Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Når tar dere støttehjulene av sykkelen?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-07, 12:45   #21
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når tar dere støttehjulene av sykkelen?

Her i gata ser det ut til at støttehjulene har forsvunnet våren før skolestart, altså når de er 5-6 år.

Gammel 24-06-07, 01:46   #22
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Vi plukket av støttehjulene med en gang. Vil de ikke trene på balansen, får de fortsette å sykle på trehjulsykkelen til de blir interessert i å prøve. Vi har kjøpt sånn stang som vi voksne kan holde i så vi slipper å løpe på oss kink i ryggen mens gutten trener på å få til syklinga. Jeg liker ikke støttehjul.

Gammel 24-06-07, 10:41   #23
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Vi plukket av støttehjulene med en gang. Vil de ikke trene på balansen, får de fortsette å sykle på trehjulsykkelen til de blir interessert i å prøve. Vi har kjøpt sånn stang som vi voksne kan holde i så vi slipper å løpe på oss kink i ryggen mens gutten trener på å få til syklinga. Jeg liker ikke støttehjul.

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Vi har aldri brukt stöttehjul. Fireaaringen fikk sykkel paa bursdagen sin, og kunne sykle i löpet av to minutter.

La barna bruke andre kjöretöy frem til de er klare for "ordenlig" sykling, synes jeg.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Frøkna fikk sin første tohjulsykkel til 5-årsdagen – uten støttehjul. Jeg liker ikke sykler med støttehjul og ønsker ikke at mine barn skal bruke det.

Opprinnelig lagt inn av Marianne, her.

turbo fikk sykkel med støttehjul i 3 års gave hos min mamma og pappa.
tok av støttehjulene i august samme år.
han har bursdag i mai

Bare jeg som synnes støttehjulene er ok?
På trhjulsykkel så er dte jo ikke brems, men det er det på 2hjulsykkelen
Vi bor i litt bakkeland...
Og trehjulssykkelen var alt for liten da sommeren var over da han var 2 år, og gråtass var ikke noe særlig å sykkle langt på.

Jeg synnes det var greit at han lærte å bremse og sånt før vi tok av støttehjulene. var foresten han selv som sa at han ville ta de av, for han hadde sykklet på en 2hjulssykkel i barnehagen..
De har god plass i barnehagen ute og får lov å ha med sykkel om de vil. Så sykkelen er med i barnehagen nesten hver dag fra snøen forsvinner til den kommer tilbake

Gammel 24-06-07, 19:32   #24
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Bare jeg som synnes støttehjulene er ok?
På trhjulsykkel så er dte jo ikke brems, men det er det på 2hjulsykkelen
Vi bor i litt bakkeland...
Og trehjulssykkelen var alt for liten da sommeren var over da han var 2 år, og gråtass var ikke noe særlig å sykkle langt på.

Jeg synnes det var greit at han lærte å bremse og sånt før vi tok av støttehjulene. var foresten han selv som sa at han ville ta de av, for han hadde sykklet på en 2hjulssykkel i barnehagen..
De har god plass i barnehagen ute og får lov å ha med sykkel om de vil. Så sykkelen er med i barnehagen nesten hver dag fra snøen forsvinner til den kommer tilbake

Jeg er på linje med deg der. Vi bruker sykkelen som transportmiddel, dvs storesøster sykler frem og tilbake til barnehagen. (Ca 1 km). Det er sykkelvei hele veien, men store opp- og nedoverbakker. Bremser er uunnværlig, for å si det sånn. Sykkelen er kjekt å ha for at hun skal slippe å gå hele veien to ganger per dag, og for at jeg ikke må trille henne i vogn.

Nå har hun fått øve seg i flere måneder, og vi planlegger å ta av støttehjulene snart. For vårt bruk har de helt klart vært kjekke å ha.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-07, 20:32   #25
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bör vel holde kjeft, for jeg bor i pannekakeland, dvs. her er det saa flatt at det meste er annerledes naar det gjelder aa laere sykling. Imidlertid har jeg merket at de som faar sykkel med stöttehjul her nede laerer aa syke uten mye senere enn de som faar sykkel uten. Derfor skrev jeg som jeg skrev.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 00:25   #26
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sist redigert av Eria : 29-10-08 kl 16:11.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 19:39   #27
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Eria, her.

Jeg synes heller ikke barn skal få sykkel før de behersker den uten støttehjul. Kjenner jeg blir litt matt av disse 3-4 åringene som vimer rundt midt i veien uten tilsyn og med støttehjul på en sykkel de ikke greier med. Torden fikk sparkesykkel istedet og er strålende fornøyd.

SÅ da er jeg en dårlig mor som slipper turbo løs her oppe på sykkel først med støttehjul så uten støttehjul
Men han har og sparesykkel men den synnes jeg er skummel. For nabo ungen tryna og slo ut 3 tenner.
En jente i svigertmor sin klasse trynet på tur til byen[hjem] og slo ut 2 ny tenner..

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Jeg bör vel holde kjeft, for jeg bor i pannekakeland, dvs. her er det saa flatt at det meste er annerledes naar det gjelder aa laere sykling. Imidlertid har jeg merket at de som faar sykkel med stöttehjul her nede laerer aa syke uten mye senere enn de som faar sykkel uten. Derfor skrev jeg som jeg skrev.

Joda klart det, for mange gir eks en 3 åring en sykkel med støttehjul og så er støttehjkulene på til de eks er 6. Mens andre kanskje får sykkel når de er 4 å har bedre balanse...
Tror ikek vi hadde godkjent at mamam skulle kjøpe sykkel til turbo i fjor om vi ikke viste at støttehjulene var bare på til han fikk kontroll på bremsingen.

Men så er det jo og forskjell på ungene.
turbo har sykklet så lenge på andre sine sykkler at vi viste at han hadde balanse...

Gammel 25-06-07, 20:03   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SÅ da er jeg en dårlig mor som slipper turbo løs her oppe på sykkel først med støttehjul så uten støttehjul

Du er selvsagt en dårlig mor hvis du ikke gjør det samme som alle andre (les: meg) gjør.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 20:04   #29
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du er selvsagt en dårlig mor hvis du ikke gjør det samme som alle andre (les: meg) gjør.

Gammel 25-06-07, 20:47   #30
Superior
Tilpasser tittel

Superior sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 34
Superior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de flesteSuperior er kulere enn de fleste
Standard

Vi hentet mellomste i barnehagen nå i mai, og da syklet hun uten. Da var hun nesten 5 år.
Eldste på 6,5 år ( dårlig balanse pga synet) kunne ikke enda, men dagen etterpå skulle hun ta av sine også. Med litt viljestyrke klarte hun det.. Men hun er ikke helt trygg på sykkel enda. Mellomste har mye mer kroppskontroll.

Mellomste hadde lånt sykler, de mindre syklene i barnehagen av noen andre og lærte seg selv. Støttehjulene ble til hinder for henne, så de tok de av. Kunne kanskje spurt oss først, men dette var noe de hadde øvet på.

Jeg vil si meg enig i dette :

Sitat:

Når en ser på de bakfra og støttehjulene nesten ikke blir brukt, da er det på tide.

Gammel 28-06-07, 19:20   #31
Christinamor
Superaktiv

Christinamor sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
Christinamor er litt kulChristinamor er litt kul
Standard

Mathias var 4 år og 3 mnd da vi tok av støttehjulene. Lot han sykle på plen i førsten, og det tok ikke lang tid før han syklet så lett som bare det.

Christinamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:25.