Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av vogntråden - forbruk

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-07, 10:30   #1
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av vogntråden - forbruk

Synes debatt om misunnelse hadde vært interessant å ta videre.

Det er en god grunn til at folk flest nødig vil innrømme at de er misunnelige.

En ting er å ønske seg noe for seg selv eller for sin familie - noe helt annet å misunne.

I begrepet mis-unne ligger det at man ikke unner den andre det den har.

Jeg har en svigerinne som er fryktelig misunnelig. Hun blir aldri glad når andre oppnår- eller får noe hun selv ikke har.
Ikke en sjarmerende menneskelig egenskap, akkurat ...

:grundig avsporing av debatten:

Gammel 01-07-07, 11:00   #2
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

En ting er å ønske seg noe for seg selv eller for sin familie - noe helt annet å misunne.

Ja, det er et problematisk ord, det synes jeg også. Det er temmelig sjelden jeg mis-unner andre ting de har, selv om jeg godt kan tenke på at jeg skulle ønske jeg hadde noe av det selv.

I det store og det hele er jeg uansett såpass fornøyd med livet mitt at jeg ikke går rundt og ønsker meg å bytte med noen - og de fleste tingene jeg kunne ønske meg, vet jeg at henger sammen med andre valg som jeg ikke har lyst til å ta, så da er det i grunnen greit. (Som i: skulle gjerne hatt mye mer penger, men ønsker meg ikke den jobben h*n har; skulle gjerne hatt mer plass og en stilig stue og en flott hage, men kunne ikke tenke meg å bruke så mye tid og penger på bolig som det som skal til for å få det.)

Gammel 01-07-07, 11:07   #3
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er nok ganske lik Nenne.

En ting jeg merker er at noen kan bli småfornærmet noen ganger over at jeg ikke kommenterer at de har fått noe nytt og flott. Det kan kanskje oppfattes som misunnelse at jeg ikke kommenterer og lovpriser deres nye anskaffelser, men sannheten er at jeg ikke legger merke til det.

At en bil har fått nye felger til 50000 ser jeg ikke. Jeg ser heller ikke forskjell på en kåpe til 500 og en til 10000.

Jeg er og på linje med Nenne.

Og det Fnatten sier her kunne jeg sagt ord for ord. Og lagt til slanking. Jeg ser ikke alltid om folk har tatt av 5 ellr 7 kilo, og kommenterer det derfor ikke.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, det er et problematisk ord, det synes jeg også. Det er temmelig sjelden jeg mis-unner andre ting de har, selv om jeg godt kan tenke på at jeg skulle ønske jeg hadde noe av det selv.

I det store og det hele er jeg uansett såpass fornøyd med livet mitt at jeg ikke går rundt og ønsker meg å bytte med noen - og de fleste tingene jeg kunne ønske meg, vet jeg at henger sammen med andre valg som jeg ikke har lyst til å ta, så da er det i grunnen greit. (Som i: skulle gjerne hatt mye mer penger, men ønsker meg ikke den jobben h*n har; skulle gjerne hatt mer plass og en stilig stue og en flott hage, men kunne ikke tenke meg å bruke så mye tid og penger på bolig som det som skal til for å få det.)

Og jeg er rørende enig med Skilpadda.

Det forbauser meg stort når noen tror at folk er misunnelig på dem hvis de ikke berømmer valgene deres.

Gammel 01-07-07, 14:17   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det forbauser meg stort når noen tror at folk er misunnelig på dem hvis de ikke berømmer valgene deres.

Det er vel ikke heller alltid at man tror at folk er misunnelige selv om folk ikke berømmer valgene man tar? Eller er det slik? Jeg er også av typen som ikke alltid legger merke til at folk har anskaffet seg noe nytt - det forbir går ofte i stillhet, heller legger jeg dessverre også sjelden merke til om folk har gått ned eller opp 5 kg. Men dersom venninnen min har slanket seg 10 kilo neste gang jeg treffer henne, da vil jeg f.eks. si "Så utrolig flink du har vært også så fin du er". Eller jeg kan måle henne litt opp og ned, analysere, tenke et par timer og si "du burde ikke gå ned noe mer nå altså, for da vil du se sjuk ut. Jeg gidder ikke å slanke meg jeg, for alle som slanker seg blir da så rynkete i huden!". Det er jo ikke sikkert jeg er sjalu med kommentar nr. 2 - men i så fall bør jeg sannelig begynne å tenke på hva og hvordan jeg sier ting, for i beste fall, og mest sannsynlig, vil jeg bli oppfattet som bittelitt misunnelig.

Forskjellen på å være stilltiende og det å komme med upassende, på kanten til ufine kommentarer, og med et avslørende ofte negativt kroppsspråk som tydelig sier hva man følerer, er en annen ting.

....Og jeg har lest alle foredragene til Hattifnatten og kie, og jeg blir så matt av slik lesning at jeg rett og slett nesten ikke orker å kommentere det. I hvert fall ikke akkurat nå :stuptrøtt:

Sist redigert av Elin : 01-07-07 kl 14:33.
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-07, 17:34   #5
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Det er vel ikke heller alltid at man tror at folk er misunnelige selv om folk ikke berømmer valgene man tar?

Nei, jeg tror ikke det. Jeg kommer stort sett ikke på tanken at folk skulle være misunnelige, men jeg vet jo selvsagt at det forekommer.

Men det ble nevnt helt konkret tidligere i tråden, av SSS, at kanskje det var misunnelse som gjorde at mange syns det var teit med vognmani. Det var vel utfra dette utsagnet at diskusjonen om misunnelse oppstod.

Gammel 02-07-07, 04:31   #6
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Det er vel kanskje det, det betyr ja, men det er vel ikke sånn det brukes i grunnen. Skulle jeg legge denne definisjonen til grunn misunner jeg ingen tror jeg. Kanskje med unntak av en del båteiere jeg observerer fra verandaen. Jeg ønsker meg ikke båtene dere, jeg vil ikke ha enda en ting å vedlikeholde, men jeg synes båtene er dekadente og unødvendige og synes det er stor skam at folk bruker 2-3-4 millionoer på noe de bruker bare et par uker i året. Tenk så mye godt de pengene kunne vært brukt til. Jeg unner dem neimen ikke de båtene.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 10:09   #7
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Det er vel kanskje det, det betyr ja, men det er vel ikke sånn det brukes i grunnen.

Er det ikke sånn det brukes?
Jeg bruker det sånn - detfor sier jeg aldri til noen at jeg er misunnelig på dem. Det høres stygt og smålig ut.

(Men jeg skjønte at du ikke mente ditt innlegg slik - jeg tenkte at du mente "ønske seg" istedet for misunne.)

Gammel 02-07-07, 18:12   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, hvorfor finnes ikke ordet "unnelig"? Det burde det ha gjort.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.