Sv: Følelsen av fattigdom
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Hun som omtales i artikkelen flyttet fra Bjølsen til Nordstrand, og følte seg fattig. Jeg tenker at dette var en situasjon hun valgte selv, og skjønner ikke helt at det er noe å klage over. Følelsen sv fattigdom hadde vært en helt annen hvis hun hadde blitt boende. Kan det ikke forventes at voksne folk tar ansvar for egne beslutninger?
Enten ved 1) å slutte å la dette plage deg eller 2) fikse problemet (les: flytte).
Tja, jeg vet ikke når hun bodde på Bjølsen, men det var en periode jeg ikke hadde ønsket å ha barn på nærskolen der. Bjølsen er fint nå, men det har det ikke alltid vært. Jeg skjønner godt ønsket om å kunne gi barnet et bedre nærmiljø, selv om det egentlig er utenfor de økonomiske rammene man har. Jeg syns det må være lov til å ha disse følelsene, og syns vel ikke hun klager. Hun snakker om en bok hun har skrevet, og da er det jo naturlig å fortelle om sine egne erfaringer.
Jeg leste om boken i Dagsavisen, og der står det følgende:
Sitat:
Romanen hennes, «Endelig skal vi le», handler om Elinor, som er alene med en sønn. Sønnen har friplass til Steinerskolen på Nordstrand, derfor har Elinor besluttet å flytte fra Sinsen til «østkantens vestkant».
Det blir en stor overgang. Ikke minst blir det vanskelig å finne bolig. Elinor og sønnen havner først i en bitte liten, maurinfisert hybel med invaderende husvert. Siden i en stor, men ekstremt nedslitt leilighet full av mus, i en villa som står til nedfalls fordi den snart skal rives.
– Den ytre rammen er selvbiografisk. Reisen fra Oslo Øst til Nordstrand har jeg gjort selv. Jeg ville skrive om hvordan det er å være fattig her, hvor alle er rike. Det er noe helt annet enn å være fattig et mer blandet sted, som Sinsen. Jeg havnet i den rønna jeg skriver om, sammen med sønnen min. Det var virkelig ikke bra, det stedet. Men Elinor er ikke meg. Alle episodene er diktet. Og personene. Ingen vil kjenne seg igjen, sier hun.
Om skoleplass var grunnen til at hun flyttet, så skjønner jeg det egentlig godt. Det tar bortimot en time å reise dit fra Bjølsen.
Sist redigert av Tallulah : 20-10-16 kl 10:48.
|