Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk ved bussbytte

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-16, 23:20   #10
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skikk og bruk ved bussbytte

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Hos oss står ventende i pen rekke og går på bussen i tur og orden. Jeg har hørt kollega fra andre steder i Akershus beskrive det samme som deg, voksne folk dytter og sniker.

Og jeg er helt enig med deg, får selv lyst til å snakke til frekke folk, og hjelpe eldre og de med småbarn som ikke får stått i mølje og dyttet.

På banen er reisende svært egoistiske. Alle vil sitte å lese bok eller mobilt, og reiser seg verken for eldre eller de med krykker. Ikke sjelden en og annen tar til orde og hjelper de med behov.

Denne typen uttalelser irriterer meg alltid. Vi bor i Norge*, og norsk høflighetskultur er basert på at man ikke skal være til bry, og ikke skal bry andre. I mange andre land er det høflig å si hei til alle, snakke med fremmede, tilby hjelp til folk i prøverommet eller følge dem rundt i butikken. Dette oppleves som plagsomt i Norge. Jeg lar alle være i fred, til jeg enten ser at de tydelig ønsker hjelp, eller de faktisk ber om å få et sete. Som høygravid kostet det meg null og niks å spørre om jeg kunne få en sitteplass; det gikk ikke mer enn et millisekund før flere folk hoppet opp.

Det er en annen tråd her inne om tilrettelegging ved selskaper, der 90 % sier noe sånt som "jeg ville aldri bedt noen ta hensyn til mine matønsker, men tar gjerne hensyn til andres". Denne TEDx-talken av Julien S. Bourelle om norsk kultur for utlendinger er helt genial:

(Kilde: youtube.com)

Fra 4:30 i denne videoen av en amerikansk misjonær er også morsom, særlig når hun forteller om sitt møte med en norsk dame på toget (5:27).

(Kilde: youtube.com)

*utenom de som bor i Bergen. De har sin egen høflighetskultur.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:33.