Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Ville det være problematisk for en kristen å delta i en seremoni hvor man frasier seg troen på gud? Ville det være problematisk for en kristen at ens barn var med på en slik seremoni i regi av skolen hvert år?
Det vil være problematisk for en kristen å frasi seg troen på Gud. Det er ut fra premisset om at en kristen har en relasjon til Gud.
Å være tilstede der hvor andre frasier seg troen på Gud eller har som grunnleggende premiss at Gud ikke finnes er ikke problematisk.
Seremonier hvor man frasier seg tro på Gud høres litt absurd ut egentlig. Finnes ikke Gud kan jeg ikke helt se poenget med en slags bekjennelse hvor fenomenet Gud involveres.
En ateist har som premiss at Gud overhodet ikke finnes. Verden fremstår da som den er, uten flere dimensjoner.
Hva består vanskelighetene med fenomenet Gud i?
Vil ikke Halloween fremstå like problematisk som kristen forkynnelse for eksempel? Elementer i Halloweenfeiring er sterkt religiøse og har dype referanser inn i en virkelighet som mange tror sterkt på og som er veldig fjernt fra ateisme.
Med tanke på andre religioner så hadde jeg ikke hatt veldig mye problemer med å la ungene delta i drama basert på koranen eller andre religiøse skrifter, ei heller synge sanger. Trosbekjennelse og bønn ville jeg snakket med ungene om. Jeg ville ikke holdt dem unna. Det har jeg heller ikke gjort. De har vært tilstede i slike sammenhenger.
De har jo lært hva en fredagsbønn består i og hva buddhistiske riter er. Jeg har ikke holdt dem hjemme fra å besøke mennesker som praktiserer riter hjemme heller.
Hadde de blitt invitert på et jødisk sabbatsmåltid som er temmelig rituelt og hvor man deltar mer enn observerer hadde de fått lov.
Poenget mitt er at jeg ikke ser religiøs praksis som så veldig farlig selv om det ikke er min egen religion.
Det jeg hr skrevet nå er svar på spørsmålet og ikke direkte relatert til skolegudstjenester.
|