Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rosesermoni for de flinkeste elevene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-06-07, 13:57   #21
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rosesermoni for de flinkeste elevene

Jeg synes kanskje det skinner litt gjennom at rektor her vil vise hvor mange flinkiser han har på grunn av sin gode skole Synes forsåvidt det er helt greit, men er enig i at listen bør legges så høyt at kun et fåtall får en påskjønnelse. Dette er hvertfall vanlig i andre land, og da er det som regel bare de to-tre beste som får en ekstra oppmerksomhet.

Talen for videre motivasjon, om at verden ligger åpen, og muligheten er mange synes jeg definitivt burde holdes for alle skolens elever. Det hørtes helt teit ut at det kun var disse 21 som fikk en slik tale myntet på seg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 14:08   #22
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Hvorfor er det sånn at vi skal kunne tolerere at noen er bedre enn andre på enkelte områder og få ros for det (idrett ol.) men ikke på skolearbeid?

Det er til nød lov til å være god i idrett, men aller helst bør en utøver nå til topps kun ved hjelp av hard jobbing. Å ha talent for noe gir etter mitt syn ikke den samme statusen i Norge - det skal koste masse blod, svette og tårer. Kanskje er det likevel lettere å tolerere at noen har mer talent enn andre for f.eks. løping og musikk. Dette er jo evner som folk flest ikke har så mye bruk for i dagliglivet. Det talentet som enkelte har for skolearbeid, derimot, kan kanskje komme til å forveksles med intelligens, og da beveger vi oss inn i et minefelt.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-06-07, 15:01   #23
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Det jeg egentlig tenkte på, var f.eks. at fremheve at X har vært til Kemi-olympiaden i Moskva, at Y har vunnet en nynorskstilkonkurranse, og at Z og Z' har utmerket seg i ungdomsbedriften Skoleflink som gikk ut på blabla, og fått premie fra Nordea. Og så kan man nevne A, B, og C's særlige internasjonaliseringsinnsats, og det hyggelige samarbeide med søsterskolen i India som de har bidratt til. Da blir det mere interessant og inspirerende enn når man bare fremhever hvem som er A-laget, og hvem pøblen.

Når jeg gir tilbake prøver, fremhever jeg gjerne for klassen de særlig gode ting som enkelteleverne er kommet med. Det har jeg aldri fått negative kommentarer for.

Gammel 27-06-07, 15:18   #24
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Dere som mener man heller burde belønne innsats: La oss si at to elever har samme snitt. Den ene har (etter eget utsagn?) jobbet 12 timer om dagen for å oppnå disse karakterene, mens den andre bare har jobbet 6 timer. Skulle det da være slik at kun den første fikk en påskjønning? Hvorfor? Skal man "straffes" for å være intelligent og ta ting raskt? Da lukter det fortsatt av jantelov, spør du meg.

Enig med deg!

Men det er vel det janteloven går på? Det skal ikke være lov å være flink her i landet. Ene datteren er langt over gjennomsnittet intelligent og har klisterhjerne. Det har jeg funnet ut at er greit å holde for seg selv. At et av de andre barna sliter med tallforståelse er derimot helt greit å si til andre.Begge jobber med leksene, men den ene vil oppnå langt høyere karakterer enn den andre. De slipper iallefall foreldre som gjør forskjell på dem, her er alle tre like verdifulle.

Det ville vel vært en håpløs jobb for rektor å finne ut hvem elever som gjør størst innsats med skoleoppgavene?

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 17:09   #25
Blush
Aktiv

Blush sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blush er litt kul
Standard

Visstnok var det 120 elever, hvorav 21 fikk roser - klart mindretall.
Jeg syns det er ok å markere at man har fått gode resultater. Premiering er jo en motivasjon samt anerkjennelse for godt resultat.

Syns kanskje ikke roser i seg selv er motivasjon for å prestere bedre, men er enig i at vi kan fremheve også de som presterer intellektuelt i større grad som vi gjør på mange andre arenaer. Ja - det er kanskje urettferdig når man sammenligner resultat og innsats, for vi er ulikt skrudd sammen og stiller ikke på likt grunnlag, men sånn er det jo på alle områder. Sport er nevnt, kunst og kultur er jo samme. Og det er jo ikke så ofte at man utmerker seg både på skole og fritid/hobby, slik at man kan ha hver sin arena å briljere på.

Så kan det jo være at denne rektoren ordla seg på en klønete måte underveis og gjorde dette til en flau opplevelse for de som var der, men i prinsippet syns jeg det er greit å ha en roseseremoni for de flinkeste.

Blush er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-07, 19:35   #26
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Jeg har ikke noe problem med at flinke elever roses, men jeg er enig med Sitron at det er enda bedre når innsats roses.

Men den rosesermonien? Det var bare "überharry". Jeg ville syntes det var dritflaut å være med på den. ("Ungkaren" har nok gjort sitt til å ødelegge her)

Men f.eks. en oppramsing av de 10 beste elevene for å gjøre litt stas på dem, hvorfor ikke?

Det er min gamle skole, og yberharry er vel et passende begrep på hele rektoren der. Se for dere glinsende dress i noe som likner brungrønnaktig slangeskinnsmønster sammen med rosene...

Ellers synes jeg det absolutt bør være greit å påskjønne elever som gjør det bra, også når det skjer i en setting som denne. At rektor syntes det var stas at så mange flere enn vanlig hadde gode resultater, kan jeg forstå. Så vidt jeg husker er det ikke store tradisjonen for strebing etter gode karakterer på denne skolen, og da er det nok ekstra gøy når det plutselig er såpass mange som stikker seg frem faglig. Alle elevene fikk jo vitnemål og sikkert også gode ord med seg på veien. At noen gjør det bedre enn de andre betyr jo ikke at resten ikke er bra nok heller. En skole, som tross alt jobber med kunnskap, bør vel kunne formidle at de synes det er bra at noen tar elevjobben sin på alvor og virkelig har prestert. Det jeg reagerte negativt på med dette var at det bare var disse flinkeste som fikk høre at verden lå full av muligheter for dem. Det burde vært ord som hver eneste av elevene der burde få med seg etter å ha gjennomført videregående skole.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:22.