Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva synes du er lettest å bidra med?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-10-16, 22:12   #21
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva synes du er lettest å bidra med?

Kommer jo litt an på hva det er snakk om. Absolutt enklere å bake to kaker selv enn å skulle ringe rundt og finne noen som er villige. Men ikke dersom det var snakk om 10 kaker. Og så kommer det litt an på hvem det er snakk om. I barnas TKD-klubb virker det som det er nok å sende fellesmail om hva som trengs og så melder folk seg raskt frivillig til å bake eller lage vaffelrøre. Mens andre steder er det vanskeligere å få folk til å stille.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 22:13   #22
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaker!? Jeg baker ikke. Hallo - noen må sørge for at bakerstanden får salt til grøten også

Gammel 10-10-16, 22:13   #23
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Enig med Katta - alt som ikke involverer å snakke i telefonen kan jeg stort sett godt gjøre selv (da tenker jeg innenfor det som er vanlig å måtte bidra med i de kretsene jeg beveger meg).

Når det er sagt - akkurat når det gjelder kakebaking er det alltid enklest å be Frøkna om å bake. :the perks of having a teenager:

Gammel 10-10-16, 22:19   #24
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ta på meg begge roller - noen ganger gjør jeg begge deler, noen ganger delegerer jeg bare.

Jeg himler litt innvendig med øynene når folk sier de ikke kan bidra på den ene eller andre måten, når det faktisk er ørten måter å delta på. Når du ikke kan bidra med NOENTING til fellesskapet, handler det om vilje, ikke evne.

Gammel 10-10-16, 22:23   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg kan ta på meg begge roller - noen ganger gjør jeg begge deler, noen ganger delegerer jeg bare.

Jeg himler litt innvendig med øynene når folk sier de ikke kan bidra på den ene eller andre måten, når det faktisk er ørten måter å delta på. Når du ikke kan bidra med NOENTING til fellesskapet, handler det om vilje, ikke evne.

Det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner.

Men ja, av og til dreier det seg om vilje. Fordi man ikke er interessert i det noen har tenkt at fellesskapet skal.

Gammel 10-10-16, 22:30   #26
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gjør selv. Derfor er klassekontakt-rollen mitt mareritt.

Gammel 10-10-16, 22:34   #27
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har heldigvis god erfaring med at folk villig stiller opp med kaker, boller, kaffe og som vakter på arrangement når jeg ber om bistand. Jeg håper dog ikke engasjementet blir brukt opp i de lavere klassene

Men for mindre ting, type det trengs to kaker, så baker jeg like gjerne to når jeg først er i gang.

Input: Bare vent, poden er snart der at det er juleavslutning, fotballavslutning, halloweenfest, sommerfest, klassefest, påskefrokost, klassetur osv osv osv, og alle steder er "kaker og en kanne kaffe" et must

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 22:44   #28
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er i beste fall en sannhet med modifikasjoner.

Men ja, av og til dreier det seg om vilje. Fordi man ikke er interessert i det noen har tenkt at fellesskapet skal.

Nei, Katta. Når det er en hel masse ting som skal gjøres i forbindelse med ulike innsamlingsarrangementer fordi ungene skal på tur, og du har tenkt å sende eget barn, så kan du faktisk finne NOE å bidra med i den lange rekken av muligheter. Jeg skjønner at ikke alle kan bake, stå vakt, selge lodd, kjøpe lodd, skrive innbydelser, kontakte busselskap, sitte i reisegruppe osv. Men NOE hjelp kan du tilby. Så ikke det ender med at bare noen av oss fikser og betaler fordi vi vil at alle skal med og fokuset tross alt er for barna.

Gammel 10-10-16, 22:55   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, Katta. Når det er en hel masse ting som skal gjøres i forbindelse med ulike innsamlingsarrangementer fordi ungene skal på tur, og du har tenkt å sende eget barn, så kan du faktisk finne NOE å bidra med i den lange rekken av muligheter. Jeg skjønner at ikke alle kan bake, stå vakt, selge lodd, kjøpe lodd, skrive innbydelser, kontakte busselskap, sitte i reisegruppe osv. Men NOE hjelp kan du tilby. Så ikke det ender med at bare noen av oss fikser og betaler fordi vi vil at alle skal med og fokuset tross alt er for barna.

Jeg har i ca 2 måneder av livet vært i en situasjon hvor jeg faktisk ikke kunne bidra med noe som helst. Ingenting. Ikke engang å få egen unge avsted, da måtte andre evt ta initiativet til å ta med mitt barn. En gang er det meg, en annen gang kan det være deg. Stort sett er vi heldigvis ikke der.
Jeg opplevde den gangen at klassekontakt ble direkte sint da jeg sa nei. Det var ikke spesielt artig.

Gammel 10-10-16, 23:02   #30
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe hjelp? Hvis man ikke kan noen av de tingene du nevner, hva foreslår du da?

Gammel 10-10-16, 23:13   #31
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Jeg har i ca 2 måneder av livet vært i en situasjon hvor jeg faktisk ikke kunne bidra med noe som helst. Ingenting. Ikke engang å få egen unge avsted, da måtte andre evt ta initiativet til å ta med mitt barn. En gang er det meg, en annen gang kan det være deg. Stort sett er vi heldigvis ikke der.
Jeg opplevde den gangen at klassekontakt ble direkte sint da jeg sa nei. Det var ikke spesielt artig.

