|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#202 |
can-jur
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarv
Ja, det er liksom det jeg har gjort da.
![]() |
![]() |
#203 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvAltså: Selv jeg som er for julegudstjeneste skjønner at det er forskjell på Snekker Andersen og juleevangeliet, både for de som tror og de som ikke tror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#204 |
can-jur
|
Fordi? Altså, jeg skjønner jo at det er forskjell, men det blir litt sånn kortsluttning hos meg når man kan synge På låven sitter nissen men ikke Glade Jul.
![]() |
![]() |
#205 |
|
Det handler om prinsipper og ærlighet og å ikke ønske å oppføre seg hyklersk ovenfor hverken seg selv eller andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#206 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvGuden i Deilig er Jorden er det mange som tror på og har sterke meninger om hvorvidt hans påbud skal gjelde slik eller sånn, her eller der.
![]() |
#207 |
© All rights reserved
|
For meg er det ingen forskjell på juleevangeliet eller Snekker Andersen. Men jeg synes det er utrolig respektløst og blasfemisk å oppsøke de kristnes hellige hus og la meg "underholde" av eventyr når dette ene eventyret er dønn alvor for de som tror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#208 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Ja. Ikke lenge siden jeg var i middagselskap og plutselig havnet i en diskusjon om hvorfor/hvorfor ikke skolen burde lære elevene at engler finnes på ekte. "For det var så koselig for deres barn å ha denne trøsten". Motargumenter ble IKKE tatt vennlig imot. Av en person som ikke anså seg selv som særlig religiøs.
![]() |
#209 |
Unik
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvAlle troende er ikke like, altså. Jeg tror, men tar ikke juleevangeliet på dønn alvor og tror heller ikke på alt i trosbekjennelsen. Bare for å ha sagt det.
![]() |
#210 |
can-jur
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg trodde (i mitt enfold tydeligvis) at det meste i bibelen var lignelser og ment som læring. Ikke noe man skulle tro på, bokstav for bokstav?
![]() |
![]() |
#211 |
Personlig pessimist
|
Jeg tror ikke det er dønn alvor for veldig mange av de som tror heller, altså. Og du må gjerne komme og la deg underholde også, jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det skulle være respektløst.
![]() |
![]() |
#212 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er noe jeg synes er litt rart. Jeg skjønner at man selv kan være ukomfortabel med det, men jeg ser ikke respektløsheten og blasfemien i å oppsøke hellige hus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
can-jur
|
Men bør skolen mene noe om det i det heletatt? For de som tror er engler ekte.
![]() |
![]() |
#214 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet er også noe med at det er litt ukult å være gjenstand for hensyntagen som ikke det er uttrykket ønske om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Personlig pessimist
|
Ja, nettopp.
![]() |
![]() |
#216 |
Unik
Den jeg snakket med mente ikke det du her skriver, fordi det er så koselig å tro på engler. Så derfor burde skolen si at engler finnes. Så blir det koselig for alle barn.
![]() |
#217 |
maler
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvJeg forstår ikke dette med at det skal være respektløst å møte opp i sammenhenger man ikke føler seg hjemme i. Er det respektløst andre veien? Hvis man mener små barn bør døpes, er det respektløst å møte opp i noens navnefest? Jeg synes oftere det er andre veien rundt, at det mest respektløse er å utebli der man er ønsket. Jeg liker ikke å bli tatt sånne hensyn til i hvertfall.
![]() |
#218 |
Medlem siden: Jan 2012
Jeg faller litt av her, og der jeg oppfatter at noen (ikke nødvendigvis du, Floksa) mener at det ikke finnes noe som er objektivt eller nøytralt når det gjelder religion. Jeg har stor respekt for enkeltpersoners tro, men jeg mener fortsatt at det er grenser for hva som bør være offisielle sannheter. Jeg er helt enig i at elevene må lære om at troen er helt reell for dem det gjelder, og at det ikke legges føringer i noen retning (selvsagt heller ikke mot at det er mer riktig å ikke tro) men jeg synes ikke det går an at man skal stå og gi uttrykk for at det er like sannsynlig at det finnes engler som at det ikke gjør det. Det er vel noe med "bevisbyrden" her, man trenger normalt sett ikke å bevise at man mener noe ikke eksisterer. Nå er det kanskje sjelden man vil komme i en situasjon i skolen som vil gjøre dette til et problem, som oftest holder det vel sikkert å si at det er noen som tror ditt og noen som tror datt. Men hadde læreren sagt at "det kan godt hende engler finnes, det er jo ingen som kan bevise at de ikke gjør det |
![]() |
![]() |
![]() |
#219 |
|
![]() Sv: Høyre og fokus på kristendomsarvDet er ikke så mye de andre som er til stede, som konseptet, tanken om respekt stammer fra. Så kan man jo mene at det er falskt så mye man vil, det er for meg uinteressant. Og gudstjeneste er jo ikke akkurat en setting som innbyr til dialog og diskusjon. Det er heller ikke spesielt interessant for meg å stilltiende sitte og bidra til ideen om en lydhør menighet som smiler og nikker til det som blir sagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#220 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Der har du misforstått fullstendig.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 30-11-16 kl 20:43. |
![]() |