Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Er det feil å mene det? Altså, jeg ser mange (de fleste) tilfeller der man ikke kan forvente tilpassing, og der det ikke spiller noen rolle hva innvandrere gjør, men for meg høres det rart ut at det alltid er vertskapet, i mangel av et bedre ord, som skal tilpasse seg.
Jeg tror forresten ikke en pøkk på at det finnes så mange muslimer som vil endre det norske samfunnet. Diskusjoner om skolegudstjenester og nisseluer som må vike på julefesten (hvor vanlig og problematisk er det, egentlig?) blir jo hauset opp av folk som har en annen agenda og a) skyver innvandrere foran seg når det egentlig er de selv som ønsker endringen eller b) lager storm i et vannglass fordi de er tjent med at Folk flest får større mistro til innvandrere.
Det tror jeg du har rett i. Egentlig kan man holde muslimene utenfor hele diskusjonen.
Jeg mener det er på høy tid at tradisjonen med gudstjeneste som sosial tilstelning i skolen er utdatert, uansett muslimer eller ikke. Jeg slapp å delta på skolegudstjeneste da jeg var barn, på grunnlag av mitt livssyn, om jeg ville, etter at foreldrene mine kranglet det fram (valgte oftest å delta likevel, pga press fra lærere og medelever). Og det var på åttitallet, lenge før en muslim hadde satt sine ben i kommunen. Så diskusjonen har absolutt ikke kommet med innvandrerne. Den gangen var også en del av konfirmasjonsundervisninga lagt til skoletida, fordi det opp til da var en selvfølge at alle skulle konfirmeres i åttendeklasse. Lærerne klødde seg i hodet og lurte på hva de skulle gjøre med meg og de to andre som ikke skulle konfirmeres, da resten av klassen skulle på konfirmasjonstur i ukedagene, for de hadde ikke vært borti den problemstillingen før. Det endte med at vi skulle få noen oppgaver vi skulle jobbe med på skolen, noe min mor glatt lot meg slippe, uten engang å diskutere det med skolen. Hun bare skrev i meldeboka at jeg ikke kom til å møte på skolen de dagene. Og verken læreren eller rektor gjorde noe med det, de var trolig glad til. De andre to møtte heller ikke opp.
Skolegudstjeneste har vært litt på samme måte. Det har tradisjonelt sett vært en selvfølge at alle går i kirka, og da er det jo helt uproblematisk. Nå har tidene forandret seg, og det er ikke lenger slik. Da er det på tide å finne på noe annet. På samme måte som at de etter hvert, også på mitt hjemsted, innså at det var på tide å legge konfirmantundervisninga utenom skoletiden.
Sist redigert av My : 01-12-16 kl 10:28.
|