Det er veldig lite nyttig å bli sint fordi folk ikke vil eller kan, og hvis det er sånn at man i en husholdning i løpet av et skoleløp ikke har mulighet til å bidra på NOE plan - Ikke bake en kake, ikke være vakt et par timer, ikke skrive, ikke maile, ikke ringe, ikke selge lodd, ikke pante flasker, ikke kjøre, ikke delta i arrangementsgrupper- så skjønner jo også jeg at ressursene er knappe der hjemme. Jeg håper at det ikke er tilfelle så ofte.

Gammel 10-10-16, 23:14   #32
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Noe hjelp? Hvis man ikke kan noen av de tingene du nevner, hva foreslår du da?

Så fremst viljen var der, så hadde jeg sannsynligvis kastet ballen tilbake og spurt om det fantes noe man kunne

Gammel 10-10-16, 23:20   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Så fremst viljen var der, så hadde jeg sannsynligvis kastet ballen tilbake og spurt om det fantes noe man kunne

Hadde du gjort det den gangen hadde jeg antagelig begynt å gråte og hadde opplevd deg som ekstremt pushy. Nesten enklere med hun som ble sint.

Vår familie er som regel med når det trengs, men at det kun er viljen det står på alltid er jeg rett og slett ikke med på.

Gammel 10-10-16, 23:29   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er dårlig på delegering. Jeg ville bakt to kaker heller enn å få noen til å bake en, sånn vanligvis.

Gammel 10-10-16, 23:31   #35
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg også. Klarte knapt å pusse tenner.

Nå kan jeg bidra og gjør det i stor grad. Det er herlig!

Gammel 10-10-16, 23:34   #36
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Det kommer veldig an på. Jeg har ikke noen som helst problemer med å delegere masse på jobb, men der er jo folk der for å gjøre som jeg befaler. Men jeg kan ikke fordra å mase på folk jeg ikke har klare kommandolinjer til.

Jepp, der har du meg og.

Derfor hender det ofte at jeg tar på meg kakebaking selv, så ringer jeg til farmor eller til tanta mi og får dem til å bake.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-16, 23:41   #37
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir jo bare håpløst. Skal jeg gjette meg til noe det muligens er behov for at skal gjøres?

Apropos perioder hvor man ikke kan bidra: Jeg har sånn omtrent fire dager i uka hvor jeg med nød og neppe får gjort det aller nødvendigste. Da må "dusje" ofte utgå, for det er ikke nødvendig nok. Resten av dagene kan jeg kanskje klare noe ekstra, men jeg aner jo ikke hvilke dager. Å spørre meg hva og når jeg kan bidra med noe er som å spå været en bestemt dag neste sommer.

Gammel 10-10-16, 23:45   #38
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Hadde du gjort det den gangen hadde jeg antagelig begynt å gråte og hadde opplevd deg som ekstremt pushy. Nesten enklere med hun som ble sint.

Vår familie er som regel med når det trengs, men at det kun er viljen det står på alltid er jeg rett og slett ikke med på.

Det er litt vanskelig å treffe riktig på kommunikasjon på sånne ting når den er en parten er (ekstremt) sårbar av en eller annen grunn. Jeg har vært der også.

Men, hvis noen formidler til meg at de gjerne VIL delta, men ikke får til noen av forslagene eller noe (som helst) akkurat nå, så tenker jeg at å avdekke hva de selv kunne tenke seg å bidra med, eller føler de faktisk KAN klare (om noe), ikke er feil eller pushy.

Jeg skjønner du har hatt en tøff runde, Katta, men når man skal arrangere noe for fellesskapet eller få til noe sosialt og hyggelig for elevene - så synes jeg det er naturlig at alle foreldrene i det minste blir spurt. På en hyggelig og ikke-pushy måte.

Gammel 10-10-16, 23:52   #39
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det blir jo bare håpløst. Skal jeg gjette meg til noe det muligens er behov for at skal gjøres?

Apropos perioder hvor man ikke kan bidra: Jeg har sånn omtrent fire dager i uka hvor jeg med nød og neppe får gjort det aller nødvendigste. Da må "dusje" ofte utgå, for det er ikke nødvendig nok. Resten av dagene kan jeg kanskje klare noe ekstra, men jeg aner jo ikke hvilke dager. Å spørre meg hva og når jeg kan bidra med noe er som å spå været en bestemt dag neste sommer.

Dette blir veldig personlig, Niobe, og jeg har lest nok innlegg til å vite at du er syk. Men du er flink til å formulere deg da, kanskje det kunne vært noe? Mange kvier seg for å skrive, og hjelp til mail og innbydelser/lister hjelper mye.

Jeg har selvsagt ikke noen fasit, men, jeg bare tror at de aller, aller fleste av oss kan bidra og gjøre vårt. Ikke minst for å kunne skjerme og avlaste for de som IKKE kan av en eller annen grunn.

Gammel 10-10-16, 23:56   #40
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

For all del, men du ga meg i grunn inntrykk av å se hensikt i å lete med lys og lykt etter noe å bidra med, bare fordi.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.