Sv: Rosesermoni for de flinkeste elevene
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Jeg husker ennå lærerens ord til meg, da jeg satt i IQ-klassen og forsøkte å skrape sammen nok kunnskap til å stå til en evt. eksamen på videregående. "Jeg skulle så inderlig gjerne ha gitt deg 4 i matte, for du sliter så iherdig... men du er dessverre ikke god nok for mer enn 3." 
Men Norge trenger sliterne også...
Eller, som min mattelærer sa til meg: "du kan fint få vitnemål... hvis du går til husholdningsskole !"
Jeg jobber selv på en nerdeskole, og karakter-ambisjonerne mangler ikke noe. Viktigheten av karakterer er veldig underbetonet i Norge, men de færreste er i tvivl om, hvor viktige karakterene er for senere opptak på studier. Problemet er bare, at ikke alle er helt klare over, at det er den enkelte elevs ansvar å JOBBE for disse karakterene. Det gir mye sutring, mange klager, og mange ambisiøse foreldre som blander seg. Det gjør også, at noen elever ikke gidder å jobbe for ting som de vet de ikke vil få "tellende" karakter for.
Så egentlig ville jeg heller holde en "innsats-seremoni" for elever som har utmerket seg på forskjellige måter, enn en karakter-seremoni.