Sv: Alenemamma med to barn (11 og 9) - sol og bad på budsjett-tips?
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Charter er helt latterlig dyrt. Jeg får helt sjokk hver gang jeg ser hva de får seg til å ta for en liten Hellas-ferie, oftest på steder som er mye kjipere enn våre yndlingssteder også. Det er virkelig en tap-tap-situasjon.
Jeg gjentar nok dette til det kjedsommelige, men en vanlig reise er like dyrt for oss. Det trenger nok ikke være det, men vi får iallfall ikke til noe annet. Skoleferie, tidsrom, flytider, direktefly (hvis vi skal foreta en reell sammenligning, charter er jo direkte), et OK hotell etc etc, vi har aldri greid å komme under charterpriser. Jeg vet mange blir sjokkerte over dette, og vi reiser sjelden charter, og i den grad vi gjør det, så er det fordi det er så mye billigere og direkte at annet ikke kan forsvares (og man trenger ikke bo på charterhotell eller på et "sydensted" av den grunn. HVIS vi skal reise på en vesentlig billigere måte, så innebærer det minst ett, ofte to, flybytter og avreise på syke tidspunkter. Det er jo ikke umulig, men reisen er ikke en som kan sammenlignes. Vi bruker MYE tid på å planlegge reising, og vi krever større komfort enn da vi var 25, det må jeg også innrømme. Det trekker prisen opp.
Hvis vi ønsker å reise direkte fra Sola, så er vi utrolig prisgitt charterselskaper. Direkterutefly legges mer og mer ned, og prisene er ofte ikke noe å betale. Våre ferier består i stor grad av turer med mellomlanding i Amsterdam eller København, oftest førstnevnte, og det trenger ikke i seg selv fordyre billettene noe særlig, men billige ferier kan vi se langt etter. Og siden vi er over gjennomsnittet glad i å reise, så har vi vanvittige utgifter. I fjor hadde vi en så sinnsykt dyr ferie i Italia at jeg for første gang i mitt liv tenkte at en ferie ikke var verdt det. Det gjorde vondt.
Og skal vi direkte til et varmt (eller iallfall lunkent) land i vinterhalvåret, så er charter nesten eneste mulighet, og heller ikke nødvendigvis dyrt. (Var en uke på Tenerife i februar for et par år siden, 1500 kr for to voksne t/r med SAS chartret av Apollo eller noe, kun fly. Hotellet ble jo dessverre langt dyrere, men det var jo vår egen feil.)
Jeg er dypt og inderlig misunnelig på folk som bor i Oslo, ikke bare pga pris, men mest utvalg. Det er faktisk et vesentlig argument for å flytte til Oslo, selv om det nok ikke kommer til å skje.
Sist redigert av Hyacinth : 06-01-17 kl 09:29.
|