som mitt barn ofte velger.

AKS har et veldig godt tilbud av kurs som elevene kan melde seg på, men det anbefales fra AKS at 1.trinnselevene og ofte også 2.trinnselevene ikke melder seg på disse, fordi de har et behov for fritid. For mange av ungene er det jo hjem til middag, lekser og så legge seg etter SFO/AKS.

Og behovet for "oppbevaring" er jo nettopp hele poenget med SFO. Det er til for at de minste barna skal slippe å være alene hjemme mens foreldrene jobber. De har hatt en forholdsvis lang skoledag (jeg ble faktisk overrasket over hvor tøff en skoledag fra 8.45 til 14 er for 6-åringer da jeg begynte å jobbe som lærer) og de trenger mest av alt å få fritid. Jeg skjønner ikke helt ønsket om så veldig mye pedagogisk opplegg, for å være ærlig.

(I ferier er det selvsagt annerledes, da bør SFO/AKS ha et opplegg som ikke innebærer at elevene henger i skolegården hele dagen.)

Ja, der er jeg enig med deg. Jeg synes heller ikke SFO-tiden trenger å være gjennomorganisert. Et spark bak for å komme seg ut i sola, i stedet for masseprodusering av fargeleggingsark har jeg ønsket meg, for det ville jeg også gjort om de var hjemme. Men ellers mener også jeg at SFO faktisk er skole-FRITIDS-ordning, det er barnas fritid, som de bør kunne bruke mye som de vil. Et sted de kan henge med venner og bare leke og gjøre det de har lyst til, med voksne som passer på. Det er toppers å ha tilbud i SFO-tiden, som alternativ til fritidsaktiviteter etter SFO-tiden, sånt som kulturskolen, idrett etc, som barna kan melde seg på, hvis man får til organiseringen rundt dette, for det vil lette logistikken i mange hjem. Men at de skal fylle tiden opplegg og program styrt av pedagoger for å aktivisere dem etter en dag på skolen ser ikke jeg heller poenget med (heller ikke at de skal ha tilsvarende opplegg styrt av folk som ikke er pedagoger, selvsagt).

Det var forresten også poengtert på min nevøs SFO, det var ingen regler der om hva det var lov til å ha med og ikke av egne leker, nettopp fordi det var understreket at dette var barnas fritid. Og det er jeg helt enig i.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:07.