|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#121 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Skal vi ikke snakke om Nobel?Sigrud tilberedte vel geit til middag sånn rett før det siste oppdraget, gjorde han ikke? Var i hvertfall det jeg tenkte, da jeg så de tok geita med seg.
What doesn't kill you, makes you stranger. Sist redigert av Inagh : 25-10-16 kl 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skal vi ikke snakke om Nobel?
Eg var òg innom den tanken. Dei sa jo at ddt var eit av dei siste oppdraga til Sigurd.
Herlig samandrag.
Og dette:
Vi har jo bare Ekeberg sitt ord for at det ikkje var han som sendte sms-en. Og vi veit at telefonen var i rommet under medaljeutdelinga. Og kva med Burås? Han har gitt ordre om å ta Sharif Zamani og redde Wasima og så vidare utan å vere klar på kor ordren kjem frå. Det drukna litt i Hektor-dramaet, men det dr eigentleg meir interessant enn huset til Hektor.
![]() |
![]() |
#125 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal vi ikke snakke om Nobel?Vi VET jo ikke at telefonen var i rommet. Det kan ha vært en annen telefon som ringte? Tilfeldigvis samtididg.
![]() |
#126 |
Librocubicularist
|
![]() |
![]() |
#127 |
Prettiest mess ever seen
|
Det er klart at de KAN ha hatt råd til det, men dette er gjennomgående i absolutt alle norske serier. Enten bor de i en supersarva blokkleilighet (Elling, Budbringeren), eller så bor de i en schvær funkisvilla med fjordutsikt. Ingen bor i normale tomannsboliger eller rekkehus, om de er politimenn eller lærere eller soldater eller byråkrater.
![]() |
#128 |
Librocubicularist
|
På den andre sida, det er vel vanleg i resten av landet. Men for Oslo er det ikkje representativt. Mannen min er oppvokst i Oslo, og første gong han var med meg til Rogaland (som og er eit relativt pressa område på boliger) var han rysta over kor store hus alle hadde. I Oslo-området bur vanlige folk i blokk, men i resten av landet er det dei som skil seg ut negativt sosioøkonomisk som bur i blokk. Ein skal ikkje lenger enn til Lørenskog før ein møter uttrykk som "Skilsmisseblokkene på Fjellhammer" (der alle dei fråskilde fedrene bur). Eller Skjetten - "2013 - Ghetto-Skjetten" er eit uttrykk eg har høyrd mange gonger frå elevar. Då eg var lita blei rekkehusområdet kalla "Minkebyen" fordi husa såg ut som minkebur, og "Det var ikkje rart b-klassen var bråkete, for dei frå Minkebyen budde jo der". Så det er kanskje tenkeleg at boligene er meir representativt på landsbasis enn på Oslo-basis. Problemet i desse seriane er jo at handlinga er lagt til Oslo.
![]() |
![]() |
#129 |
Glamorøs
|
Som jeg skrev: det handler også om hvordan av resten av landet skal oppfatte dem. Der er ikke standarden for høy. Det er heller ikke et særnorsk fenomen, det er sånn i så godt som all film og serier. Bare se på hvordan folk bor i New York.
![]() |
#130 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skal vi ikke snakke om Nobel?Jada, jeg irriterer meg over det i alle amerikanske serier også.
![]() |
#131 |
Personlig pessimist
|
Akkurat det siste stemmer faktisk godt her... Alle bor i stor enebolig, selv vi. Og de som er 10 år eldre enn oss har funkisvilla med havutsikt. Vi bor på nedsiden, uten utsikt.
![]() |
![]() |
#132 |
Glamorøs
|
Neida, men det skal være hus folk liker å se på, som er lette å filme i og som noen er villige til å leie ut.
![]() |
#133 |
kan tilsettes alkohol
|
Takk. Så stor forskjell er det ikke på Oslo og "resten av landet",altså. De aller fleste i Norge bor i ganske så alminnelige hus. Så til tross for at jeg ikke bor i Oslo har jeg også reagert på boligene i serien.
![]() |
#134 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Skal vi ikke snakke om Nobel?Fetteren min var spesialsoldat i Afghanistan, og bor i en helt normal enebolig i et pent villastrøk i en norsk småby. Uten svømmebasseng. :deler:
![]() |
#135 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Skal vi ikke snakke om Nobel?Samuel Fröler (pappaen til Erling) spiller som vanlig strålende. En favoritt-skådis siden mange år hos meg. Men det er jo rart at han har et etternvn som staves på norsk måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Semiaktiv
Han kan jo ha tatt gårdsnavnet på gården han har flyttet/giftet seg til. Det er jo ganske vanlig.
![]() |
#137 |
|
Det er selvsagt mulig. Men jeg vet ikke om en mann i den generasjonen vil skifte navn. Men det er flisespiking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Semiaktiv
Vanlig, også blant menn i den generasjonen, der jeg kommer ifra.
![]() |
#139 |
|
Ikke så vanlig i Sverige, i hvert fall ikke der jeg har "vanket". |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skal vi ikke snakke om Nobel?Jeg er sikkert også preget av at jeg kjenner, antagelig som følge av statistisk opphopning, både flere yrkessoldater (inkludert en veldig lignende jobb som disse) OG kvinner som jobber i UD (men ikke i samme par). De bor riktignok de aller fleste på vestkanten, men skuffende mangel på 20 mills villaer. Tsktsk.
![]() |
|
|