|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomDette blir et veldig sammensurium av diskusjoner, syns jeg.
|
|
|
#122 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdom
Men hun hadde jo ikke dine erfaringer fra barndommen, og hadde antagelig ikke tenkt over det før hun opplevde det. Da fikk hun også den erfaringen, og valgte som deg.
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det synes jeg blir alt for enkelt. For kan ha veldig mange grunner til å bosette seg et sted, og det bør i aller høyeste grad påpekes at vi lever i et samfunn som bygger opp under klasseskiller likevel. Det er et enormt problem for demokratiet om barn av øvre middelklasse bare skal omgås barn av øvre middelklasse osv. Det overrasker meg veldig at det blir sett på som en god løsning hos flere i denne tråden.
|
|
|
|
#125 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomHistorien hennes er jo mye mer interessant som en fortelling om opplevelse av utenforskap pga relativ fattigdom, enn som et utgangspunkt for "valgte hun riktig?"???
|
|
|
#126 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Enig i dette, det synes jeg er en veldig interessant diskuson. Særlig synes jeg det er spennende med boligpolitikk, og hvordan samfunnet ved hjelp av dette kan gå inn og styre befolkningssammensetningen i et område. Der føler jeg ofte at politikerne er for defensive, og at utbyggerne får styre for mye.
|
|
|
#127 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Følelsen av fattigdomJa, jeg tror nok det er bedre om hvert enkelt boområde har en stor variasjon, enn at det blir veldig homogent i hvert område. (Obviously..
|
|
|
#128 |
|
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Sv: Følelsen av fattigdomJa, skolekretsen her består av en blanding kjempedyre eneboliger, "vanlige" rekkehus, gamle bygårder, blokker (både nye og gamle), kommunale boliger, i tillegg til at skolen er mottaksskole, og dermed får tilført fremmedspråklige barn fra andre deler av byen. Her er det også en del som har bodd her i generasjoner, der foreldrene og besteforeldrene gikk på samme skole, i tillegg til mange innflyttere (som oss). Det bor også både eldre og studenter i området. Så her er hele spekteret, og jeg er sikker på at det er mye av grunnen til det så godt som totale fraværet av f.eks. merke-/klespress på skolen.
|
|
|
#129 |
|
By the Sea
|
Sv: Følelsen av fattigdomDette er en tematikk som rommer så mye, og når vi har utgangspunkt ulike steder og nøster litt i hver vår ende, så er det ikke rart at det blir komplisert. Men det synes jeg ikke gjør noen ting. Det er vel en typisk tråd hvor noen og enhver av oss kan stå i fare for å lære litt og få et nytt perspektiv.
|
|
|
#131 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Følelsen av fattigdomDet er champagnesosialistene sin feil at jeg ikke er sosialist. På enkelte områder er de faktisk mer usmakelige enn FrP. |
|
|
|
|
|
#132 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Følelsen av fattigdomJeg også har fulgt dette litt fra sidelinjen. Jeg synes det er litt trist at man ofte bagatelliserer det å ha lite å rutte med - jeg synes fattigdomsbegrepet tolkes litt for rigid av mange. Jeg forstår at det kan være tøft å ha lite der mange rundt har mye. Og jeg skjønner godt årsakene til at forfatteren flyttet til Nordstrand. Og årsaken til at hun opplevde det som vanskelig og tok konsekvensene av det og flyttet ut igjen.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Ja! Dette! : peker opp:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Borte
|
Mener du at det betyr at det er greit at de rike bor på et sted og de fattige et annet sted?
|
|
|
#135 |
|
|
Tja. Det spørs jo hva du mener med greit da. Jeg synes ikke det er greit at det finnes foreldre som ikke har råd til å sende med ungene en gave til en hundrelapp når de skal i bursdag, la ungene delta på fotballtrening/håndballtrening/andre idretter som "alle" driver med, ha klær som er beregnet på det klimaet vi lever i, servere ungene frukt og grønnsaker (jeg må innrømme at frukt og grønnsaker utgjør en vesentlig del av matbudsjettet vårt og går på bekostning av en del andre ting) osv. Og dette er jo en helt reell hverdag for mange.
|
|
|
|
#136 |
|
By the Sea
|
Skriv gjerne litt mer om dette, Lisa.
|
|
|
#137 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Men er man fattig fordi man ikke kan kjøpe egen bolig? Ja, det er kjipt, men det er jo ikke fattigdom likevel. Det er jo en veldig særnorsk greie at alle absolutt skal eie egen bolig. |
|
|
|
|
|
#138 |
|
|
Jeg tror det også innebærer at man har god råd, middelklasse-levesett og i liten grad er villig til å ofre noe av det for andre i samfunnet.
|
|
|
|
#139 |
|
Men først, kaffe!
Jeg er litt på denne jeg også. Vil ikke bli for personlig, men som født og oppvokst et sted i Nordstrand bydel og vil alltid ha et hjerte for enkelte områder der, (hverken mannen min eller jeg hadde bodd noe annet sted i hele vårt liv), følte vi bittelitt på at vi måtte flytte på oss. Husene i gata vi bodde ble kjøpt, revet og fylt opp med innflyttere som hadde en helt annet økonomi. Etter x antall budrunder vi ikke nådde opp med forstod vi at vi ikke helt hang med på boligracet. Og da gikk turen et annet sted. Prisen var en lengre reisevei til jobb, men sett tilbake på det tror jeg vi hadde gjort det igjen. De vi har av venner i området vi bodde har en annen økonomi (om de da ikke har arvet boligen, men da har de strengt tatt en annen økonomi da også), og det er helt greit. Jeg synes man må være litt realistisk på egen situasjon, og vi har jo en langt romsligere økonomi med tanke på at vi ikke makset ut alt vi hadde på bolig. Slik er det bare. |
|
|
|
|
|
#140 |
|
Glamorøs
|
Nei, men det er ekstremt dyrt å ikke eie egen bolig. Det gjør det omtrent umulig å spare opp en høy nok egenandel til å kjøpe. Når man eier nedbetaler man kanskje samme sum, men det er ikke penger som "forsvinner ut i det store intet". Man kan også justere hva man må ut med i måneden, ved å forkorte eller forlenge lånet. Om man leier med barn så er jo det et stressmoment i seg selv, fordi man kanskje er nødt til å flytte oftere, og mange ønsker ikke å leie ut til noen med barn. Har man ikke greid å spare opp til depositum, så er det også svært mange utleiere som ikke godtar depositumsgaranti fra NAV.
|
![]() |
|
|